Pernilla Blomqvist
Handledande lärare
Ped.mag,. speciallärare, specialklasslärare
Pernilla har erfarenhet av att jobba med elever som reagerar med beteende och med olika neuropsykiatriska funktionsvariationer. Bemötande, känsloreglering och strukturering av undervisningen samt frågor gällande skolfrånvaro hör till hennes expertisområden. Pernilla jobbar lösningsinriktat samt med elevens styrkor och välmående i fokus.
- Barn som reagerar med beteende
- Neuropsykiatriska funktionsvariationer
- Skolfrånvaro
- Socioemotionella färdigheter och känsloreglering
- Flexibla undervisningsarrangemang och strukturering
- Stöd för lärande, pedagogiskt skrivande och pedagogiska dokument
Jenny Felixson
Socionom (YH), Lösningsinriktad neuropsykiatrisk coach
Jenny har arbetat med barn och unga i olika åldrar inom såväl barnskyddet som skolvärlden. Jenny betonar ett anknytningsfokuserat, barncentrerat och lågaffektivt arbetssätt. Hennes särskilda intresseområde är att hitta olika lösningar för att anpassa lärmiljön så att man tillgodoser allas behov. Jenny lägger stor vikt på att förmedla vilken resurs bemötande är för relationsbyggande och en fungerande vardag.
- Npf
- Sociala färdigheter och kommunikation
- Barn som reagerar med beteende
- Sektorsövergripande arbete
Sari Granroth-Nalkki
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Sari on toteuttanut työssään useita vuosia yhteisopettajuutta ja pystyy käytännönläheisesti avaamaan opettajien osaamiset yhdistävän mallin hyödyt ja haasteet niin opettajan kuin oppilaan kannalta. Hän on taitava kertomaan joustavista tuen muotojen käytänteistä sekä hyvinvointitaitojen opettamisesta, jotka luovat perustan kukoistavalle koululle.
- hyvinvointitaidot
- yhteisopettajuus ja tiimityöskentely
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- haastava käyttäytyminen
- kouluakäymättömyys
Tiina Heikkinen
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja
Tiina on toiminut pitkään erityisluokanopettajana opettaen lapsia, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Häneltä löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta.
- kehityksellinen kielihäiriö
- varhaiskasvatus, esiopetus
- työnohjaus
- hyvinvointitaidot
- tiimityöskentely
Caroline Heinrichs
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja
Carolinella on kokemusta ja osaamista kuulovammaisten lasten kanssa toimimisesta. Hän pystyy kertomaan, mitä tulee huomioida kuuron tai huonokuuloisen oppilaan opetusjärjestelyissä, -menetelmissä ja -välineissä. Caroline pystyy opettamaan viittomakieltä ja ohjaamaan viittomien käytössä opetuksen tukena.
- kuulovammaisten opetus
- viittomakieli, viitottu suomi, tukiviittomat
- kuulonapuvälineiden hyödyntäminen opetuksessa
- viittomakielen tulkin käytön ohjaus
- opettajan ja ohjaajan yhteistyö
Miia Herranen
konsultoiva ohjaaja, sosiaalikasvattaja, esikoulun opettaja, neuropsykiatrinen valmentaja- ja kouluttaja
Miia on neuropsykiatrinen valmentaja ja –kouluttaja. Neuropsykiatrisissa valmentajakoulutuksissamme Miia tarjoaa teoreettisen taustan ja keskeiset elementit nepsy–valmennukseen. Koulutus on 30 opintopisteen laajuinen ja tuottaa nepsy–valmentaja -pätevyyden. Tämän lisäksi Miia osaa kertoa myös voimavara- ja ratkaisukeskeisestä työotteesta.
- Nepsy-neuropsykiatrinen valmennus
- voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote
- moniammatillisuus
- varhaiskasvatus
Kaisa Hurtig
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija
Kaisalle on kertynyt vuosien mittaan monipuolista käytännön kokemusta ja ammattitaitoa opetuksen kentältä, erityisesti yläkouluikäisten nuorten opettamisesta ja sairaalakoulumaailmasta nuorisopsykiatrian puolelta. Erityisosaamista Kaisalla on lisäksi liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden sekä näkövammaisten lasten koulunkäynnin tukemisesta ja opettamisesta. Kolmiportaisen tuen avaaminen ja pedagogiset prosessit sekä eriyttämisen eri muodot Kaisa osaa avata käytännönläheisesti.
