Tilauskoulutukset luodaan yhteistyössä asiakkaan kanssa paikallisia toiveita ja tarpeita kuunnellen sekä tavoitteita ja sisältöjä yhdessä tarkentaen. Yhteinen päämäärä on kirkas ja suunta selvä: lasten ja nuorten kanssa työskentelevien ammatillisen osaamisen lisääminen ja vahvistaminen.

Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä juuri teille sopiva koulutuskokonaisuus!

Tutustu kouluttajiimme

Anna-Kaisa Antila

Puheterapeutti, FM
Erityisluokanopettaja, KM
Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja (LTTO)

Anna-Kaisalla on pitkä kokemus työskentelystä lasten kanssa, jotka tarvitsevat tukea vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin osalta. Ryhmämuotoinen oppimista tukeva kuntoutus ja kaikkien lasten osallisuuden tukeminen moniammatillisesti ovat tärkeitä teemoja Anna-Kaisalle. Kaikkea työtä tukee lähiyhteisön ohjaaminen kuntoutuskumppanuuden näkökulmasta.

  • Moniammatillinen yhteistyö ja oppimista tukeva kuntoutus
  • Esteetön vuorovaikutus
  • Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi
  • Kielen ja kommunikoinnin tukeminen
  • Monitarpeisten lasten kuntoutus

Anna-Liisa Asp

kommunikaatio-ohjaaja (seksuaalineuvoja, puhevammaisten tulkki, kuntoutuksen ohjaaja, kuulo- ja autismiasiantuntija)

Anna-Liisa on työskennellyt erityisten lasten, nuorten ja aikuisten kanssa n. 15 vuotta. Hän on perehtynyt erityisesti kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen sekä niiden tukemiseen. Puhetta korvaavat ja tukevat kommunikaatiomenetelmät ovat Anna-Liisan osaamisalaa.

Anna-Liisalla on kokemusta erityisesti monitarpeisten lasten ja nuorten kanssa työskentelystä ohjaamisen, kommunikaation tukemisen sekä seksuaalineuvonnan ja -kasvatuksen näkökulmasta. Hän työskentelee moniammatillisessa yhteistyössä sekä toteuttaa erilaisten oppilaiden kanssa yksilöohjausta sekä ryhmänohjausta.

Jenny Felixson

Handledande habiliterare, Socionom (YH), Lösningsinriktad neuropsykiatrisk coach

Jenny har arbetat med barn och unga i olika åldrar inom såväl barnskyddet som skolvärlden. Jenny betonar ett anknytningsfokuserat, barncentrerat och lågaffektivt arbetssätt. Hennes särskilda intresseområde är att hitta olika lösningar för att anpassa lärmiljön så att man tillgodoser allas behov. Jenny lägger stor vikt på att förmedla vilken resurs bemötande är för relationsbyggande och en fungerande vardag.

  • Npf
  • Sociala färdigheter och kommunikation
  • Barn som reagerar med beteende
  • Sektorsövergripande arbete

Marja-Leena Forssas

Marja-Leena on koulutukseltaan sosionomi, näkövammaisten kuntoutusohjaaja ja hän on suorittanut näkövammaistaitojen ohjaajan erityisammattitutkinnon vuonna 2016.

Marja-Leenalla on osaamista sokeiden-, heikkonäköisten-, jncl- oppilaiden liikkumistaidon ja arjentaitojen ohjaamisesta. Marja-Leena painottaa asiakaslähtöisyyttä ja oppimisen mahdollistamista. Hänen työssään keskeistä on löytää oikeat keinot tukea asiakkaita ja varmistaa, että he saavat tarvitsemansa tuen ja välineet itsenäiseen liikkumiseen. Marja-Leena työskentelee Valteri-koulun oppilaiden, ryhmätukijakson oppilaiden ja ohjauskäynneillä lähikoulua käyvien oppilaiden ja heidän verkostojen sekä näkövamma-alan verkostoissa. Työ pitää sisällään liikkumistaidon kartoituksia, ohjauksia, lausuntojen laatimista sekä konsultointia.

  • näkövammaisten liikkumistaidon ohjaus, apuvälineet, suositukset ja kouluttaminen
  • näkövammaisten arjen taitojen ohjaus ja kouluttaminen
  • jncl-asiantuntijuus

Sari Granroth-Nalkki

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja

Sarilla on usean vuoden kokemus yhteisopettajuudesta ja hän pystyy käytännönläheisesti avaamaan opettajien osaamiset yhdistävän mallin hyödyt ja haasteet. Sari on perehtynyt tuen uudistukseen ja on taitava kertomaan tuen muotojen käytänteistä sekä hyvinvointitaitojen opettamisesta, jotka luovat perustan hyvinvoivalle koululle. Sari on toiminut työyhteisöissä kehittämistehtävissä ja kouluttanut yhteisöjä kehittämisprosesseissa.

  • hyvinvointitaidot ja positiivinen johtaminen
  • yhteisopettajuus ja tiimityöskentely
  • opetuksen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
  • oppilaan psyykkinen oireilu ja käytöksellä reagointi
  • kouluun kiinnittyminen ja koulupoissaolot

Tiina Heikkinen

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja

Tiina on toiminut pitkään erityisluokanopettajana opettaen lapsia, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Häneltä löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta 

  • varhaiskasvatus, esiopetus
  • konsultoiva työote ja työnohjaus kasvatusalan tukena
  • hyvinvointitaidot ja positiivinen pedagogiikka
  • kielenkehityksen tukeminen
  • joustavat opetusratkaisut
  • yhteisopettajuus ja tiimityöskentely

Caroline Heinrichs

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja

Carolinella on kokemusta ja osaamista kuulovammaisten lasten kanssa toimimisesta. Hän pystyy kertomaan, mitä tulee huomioida kuuron tai huonokuuloisen oppilaan opetusjärjestelyissä, -menetelmissä ja -välineissä. Caroline pystyy opettamaan viittomakieltä ja ohjaamaan viittomien käytössä opetuksen tukena.

  • kuulovammaisten opetus
  • viittomakieli, viitottu suomi, tukiviittomat
  • kuulonapuvälineiden hyödyntäminen opetuksessa
  • viittomakielen tulkin käytön ohjaus
  • opettajan ja ohjaajan yhteistyö

Miia Herranen

konsultoiva ohjaaja, sosiaalikasvattaja, esikoulun opettaja, neuropsykiatrinen valmentaja- ja kouluttaja

Miia on neuropsykiatrinen valmentaja ja kouluttaja. Neuropsykiatrisissa valmentajakoulutuksissamme Miia tarjoaa teoreettisen taustan ja keskeiset elementit nepsyvalmennukseenKoulutus on 30 opintopisteen laajuinen ja tuottaa nepsyvalmentaja -pätevyyden. Tämän lisäksi Miia osaa kertoa myös voimavara- ja ratkaisukeskeisestä työotteesta.   

  • Nepsy-neuropsykiatrinen valmennus 
  • voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote 
  • moniammatillisuus 
  • varhaiskasvatus 

Riikka Hokkanen

fysioterapeutti, näönkäytön asiantuntija

Riikka on NDT/Bobath-kouluttautunut fysioterapeutti, jolla on pitkä kokemus näkövammaisten lasten ja nuorten kanssa tehtävästä työstä. Hänellä on erityisosaamista näkövammaisten lasten motoriikan kehityksestä ja toimintakyvyn arvioinnista. Riikalla on kokemusta näön ja motoristen taitojen yhteistoiminnan harjoittamisesta sekä näkemiseen ja liikkumiseen liittyvistä erityistarpeista.

Riikka tekee monialaisia ohjauskäyntejä, yhdistäen fysioterapian ja näönkäytön asiantuntemusta. Hän konsultoi sekä ohjaa näköön ja motoristen valmiuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Kaisa Hurtig

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija

Kaisalle on kertynyt vuosien mittaan monipuolista käytännön kokemusta ja ammattitaitoa opetuksen kentältä, erityisesti yläkouluikäisten nuorten opettamisesta ja sairaalakoulumaailmasta nuorisopsykiatrian puolelta. Erityisosaamista Kaisalla on lisäksi liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden sekä näkövammaisten lasten koulunkäynnin tukemisesta ja opettamisesta. Kolmiportaisen tuen avaaminen ja pedagogiset prosessit sekä eriyttämisen eri muodot Kaisa osaa avata käytännönläheisesti.

  • kolmiportainen tuki
  • eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
  • liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten koulunkäynnin tuki
  • näkövammaisuuteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät opetuksessa

Erja Kaakkuriniemi

ohjaava kuntouttaja, fysioterapeutti-YAMK, AmO, ICF-kouluttaja

Erjalla on vahvaa asiantuntemusta liittyen yksilön toimintakykyyn (ICF) ja sen huomioimiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä opetuksessa. Hän on mm. yksi Toimintakykyarvio.fi-palvelun kehittäjistä ja osaa monipuolisesti tuoda esille kuntoutuksen merkityksen oppilaan oppimisen kannalta sekä moniammatillisen yhteistyön hyödyt siinä 

  • toimintakyky (ICF) 
  • koulun työyhteisön kehittäminen 
  • moniammatillisuus  
  • monitarpeiset oppilaat
  • esteettömyys
  • neurologiset haasteet ja liikkuminen 

Kukka-Maaria Kaukomaa

ohjaava opettaja, KM (erityispedagogiikka), EO, sosionomi (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja, kasvatus- ja kuntoutuskoiran ohjaaja

Kukka-Maaria tietää, miten moniammatillisesti suunnitella ja toteuttaa monitarpeisten oppilaiden opetusta. Hän pystyy selkeästi ja käytännönläheisesti avaamaan myös sitä, miten järjestää toiminta-alueittainen opetus. Myönteisen käyttäytymisen tukemisen tavat ovat Kukka-Maarian kouluarjessa hyödyntämiä. 