- kolmiportainen tuki
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten koulunkäynnin tuki
- näkövammaisuuteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät opetuksessa
Erja Kaakkuriniemi
ohjaava kuntouttaja, fysioterapeutti-YAMK, AmO, ICF-kouluttaja
Erjalla on vahvaa asiantuntemusta liittyen yksilön toimintakykyyn (ICF) ja sen huomioimiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä opetuksessa. Hän on mm. yksi Toimintakykyarvio.fi-palvelun kehittäjistä ja osaa monipuolisesti tuoda esille kuntoutuksen merkityksen oppilaan oppimisen kannalta sekä moniammatillisen yhteistyön hyödyt siinä.
- toimintakyky (ICF)
- koulun työyhteisön kehittäminen
- moniammatillisuus
- monitarpeiset oppilaat
- esteettömyys
- neurologiset haasteet ja liikkuminen
Kukka-Maaria Kaukomaa
ohjaava opettaja, KM (erityispedagogiikka), EO, sosionomi (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja, kasvatus- ja kuntoutuskoiran ohjaaja
Kukka-Maaria tietää, miten moniammatillisesti suunnitella ja toteuttaa monitarpeisten oppilaiden opetusta. Hän pystyy selkeästi ja käytännönläheisesti avaamaan myös sitä, miten järjestää toiminta-alueittainen opetus. Myönteisen käyttäytymisen tukemisen tavat ovat Kukka-Maarian kouluarjessa hyödyntämiä.
- toiminta-alueittain järjestetty opetus
- moniammatillisuus
Anuliisa Kemppainen
oppilastuen päällikkö | KM, erityisopettaja, sosionomi (ylempi amk)
Anuliisa tietää hyvin kodin ja koulun välisen yhteistyön merkityksen sekä sen erilaiset tehtävät ja muodot. Hän pystyy monipuolisesti avaamaan tapoja, joilla tukea oppilaita ja perhettä arjessa.
- Resetti-ryhmätoiminta ja perheluokat
- perhe- ja verkostotyö
- neuropsykiatriset haasteet
- haastava käyttäytyminen
Merja Koivisto
ohjaava opettaja, KM, luokanopettaja, erityisopettaja
Merja on kokenut asiantuntija ja kouluttaja aiheesta inklusiivinen koulu johtamisen näkökulmasta. Hän kehittää aktiivisesti eri työryhmissä oppimisen tukea ja sen järjestämistä, opiskeluhuoltoa ja monialaista yhteistyötä. Hän on taitava avaamaan ymmärrettävästi ja käytännönläheisesti laajojakin oppimisen tukeen ja koulunkäyntiin liittyviä kokonaisuuksia.
- inklusiivinen toimintakulttuuri, osallisuus
- vaativa erityinen tuki
- opiskeluhuolto, monialainen yhteistyö
- ratkaisukeskeisyys ja positiivinen pedagogiikka
- koulun toimintakulttuuri
Sanna Kokko
ohjaava opettaja, KM, varhaiserityisopettaja, erityisluokanopettaja, kognitiivinen lyhytterapeutti
Sannan toimintatapa perustuu vahvuusperusteiseen ajattelumalliin, positiiviseen pedagogiikkaan ja voimavaralähtöiseen lähestymistapaan sekä ratkaisukeskeisiin käytännön menetelmiin. Sannalla on kokemusta varhaiskasvatuksen kentällä sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta. Yläkouluikäisten parissa Sanna on opettanut ja ohjannut nuoria, joilla on kielellisiä-, tarkkavaisuus- ja toiminnanohjauksen sekä käytöksen haasteita. Sanna omaa kokemusta ratkaisujen löytämisestä kouluakäymättömyyteen, tunne- ja mielialahaasteisiin ja hyvinvointitaitojen vahvistamiseen.
- kasvun ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen perusopetuksessa
- psyykkisesti oireileva oppilas ja kouluakäymättömyys
- hyvinvointi ja tunnetaidot
Tero Kujala
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, lastentarhanopettaja
Teron vahvaa osaamisaluetta ovat autismikirjo ja muut neuropsykiatriset pulmat. Hän pystyy käytännönläheisesti avaamaan, miten tukea opetuksessa ja kuntoutuksessa autismikirjon henkilöitä. Tero kehittää oppimisen tukea mm. hyödyntämällä uutta teknologiaa. Hän on käyttänyt VR-teknologiaa autismikirjon oppilaan apuna ja pystyy avaamaan käytännön esimerkein em. menetelmää.
- autismikirjo
- neuropsykiatriset haasteet
- oppimisen ja koulunkäynnin tuki, kuntoutus
- virtuaalitodellisuus ja 360° kuvaaminen oppilaan tukena
- haastava käyttäytyminen
- sosiaaliset ja tunnetaidot
Maria Laiho
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, psykologian opettaja
Marialla on kokemusta ja osaamista lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja elämäntaitojen vahvistamisesta. Neurokirjon lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tuen keinot ja menetelmät ovat Marian keskeistä osaamisaluetta. Positiivisen pedagogiikan ja voimavaralähtöisyyden näkökulmat ja käytännön menetelmät ovat hänen vahvuusalueitaan.
- lasten ja nuorten hyvinvointi ja positiivinen pedagogiikka
- neurokirjon oppilaat
- tunne- ja vuorovaikutustaidot
- vaativa monialainen tuki
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen tasot
Mari Laitinen
konsultoiva ohjaaja, neuropsykiatrinen perhevalmentaja ja erityistason MAPA®-kouluttaja
Mari omaa yli kahdenkymmenen vuoden työkokemuksen sekä Valteri-koulun ohjaajana, että sairaalaopetuksen kentältä. Mari toimii haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan kehitetyn MAPA®- toimintamallin kouluttajana. Hänellä on runsaasti kokemusta koulumaailmasta, vaativan erityisen tuen oppilaiden haastavasta käyttäytymisestä ja hän on kokenut vaka- ja perusopetushenkilöstön kouluttaja. Mari on toiminut myös neuropsykiatrisena perhevalmentajana vuodesta 2013 lähtien.
Niina Laitinen
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja
Niinalla on kokemusta ja osaamista näkövammaisten oppilaiden kanssa toimimisesta ja hän on taitava kertomaan, mitä tulee huomioida em. oppilaan opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja välineissä. Tämän lisäksi Niinalla on vahva kokemus varhaiskasvatuksen puolelta. Hän on asiantunteva avaamaan lapsen kehityksen ja oppimisen tukea sekä monialaista yhteistyötä siinä.
- mobiililaitetta hyödyntävä oppiminen
- opettajan ja avustajan yhteistyö
- yhteisopettajuus
- yhteisöllinen oppiminen
- varhaiserityisopetus
- päivähoidon ja koulun nivelvaihe
Ilona Lepistö
ohjaava kuntouttaja, sairaanhoitaja AMK, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja
Ilonalla on pitkä, 15 vuoden työkokemus lastenpsykiatrisesta ja lastenneurologisesta hoitotyöstä sekä verkostotyöstä, niin lasten kuin nuorten parissa. Valterissa hän on toiminut aikaisemmin sairaanhoitajan tehtävässä useamman vuoden. Ilonan osaamisalueeseen kuuluvat neuropsykiatristen asiakkaiden valmennukset/tukikeskustelut ja ohjaukset, verkostoyhteistyö, kouluttaminen, ohjauskäynnit, sekä konsultointi. Kouluttajana hän on läsnäoleva, käytännönläheinen ja innostava.
- psyykkisesti oireileva oppilas
- työntekijän hyvinvointitaidot
- neuropsykiatriset haasteet
- vuorovaikutustaidot ja monialainen yhteistyö
- haastava käytös ja kouluturvallisuus
Marja Lounaskorpi
ohjaava opettaja, näkövammaisten erityisopettaja, kehitysvammaisten erityisopettaja
Marjalla on osaamista sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden opetuksesta, erityistarpeista, järjestelyistä ja menetelmistä. Marja tarjoaa käytännönläheisen tietopaketin näkövammaisen oppilaan tukeen sekä pedagogisiin prosesseihin ja asiakirjoihin.
- näkövammaisten opetus
- näkövammaisen oppilaan koulunkäynnin tuki
- sokeuteen ja heikkonäköisyyteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät
Heljä Luomalahti
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, viittomakielentulkki
Heljällä on tarjota vahvaa osaamista siitä, mitä tulee ottaa huomioon, kun koulussa on tai kouluun tulee monitarpeisia, kuulo- tai kuulonäkövammaisia lapsia ja nuoria. Hän pystyy selkeästi avaamaan opetusjärjestelyjä ja –menetelmiä, jotta oppilaan koulunkäynti sujuu mahdollisimman hyvin.
- viittomakieli ja tukiviittomat
- kuurosokeiden kommunikointi
- näkö- ja kuulohaasteet oppimisessa
- monitarpeiset oppilaat
- toiminta-alueittain opiskelu
Mari Luosa
ohjaava opettaja, varhaiskasvatuksen opettaja, KM, luokanopettaja, erityisopettaja
Mari on kehittänyt aktiivisesti oppimisen tukea ja sen järjestämistä, opiskeluhuoltoa ja monialaista yhteistyötä. Hänellä on vankka kokemus työskentelystä haastavan käytöksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen pulmien kanssa. Marilta löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa sekä lukion erityisopetuksessa toimimisessa.