  • toiminta-alueittain järjestettävä opetus 
  • moniammatillisuus 

Anuliisa Kemppainen

oppilastuen päällikkö | KM, erityisopettaja, sosionomi (ylempi amk)

Anuliisa tietää hyvin kodin ja koulun välisen yhteistyön merkityksen sekä sen erilaiset tehtävät ja muodot.  Hän pystyy monipuolisesti avaamaan tapoja, joilla tukea oppilaita ja perhettä arjessa.  

  • perhe- ja verkostotyö 
  • neuropsykiatriset haasteet 
  • haastava käyttäytyminen
  • sijoitetut oppilaat
  • kouluakäymättömyys

Merja Koivisto

ohjaava opettaja, KM, luokanopettaja, erityisopettaja

Merjalla on monipuolinen työkokemus ja verkostot, joita hän hyödyntää inklusiivisen koulun johtamisen ja tuen järjestämisen teemoissa. Hän on kehittänyt useissa kansallisissa ja kansainvälisissä työryhmissä inkluusiota, oppimisen ja koulunkäynnin tukea, opiskeluhuoltoa ja monialaista yhteistyötä.  Kouluttajana Merja on innostava, osallistava ja käytännönläheinen. Merjan osaamisaluetta ovat

  • tuen sääntely
  • oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen
    – kunta- ja koulutasolla
    – ryhmässä ja oppilaskohtaisesti
  • konsultoiva työote
  • yhteistyön kehittäminen
  • sijoitettujen lasten opetuksen järjestäminen

Sanna Komu

KT, ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry

Sanna Komu on laajan kokemuksen omaava kasvatus- ja opetusalan työnohjaaja, joka monin eri toteutusmuodoin edistää ratkaisujen löytämistä näkökulmia avartaen, ammatillisuutta vahvistaen, työyhteisöä tukien ja johtajuutta kannatellen. Sanna konsultoi moninaisissa oppimisvaikeuksissa motorisiin, neurologisiin, monitarpeisuuteen, kuuloon ja kielellisiin pulmiin liittyen oppimisympäristön ja opetusjärjestelyjen suunnittelemiseksi. Sanna hyödyntää tutkimusperustaista tietoa koulun toimintakulttuurin kehittämiseksi ja tuen järjestämiseksi säädösperustaisesti ja sujuvan arjen käytänteitä tavoitellen

  • konsultoiva työote
  • työnohjaus opetusalan työn tukena
  • oppimisen polku nivelvaiheet huomioiden
  • tuki oppimisvaikeuksiin ja oppimisympäristön ratkaisuihin

 

Taina Kuittinen

toimintaterapeutti (sensorisen integraation erikoistumisopinnot sekä leikin erikoistumisopinnot. Voimauttava ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmennuksen asiantuntija, taideterapiaohjaaja)

Tainalla on pitkä kokemus  erityislasten ja -nuorten toimintakyvyn tukemisessa. Hän edistää ja ylläpitää erityislasten ja -nuorten toimintakykyä sekä mahdollistaa heidän osallistumisensa omaan arkeen ja itselleen merkitykselliseen toimintaan. Taina painottaa työssään ratkaisukeskeistä ja voimauttavaa vuorovaikutusta.

Tero Kujala

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, lastentarhanopettaja

Teron vahvaa osaamisaluetta ovat autismikirjo ja muut neuropsykiatriset pulmat. Hän pystyy käytännönläheisesti avaamaan, miten tukea opetuksessa ja kuntoutuksessa autismikirjon henkilöitä. Tero kehittää oppimisen tukea mm. hyödyntämällä uutta teknologiaa. Hän on käyttänyt VR-teknologiaa autismikirjon oppilaan apuna ja pystyy avaamaan käytännön esimerkein em. menetelmää. 

  • autismikirjo 
  • neuropsykiatriset haasteet  
  • oppimisen ja koulunkäynnin tuki, kuntoutus 
  • virtuaalitodellisuus ja 360° kuvaaminen oppilaan tukena 
  • haastava käyttäytyminen 
  • sosiaaliset ja tunnetaidot 

Mari Laitinen

konsultoiva ohjaaja, neuropsykiatrinen perhevalmentaja ja erityistason MAPA®-kouluttaja

Mari omaa yli kahdenkymmenen vuoden työkokemuksen sekä Valteri-koulun ohjaajana, että sairaalaopetuksen kentältä. Mari toimii haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan kehitetyn MAPA®- toimintamallin kouluttajana. Hänellä on runsaasti kokemusta koulumaailmasta, vaativan erityisen tuen oppilaiden haastavasta käyttäytymisestä ja hän on kokenut vaka- ja perusopetushenkilöstön kouluttaja. Mari on toiminut myös neuropsykiatrisena perhevalmentajana vuodesta 2013 lähtien.

Niina Laitinen

ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija

Niinalla on kokemusta ja osaamista sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden kanssa toimimisesta ja hän on taitava kertomaan, mitä tulee huomioida em. oppilaan opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja apuvälineissä. Tämän lisäksi Niinalla on vahva kokemus varhaiskasvatuksen puolelta. Hän on asiantunteva avaamaan lapsen kehityksen ja oppimisen tukea sekä monialaista yhteistyötä siinä. 

Työurallaan Niina on toiminut monialaisissa yhteistyöverkostoissa ja opettanut useita vuosia nojaten vahvasti yhteisopettajuuteen.

  • näkövammaisen oppilaan koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet, menetelmät ja erilaiset apuvälineet
  • näkövammaisten opetus ja oppilaan koulunkäynnin tuki
  • opettajan ja avustajan yhteistyö, monialainen yhteistyö
  • yhteisopettajuus
  • varhaiserityisopetus

Kaisa Leinonen

puheterapeutti, FM

Kaisa on työskennellyt useiden vuosien ajan vahvaa kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja heidän lähiyhteisöjensä kanssa. Hän keksii innostavia ja motivoivia tapoja käyttää kuvia, piirtämistä ja apuvälineitä osallistumisen, toiminnanohjauksen, kommunikoinnin ja kielen kehityksen tukena. Kaisalla on vahva tuntemus erilaisista kommunikoinnin apuvälineistä.

  • monitarpeisten lasten kuntoutus
  • kommunikoinnin apuvälineet
  • kuvatuki ja pikapiirtäminen

Ilona Lepistö

ohjaava kuntouttaja, sairaanhoitaja AMK, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

Ilonalla on pitkä, 15 vuoden työkokemus lastenpsykiatrisesta ja lastenneurologisesta hoitotyöstä sekä verkostotyöstä, niin lasten kuin nuorten parissa. Valterissa hän on toiminut aikaisemmin sairaanhoitajan tehtävässä useamman vuoden. Ilonan osaamisalueeseen kuuluvat neuropsykiatristen asiakkaiden valmennukset/tukikeskustelut ja ohjaukset, verkostoyhteistyö, kouluttaminen, ohjauskäynnit, sekä konsultointi. Kouluttajana hän on läsnäoleva, käytännönläheinen ja innostava.

  • psyykkisesti oireileva oppilas
  • työntekijän hyvinvointitaidot
  • neuropsykiatriset haasteet
  • vuorovaikutustaidot ja monialainen yhteistyö
  • haastava käytös ja kouluturvallisuus

 

Marja Lounaskorpi

ohjaava opettaja, näkövammaisten erityisopettaja, kehitysvammaisten erityisopettaja

Marjalla on osaamista sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden opetuksesta, erityistarpeista, järjestelyistä ja menetelmistä. Marja tarjoaa käytännönläheisen tietopaketin näkövammaisen oppilaan tukeen sekä pedagogisiin prosesseihin ja asiakirjoihin.

  • näkövammaisten opetus 
  • näkövammaisen oppilaan koulunkäynnin tuki  
  • sokeuteen ja heikkonäköisyyteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät 

Heljä Luomalahti

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, viittomakielentulkki

Heljällä on vahvaa kokemusta ja osaamista kuulo- ja kuulonäkövammaisten oppilaiden opetuksesta, kommunikoinnin tukemisesta kouluympäristössä sekä monitarpeisten oppilaiden opetuksen järjestämisestä. Hän pystyy selkeästi avaamaan opetusjärjestelyjä ja –menetelmiä, kun oppilaan koulunkäynnin ja oppimisen tukea suunnitellaan ja toteutetaan.