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen ja normit
- koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen, tiimityö
- oppilas- ja opiskeluhuolto sekä monialainen yhteistyö
- haastava käyttäytyminen ja kouluakäymättömyys
- perhe ja verkostotyö
Riina Niutanen
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja
Riina on työskennellyt pitkään erityisluokanopettajana. Hänellä on kokemusta myös varhaiskasvatuksenopettajan ja luokanopettajan töistä. Hänen erityisiä osaamisalueitaan ovat kontaktin ja vuorovaikutuksen rakentamiseen, kielen kehitykseen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tukemiseen sekä haastavaan käytökseen liittyvät asiat. Myös monikielisyys ja -kulttuurisuus ovat Riinan kiinnostuksen kohteita. Toimintakulttuuri ja sen kehittäminen, yhdenvertaisuus sekä yhtenäinen opinpolku varhaiskasvatuksesta perusopetukseen ja toiselle asteelle ja sinne rakennettu saumaton oppimisen tuki ovat Riinalle tärkeitä asioita.
- varhaiskasvatus ja esiopetus
- kontakti, vuorovaikutus, kieli
- monikielisyys ja -kulttuurisuus
- yhteisopettajuus ja tiimityö
- lasten ja perheiden kohtaaminen ja tukeminen
Päivi Norvapalo
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, työnohjaaja STOry, fysioterapeutti
Päivillä on laaja ja vahva asiantuntemus autismikirjosta sekä muista neuropsykiatrisista pulmista ja niihin liittyvistä opetus- ja kuntoutusmenetelmistä. Hän on kokenut puhuja ja esiintyjä ja pystyy avaamaan monipuolisesti mm. haastavaan käyttäytymiseen, sen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan kehitettyjä menetelmiä ja ratkaisuja.
- autismikirjo
- haastava käyttäytyminen
- sosiaaliset ja tunnetaidot
- työnohjaus
- vaativa erityinen tuki
Anu Pakkanen
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, käsityön- ja kuvataiteenopettaja
Anulla on pitkä kokemus työskentelystä oppilaiden kanssa, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Tällä hetkellä hänen pääasiallinen työnsä on näkövammaisten oppilaiden parissa. Anu pystyy avaamaan mitä tulee huomioida em. oppilaiden opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja välineissä.
- kielenkehityksen tukeminen
- näkövammaisten opetus ja oppilaan koulunkäynnin tuki
- näkövammaisen oppilaan koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät
- kädentaidot
Iines Palmu
tutkimus-ja kehittämiskoordinaattori, KT, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja
Iines on erikoistunut käyttäytymisen ongelmien ja kouluvaikeuksien päällekkäistymiseen sekä opiskelumotivaation ja erityisesti kouluakäymättömien oppilaiden tukemiseen. Hänellä on tutkimusperustaista osaamista em. haasteiden taustoista, ennaltaehkäisystä ja tukimenetelmistä sekä yksilön että yhteisön näkökulmista.
- kouluakäymättömyys
- koulun toimintakulttuuri
- käyttäytymisen haasteet
- oppimisympäristön strukturointi
- yhteisopettajuus ja tiimityöskentely
Satu Peitso
PsM, neuropsykologi
Satu pyrkii työssään edistämään erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Sadun työnkuva on monipuolinen sisältäen esi- ja perusopetusikäisten lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja koulunkäynnin haasteiden arviointia sekä tukitoimien suunnittelua monialaisesti. Satu toimii myös kouluttajana.
- kielen kehityksen tukeminen
- neuropsykologinen osaaminen
- tarkkaavuus ja toiminnanohjaus, ADHD
Henni Petäjistö
fysioterapeutti, erityisuinninkouluttaja (SUH), neuropsykiatrinen valmentaja
Henni on asiantunteva allasterapian ja soveltavan liikunnan ammattilainen. Hän hyödyntää päivittäin allasterapiaa lasten ja nuorten kuntoutuksessa sekä kouluttaa fysioterapeutteja. Henni on ollut mukana soveltavan liikunnan hankkeissa ja hänellä on tarjota uudenlaisia ideoita soveltavan liikunnan toteuttamiseen lähikouluissa.