  • kommunikoinnin tukikeinot kouluarjessa: esimerkiksi viittomat ja kuvat
  • kuulo- ja kuulonäkövamman huomioiminen
  • monitarpeiset oppilaat
  • toiminta-alueittain järjestettävä opetus

Mari Luosa

ohjaava opettaja, KM, luokanopettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, väitöskirjatutkija TUNI

Marin osaamisalueita ovat tuen rakenteiden kehittäminen, inklusiivisen toimintakulttuurin vahvistaminen sekä monialainen verkostotyö. Hän on valmistautunut kehittämään ratkaisuja, jotka tukevat lasten ja nuorten oppimista ja hyvinvointia uudistuvassa varhaiskasvatuksen ja koulun ympäristöissä. Marilla on kokemusta varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa, lukion erityisopetuksessa sekä hallinnon tehtävissä toimimisesta.

• Tuen uudistus ja kolmitasoinen tuki
• inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen, tiimityö
• Tuen tarpeen arviointi ja konsultoiva työote
• monialainen verkostotyö

Päivi Lång

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, näönkäytön ohjaaja

Päivillä on tietoa sekä vahvaa käytännön kokemusta ja osaamista yksilöllistä oppimisen tukea tarvitsevien lasten ja nuorten opetukseen ja toimintakyvyn huomioimiseen liittyen. Hän osaa avata käytännönläheisesti pedagogisia järjestelyitä sekä oppimisen tukeen liittyviä pedagogisia asiakirjoja ja niiden kirjoittamista sekä niitä ohjaavia juridisia näkökulmia. Hän on toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen asiantuntija. Monialainen yhteistyö sekä monitarpeisen oppilaan kehityksen ja oppimisen tukeminen ovat hänen vahvuusalueitaan.

  • Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
  • Esi- ja perusopetuksen järjestäminen oppilaalle, jolla on oppimiskykyyn vaikuttava vamma, sairaus tai toimintakyvyn rajoite
  • Näkövammaisen oppilaan opetus ja oppimisen tuki sekä opetuksen järjestäminen

Katariina Minkkilä

toimintaterapeutti

Katariina on työskennellyt vuosia lasten ja nuorten kanssa, joilla on oppimiseen, vuorovaikutukseen, kuuloon tai näköön liittyviä toimintakyvyn haasteita. Työssään hän tarkastelee asiakkaan toimintakykyä laaja-alaisesti ja pyrkii luomaan arjesta kuntouttavaa. Katariina on erikoistunut sensorisen integraation teoriaan, terapiaan ja arviointiin (mm. EASI – Evaluation in Ayres Sensory Integration testi -pätevyys).

Riina Niutanen

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja

Riina on työskennellyt opettajana varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa. Hänen erityisiä kiinnostuksenkohteitaan ovat monialainen lapsuuden ja nuoruuden rakentaminen, vanhemmuuden tuki, kontaktin ja vuorovaikutuksen rakentaminen, kielen kehityksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tukeminen sekä haastavaan käytökseen liittyvät asiat. Riina intoutuu keskustelemaan, ideoimaan ja kehittämään myös silloin, kun puhutaan monikielisyydestä ja -kulttuurisuudesta, toimintakulttuurista ja sen kehittämisestä, yhdenvertaisuudesta sekä saumattomasta oppimisen tuesta.

  • varhaiskasvatus ja esiopetus
  • kontakti, vuorovaikutus, kieli
  • monikielisyys ja -kulttuurisuus
  • yhteisopettajuus ja tiimityö
  • lasten ja perheiden kohtaaminen ja tukeminen

Päivi Norvapalo

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, nepsy-valmentaja, fysioterapeutti

Päivillä on laaja ja vahva asiantuntemus autismikirjosta ja Tourettesta sekä myös muusta neuromoninaisuudesta. Autismikirjon ja muiden neuromoninaisten oppilaiden tukemisen ja oppilaskohtaisten tukitoimien suunnittelun Päivi kokee äärimmäisen tärkeäksi. Hän on kokenut puhuja ja esiintyjä ja pystyy avaamaan monipuolisesti mm. autismiystävällistä oppimis- ja toimintaympäristöä tai haastavaksi koettuun käyttäytymiseen, sen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan erilaisia keinoja ja ratkaisuja.  

  • autismikirjo 
  • Tourette
  • neuromoninaisuus
  • haastava käyttäytyminen 
  • sosiaaliset ja tunnetaidot 
  • työnohjaus 

Anu Pakkanen

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, käsityön- ja kuvataiteenopettaja

Anulla on pitkä kokemus työskentelystä oppilaiden kanssa, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Tällä hetkellä hänen pääasiallinen työnsä on näkövammaisten oppilaiden parissa.  Anu pystyy avaamaan mitä tulee huomioida em. oppilaiden opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja välineissä.

  • kielenkehityksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tukeminen
  • näkövammaisten opetus ja oppilaan koulunkäynnin tuki
  • näkövammaisen oppilaan koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet, menetelmät ja erilaiset apuvälineet

Helena Palmari

Helenalla on yli 24 vuoden kokemus teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden parissa, erityisesti näkövammaisten kuntoutusta ja oppimista tukevissa sovelluksissa. Hänellä on laaja asiantuntemus apuvälineteknologiasta. Hän osaa soveltaa niitä käytännönläheisesti asiakkaidensa arjessa. Helena auttaa löytämään yksilöllisesti sopivimmat tekniset ratkaisut erilaisten oppimisen haasteiden hallintaan.
Helenan syvällinen osaaminen kuntoutuksen tietoteknisissä ratkaisuissa näkyy hänen tavassaan yhdistää tekninen asiantuntemus ihmisläheiseen työskentelyotteeseen. Helenalla on vankka tietämys näkövammaisten henkilöiden käyttöön tarkoitetuista erikoisapuvälineistä ja niihin liittyvistä ohjelmistoratkaisuista. Hänen työnkuvaansa kuuluu sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden laitteistojen asennus, huolto, käytön tukeminen sekä ohjaus. Lisäksi Helena kouluttaa eri sidosryhmien edustajia laitteiden ja ohjelmistojen käytössä.

  • Tietotekniset apuvälineet sokeille ja heikkonäköisille
  • Laitteiden ja ohjelmistojen käytön tuki ja koulutus sidosryhmille

Iines Palmu

Virkavapaalla

tutkimus-ja kehittämiskoordinaattori, KT, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja

Iines on erikoistunut käyttäytymisen ongelmien ja kouluvaikeuksien päällekkäistymiseen sekä opiskelumotivaation ja erityisesti  kouluakäymättömien oppilaiden tukemiseennellä on tutkimusperustaista osaamista em. haasteiden taustoista, ennaltaehkäisystä ja tukimenetelmistä sekä yksilön että yhteisön näkökulmista.  

  • kouluakäymättömyys  
  • koulun toimintakulttuuri  
  • käyttäytymisen haasteet 
  • oppimisympäristön strukturointi 
  • yhteisopettajuus ja tiimityöskentely 

Satu Peitso

PsM, neuropsykologi

Sadun työnkuva on monipuolinen sisältäen esi- ja perusopetusikäisten lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja koulunkäynnin haasteiden arviointia sekä tukitoimien suunnittelua monialaisesti. Hän tekee neuropsykologisia tutkimuksia sekä ohjauskäyntejä, koulutuksia ja konsultoi erilaisissa oppimisvaikeuksiin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyvissä kysymyksissä. Sadulla on osaamista myös monikielisten ja -kulttuuristen lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien arvioinneista sekä aistivammaisuuden huomioimisesta osana neuropsykologin tutkimuksia.

  • neuropsykologinen osaaminen, komorbiditeetti
  • kielenkehityksen tukeminen, kehityksellinen kielihäiriö
  • tarkkaavuus ja toiminnanohjaus, kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt

Henni Petäjistö

konsultoiva ohjaaja, fysioterapeutti, erityisuinninkouluttaja (SUH), neuropsykiatrinen valmentaja

Henni on asiantunteva allasterapian ja soveltavan liikunnan ammattilainen. Hän hyödyntää päivittäin allasterapiaa lasten ja nuorten kuntoutuksessa sekä kouluttaa fysioterapeutteja. Henni on ollut mukana soveltavan liikunnan hankkeissa ja hänellä on tarjota uudenlaisia ideoita soveltavan liikunnan toteuttamiseen lähikouluissa. 

  • soveltava liikunta 
  • fysioterapia ja allasterapia 
  • apuvälineiden käyttö 
  • liikuntavammat ja motoriikka 
  • neurologiset haasteet ja liikkuminen 

 

Marja-Terttu Pilbacka

Näönkäytön asiantuntija (näkövammaistaitojen erityisammattitutkinto, näkövammaisten kuntoutusohjaaja, sosionomi, sosiaalikasvattaja)

Marja-Terttu on työskennellyt pitkään sekä heikkonäköisten että sokeiden henkilöiden parissa. Hänellä on kokemusta näönkäytön ohjauksesta ja toiminnallisen näön arvioinnista, apuvälinetarpeen arvioinnista sekä heikkonäköisten oppilaiden lähityöntekijöiden ja muiden sidosryhmien kouluttamisesta. Liikkumistaitoa Marja-Terttu voi ohjata sekä sokeille että heikkonäköisille oppilaille. Osaamista on myös arkielämäntaitojen ohjaamisessa sokeille ja heikkonäköisille.

Tiina Pilbacka-Rönkä

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti

Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta monikielisten ja -kulttuuristen oppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaainklusiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä pedagogisen tuen käytänteitä ja rakenteita.

  • kouluakäymättömyys 
  • kielenkehityksen tukeminen 
  • monikielisten oppilaiden kielen ja koulunkäynnin tukeminen
  • pedagogisen tuen käytänteet ja rakenteet
  • eriyttäminen ja muut opetuksen joustot
  • inklusiivinen opetus
  • lukion erityisopetus

Pia Pirinen

ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, luokanopettaja

Pialla on pitkä käytännön työkokemus ohjaavana opettajana, erityisluokanopettajana, laaja-alaisena erityisopettajana sekä luokanopettajana.

Hänen erityisosaamisalueitaan ovat kielelliset vaikeudet ja kehityksellinen kielihäiriö sekä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet. Työskentely eri-ikäisten oppilaiden kanssa esi- ja perusopetuksessa on kehittänyt hänen osaamistaan ja asiantuntemustaan asioissa, jotka liittyvät kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointiin, oppilaiden tukemiseen ja opettamiseen sekä opetusmateriaaleihin. Kiinnostuksen kohteena ovat myös monikieliset oppilaat.

  • kielelliset vaikeudet / kehityksellinen kielihäiriö
  • lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeudet
  • kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointi
  • monikielisten oppilaiden tukeminen

Johanna Polso

Johannalla on pitkä kokemus opiskeluhuollon psykologin tehtävistä kunnallisella kentällä. Valterissa hän työskentelee myös viittovien oppilaiden kanssa. Johannalla on kokemusta kuulovammaisten lasten ja nuorten toimintakyvyn arvioinnista sekä psykologisten tutkimusmenetelmien mukauttamisesta niihin tilanteisiin, joissa tavanomaiset menetelmät eivät ole tarkoituksenmukaisia.

Hän tekee psykologin tutkimuksia ja konsultoi erilaisissa oppimisvaikeuksissa, opiskeluhuoltoon liittyvissä kysymyksissä sekä lasten kehitykseen ja kasvatukseen liittyvissä kysymyksissä.

Piia Puolanen

näönkäytön asiantuntija (näkövammaistaitojen erityisammattitutkinto, näkövammaisten kuntoutusohjaaja, sosionomi, kehitysvammaisten ohjaaja)

Piia on työskennellyt pitkään näkövammaisten henkilöiden parissa, erityisesti heikkonäköisyys, erilaiset näkemisen liittyvät vaikeudet ja kuulonäkövammaisuus ovat tuttuja. Häneltä löytyy osaamista toiminnallisen näön arvioinnista, näkemiseen liittyvien tuen tarpeiden arvioinnista, näkemisen apuvälineiden ohjauksesta ja arvioinnista sekä liikkumistaidon ohjauksesta.

Lisäksi hän on toiminut näkemiseen ja näkövammaisuutteen liittyvissä asioissa kouluttajana ja alan opiskelijoiden ohjaajana. Piia työskentelee oppilaiden ja heidän verkostojensa kanssa sekä näkövamma-alan verkostossa.

Katri Ranta

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, väitöskirjatutkija JYU

Katrilla on asiantuntemusta kuulovammaisten ja viittomakielisten oppilaiden opiskeluun liittyvistä opetusjärjestelyistä. Katrin työhön kuuluvat vahvasti oppilaiden lähikoulujen konsultointi, monikielisyys- ja -kulttuurisuus sekä tukijaksotyö Valteri-koulussa. Katri pystyy opettamaan sekä suomen kielellä että suomalaisella viittomakielellä ja ohjaamaan viittomien käytössä opetuksessa.

  • kuulovammaiset sekä viittomakieliset lapset ja nuoret
  • kuulovammaisten lasten/oppilaiden tuki varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa
  • suomalainen viittomakieli, suomi viittomakielisille opetus ja arviointi
  • tukiviittomat, viitottu puhe ja muut kommunikaation tukimuodot

Aino Rennicke

puheterapeutti, FM, OIVA-ohjaaja

Ainolla on pitkä kokemus liikunta- ja puhevammaisten lasten ja nuorten kuntoutuksesta, puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista sekä oppimista tukevasta kuntoutuksesta. Ainolle tärkeitä teemoja ovat esteetön vuorovaikutusympäristö ja tasavertaisen osallisuuden tukeminen ja mahdollistaminen. Aino on kiinnostunut vuorovaikutuksen vahvistamisesta, jota tukee hänen koulutuksensa OIVA-ohjaajana.

  • Kuvatuki ja esteetön vuorovaikutus
  • Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi
  • Kielen ja kommunikoinnin tukeminen
  • Moniammatillinen yhteistyö ja oppimista tukeva kuntoutus

Timo Repo

Timolla on yli 14 vuoden työkokemus erilaisista teknologisista ratkaisuista ja apuvälineistä, joita tarvitaan erityisesti näkövammaisten kuntoutuksessa ja oppimisessa. Timo hallitsee sekä apuvälineteknologian että kuluttajateknologian hyödyntämisen ja osaa soveltaa näitä käytännössä, auttaen asiakkaitaan löytämään parhaat ratkaisut arjen haasteisiin.