- soveltava liikunta
- fysioterapia ja allasterapia
- apuvälineiden käyttö
- liikuntavammat ja motoriikka
- neurologiset haasteet ja liikkuminen
Tiina Pilbacka-Rönkä
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti
Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta maahanmuuttajaoppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaa, inklusiiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä kolmiportaista tukea.
- kouluakäymättömyys
- kielenkehityksen tukeminen
- kolmiportainen tuki
- inklusiivinen opetus
- lukion erityisopetus
Pia Pirinen
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Pialla on pitkä käytännön työkokemus ohjaavana opettajana, erityisluokanopettajana, laaja-alaisena erityisopettajana sekä luokanopettajana.
Hänen erityisosaamisalueitaan ovat kielelliset vaikeudet ja kehityksellinen kielihäiriö sekä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet. Työskentely eri-ikäisten oppilaiden kanssa esi- ja perusopetuksessa on kehittänyt hänen osaamistaan ja asiantuntemustaan asioissa, jotka liittyvät kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointiin, oppilaiden tukemiseen ja opettamiseen sekä opetusmateriaaleihin. Kiinnostuksen kohteena ovat myös monikieliset oppilaat.
- kielelliset vaikeudet / kehityksellinen kielihäiriö
- lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeudet
- kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointi
- monikielisten oppilaiden tukeminen
Katri Ranta
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja
Katrilla on asiantuntemusta kuulovammaisen oppilaan opiskeluun liittyvistä opetusjärjestelyistä. Hän pystyy opettamaan viittomakieltä ja kertomaan viittomien käytöstä opetuksessa.
Katri Rinne
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaaja
Katri pystyy kertomaan haastavasta käyttäytymisestä, sen ennaltaehkäisystä ja hallinnasta. Hän tutustuttaa positiiviseen pedagogiikkaan ja vuorovaikutukseen ja hänellä on hallussaan myös, miten eläinavusteinen toiminta saadaan koulussa käyntiin.
- haastava käyttäytyminen
- eläinavusteinen opetus
- vuorovaikutus
- positiivinen pedagogiikka
Matti Salmela
ohjaava opettaja, erityistason MAPA®-kouluttaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja
Matilla on käytännön kokemusta ja ammattitaitoa haastavasti käyttäytyvien lasten ja nuorten kanssa toimimisesta. Hän pystyy avaamaan monipuolisesti myös soveltavan liikunnan hyödyntämistä oppilaan oppimisen tueksi toimintakyky huomioiden.
- haastava käyttäytyminen
- nivelvaiheiden tuki
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- soveltava liikunta
Sanna Vallenius
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja
Sanna on toiminut pitkään työelämässä vaativaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa ja omaa kokemusta mm. psyykkisesti oirehtivien ja autismikirjon oppilaiden tukemisesta kouluelämässä. Sanna on perehtynyt myös tukea tarvitsevan oppilaan nivelvaiheeseen siirryttäessä toiselle asteelle.
Sallamaria Vilhunen
Sallamarialle moniammatillisen yhteistyön hyödyntäminen psykologin työssä on arkipäivää. Hänen erityisosaamisensa löytyy neuropsykiatrian alalta.
Hän on taitava avaamaan käytännönläheisesti neuropsykiatrisen oppilaan kokemusmaailmaa ja siten auttamaan mm. tukimuotojen suunnittelussa.
Tämän lisäksi Sallamarialla on kokemusta oppimisvaikeuksien arvioinnista ja tukemisesta sekä kehitysvammaisten lasten ja nuorten kanssa työskentelystä.
- Neuropsykologinen osaaminen
- Autismikirjo
- ADHD
Mirjami Ylikojola
toimintaterapeutti YAMK, varhaiskasvatuksen opettaja, sote-alan kliininen asiantuntija, johtamisen erikoisammattitutkinto
Mirjami on monialaisen verkostotyön osaaja, jolla on runsaasti kokemusta kuntoutuksen ja opetuksen yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa ja kouluissa kolmiportaisen tuen järjestämisen asioissa. Mirjamia kiinnostavat lasten ja nuorten sekä perheiden osallisuuden lisääminen, oppilaslähtöisten tukitoimien järjestäminen, sekä psyykkisen ympäristön vaikutus kouluissa oppilaiden hyvinvointiin ja oppimiseen.
- psyykkiset – ja käyttäytymisen haasteet
- tukitoimet päiväkoti ja kouluarjessa
- päiväkodin ja koulun toimintakulttuuri
- perhe- ja verkostotyö
- Resetti-ryhmätoiminta ja perheluokat