Timon erityisosaaminen kuntoutuksen informaatioteknologiassa näkyy hänen kyvyssään yhdistää teknologinen osaaminen ihmisläheiseen lähestymistapaan. Hän tuntee syvällisesti erilaisten apuvälineiden toiminnallisuudet ja ominaisuudet, mikä mahdollistaa tehokkaan tuen asiakkaille niin käytännön taitojen kehittämisessä kuin teknologian soveltamisessa päivittäiseen elämään.

Katri Rinne

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaaja

Katri pystyy kertomaan haastavasta käyttäytymisestä, sen ennaltaehkäisystä ja hallinnasta. Hän tutustuttaa positiiviseen pedagogiikkaan ja vuorovaikutukseen ja hänellä on hallussaan myös, miten eläinavusteinen toiminta saadaan koulussa käyntiin. 

  • haastava käyttäytyminen 
  • eläinavusteinen opetus 
  • vuorovaikutus 
  • positiivinen pedagogiikka 

Matti Salmela

ohjaava opettaja, erityistason MAPA®-kouluttaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja

Matilla on käytännön kokemusta ja ammattitaitoa haastavasti käyttäytyvien lasten ja nuorten kanssa toimimisesta. Hän pystyy avaamaan monipuolisesti myös soveltavan liikunnan hyödyntämistä oppilaan oppimisen tueksi toimintakyky huomioiden.  

  • haastava käyttäytyminen 
  • nivelvaiheiden tuki 
  • eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt 
  • soveltava liikunta 

Elise Toivonen

ohjaava opettaja, varhaiskasvatuksen opettaja, KM, luokanopettaja, erityisopettaja

Elisellä on monipuolinen ja pitkä kokemus varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen tehtävistä. Erityisesti hänellä on osaamista esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheista sekä kolmitasoisesta tuesta. Erityisiä mielenkiinnon kohteita ovat lähikouluperiaate ja inkluusio sekä oppimisvaikeuksien tukeminen. Konsultatiivisessa työotteessa Eliselle on tärkeää kuunteleva ja dialogiin perustuva vuorovaikutus. Elise kouluttaa ja luennoi mielellään pedagogisista tukitoimista, oppimisvaikeuksista ja tuen järjestelyistä.

  • Varhaiskasvatus, esi- ja alkuopetus​
  • Esi- ja alkuopetuksen nivelvaihe​
  • Kolmitasoinen tuki​
  • Lähikouluperiaate ja inkluusio​
  • Oppimisvaikeudet​

Sanna Vallenius

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja, kognitiivisen käyttäytymistieteen psykoterapeutti (valmistuminen lokakuu 2025)

Sanna on toiminut pitkään työelämässä tukea tarvitsevien oppilaiden opettajana ja omaa kokemusta mm. kielellisistä vaikeuksista, psyykkisestä oireilusta ja autismikirjosta.

  • autismikirjo
  • psyykkinen oireilu
  • kielelliset vaikeudet
  • haastava käyttäytyminen
  • kouluakäymättömyys

Sallamaria Vilhunen

Neuropsykologiaan erikoistuva psykologi, PsM

Sallamaria on työskennellyt eri tasoisten oppimisvaikeuksien sekä neurologisten ja neuropsykiatristen haasteiden parissa jo vuosia. Hän on taitava kuvaamaan ilmiöitä käytännönläheisesti ja auttamaan erilaisten tukimuotojen suunnittelussa.

  • autismikirjo
  • ADHD
  • oppimisvaikeudet
  • kehitysvammaisuus

Mirjami Ylikojola

ohjaava kuntouttaja, toimintaterapeutti YAMK, varhaiskasvatuksen opettaja, sote-alan kliininen asiantuntija, johtamisen erikoisammattitutkinto

Mirjami on monialaisen verkostotyön osaaja, jolla on runsaasti kokemusta kuntoutuksen ja opetuksen yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa ja kouluissa kolmiportaisen tuen järjestämisen asioissa. Mirjamia kiinnostavat lasten ja nuorten sekä perheiden osallisuuden lisääminen, oppilaslähtöisten tukitoimien järjestäminen, sekä psyykkisen ympäristön vaikutus kouluissa oppilaiden hyvinvointiin ja oppimiseen.

  • psyykkiset – ja käyttäytymisen haasteet
  • tukitoimet päiväkoti ja kouluarjessa
  • päiväkodin ja koulun toimintakulttuuri
  • perhe- ja verkostotyö
  • Resetti-ryhmätoiminta ja perheluokat