Valteri fungerar som budbärare mellan kommunerna då man funderar på praxis enligt den uppdaterade lagen grundläggande utbildning

I och med reformen av stöd för lärande och skolgång är gruppspecifikt stöd den primära stödformen, och även alla elevers rättighet. På Valteri utvecklar vi tillsammans med närskolorna olika slag av praxis i enlighet med den uppdaterade lagen om grundläggande utbildning och förmedlar de mest fungerande arbetssätten vidare och synliggör användbara modeller nationellt. Ladda ner vår tipslista här nedan, och använd den som hjälp för att kartlägga undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande. 

Med gruppspecifika stödformer menar man gruppspecifika arrangemang som gäller alla elever, såsom allmän stödundervisning som ges av en lärare, stöd i undervisningsspråket som ges av en lärare samt undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning. Dessa är primära stödformer som alla elever har rätt till, och för dem görs ingen plan för elevspecifikt stöd eller beslut om stöd. 

Matti Salmela, handledande lärare vid Valteri, konstaterar att den här förändringen och utvecklingen är efterlängtad. 

”Målet är att flytta tyngdpunkten till det förebyggande arbetet, så att vi kan hjälpa de elever som behöver stöd redan tidigt, innan situationen eventuellt blir en kris eller eskalerar på annat sätt. Reformen stöder starkt tanken om inkludering och främjar elevernas delaktighet.” 

Gruppspecifika stödformer kan förslagsvis erbjudas genom olika ändamålsenliga gruppindelningar, exempelvis som sam- eller kompanjonundervisning, och de möjliggör också att eleverna kan lära sig av varandra. 

”Reformen ökar samarbetet mellan lärarna, vilket hos oss på Valteri redan länge har varit en etablerad praxis. Även om många kanske upplever att man har bättre kontroll då man jobbar självständigt, så är fördelarna när man gör saker tillsammans bl.a. att ansvaret fördelas och antalet goda idéer fördubblas. Både framgångar och svårare stunder blir mer meningsfulla då man delar dem tillsammans.” 

En bra möjlighet att öka lärande mellan elev och elev är genom idrott. Tanken är att gå ett steg längre än att bara knyta någons skridskosnören. 

”Äldre elever kan till exempel få ansvar för att leda uppvärmningslekar under gymnastiken. Yngre elever ser upp till dem, och då de uppmanar dem att lyssna på skolans vuxna få orden en annan tyngd. Effekten kan vara mycket större än om vuxna säger samma sak.” 

”Valteri har en viktig uppgift att förmedla goda praxis mellan skolorna” 

Nu behövs tid för förändringen och för att den ska kunna formas till en ändamålsenlig praktik. Det första läsåret efter att den uppdaterade lagen enligt har trätt i kraft har startat och det ger praktiska erfarenheter. Vi på Valteri finns i frontlinjen på plats i närskolorna och vi kartlägger helhetsläget till förmån för alla utifrån våra observationer på fältet. 

”Valteri har en viktig uppgift att förmedla god praxis mellan skolorna. Problem behöver inte lösas ensamma, utan vi delar kunskap och verktyg över kommungränserna. Äran ska dessutom alltid ges där den hör hemma, det vill säga vi berättar alltid från vilken kommun en praxis har sitt ursprung.” 

I våra skolor finns en stark yrkeskunskap och lärarna utför sitt arbete med gedigen rutin. Nu påbörjas insamlingen av en gemensam erfarenhetsbank kring reformen för stöd för lärande som så småningom växer fram. 

Grunden utgörs av undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande. De berör hela grundskolans verksamhet och är en central del av skolans verksamhetskultur, som ger förutsättningar för alla elevers delaktighet, och stöd för lärande och skolgång. 

Därutöver erbjuds gruppspecifika stödformer planmässigt under hela läsåret, flexibelt som en del av skolans grundläggande verksamhet. Vid behov ges även elevspecifika stödåtgärder. 

I undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande beaktas gruppindelningar, användning av assistenttjänster, högkvalitativ pedagogik, differentiering, språklig medvetenhet, samarbete, lärmiljö, interaktion och stöd för beteende samt anknytning till skolan och delaktighet. 

Tipslistan kartlägger er skolas situation 

Med Valteris tipslista kan man granska ovan nämnda delområden och bedöma hur de används i skolvardagen samt dokumentera beskrivningar av praxis och utvecklingsförslag. Granskningen bör vara helhetsinriktad och ske i samarbete. Salmela nämner några konkreta exempel. 

”Vi vet att förmiddagspassen typiskt sett är optimala för lärande, och det vore bra om gruppens vuxna har möjlighet att påverka hur lektionerna placeras. Hur veckan inleds, när eleverna är som mest inlärningsbenägna och var de mest utmanande lektionerna placeras har stor betydelse. Det kräver dialog mellan klassens vuxna för att identifiera när det behövs lugn och när det behövs aktivering.” 

I heterogena grupper vore det bra att ha alternativa sätt att utföra uppgifter. Att barnen får välja och därigenom hitta egna sätt att arbeta kan skapa arbetsro och underlätta att komma igång med uppgifter. 

”Instruktionerna för en uppgift bör skrivas på tavlan, ges muntligt med blicken riktad mot eleverna och inte med ryggen vänd, och vid behov behöver man ge mer specifika, individuella instruktioner till de som behöver det. I instruktionerna för en uppgift kan man till exempel använda snabba skisser. En bra instruktion frigör tid.” 

Det bör alltid finnas en plan för skoldagen, lektionerna och helheterna som ska genomföras, så att man vid behov kan avvika från den. 

”Planen skapar flexibilitet. Sällan går allt som planerat, men genom planen är det lättare att sätta mål för lärandet, vilket också underlättar bedömningen. Man ska också våga ta pauser när situationen kräver det.” 

Möten bygger förtroende 

Mitt i all förändring bör man komma ihåg vikten av möten. Man frågar hur någon mår och visar intresse. 

”Små förändringar kan göra en stor skillnad och bygga förtroende. Om du på fredagen frågar om planer för helgen, följ upp på måndagen med en specifik fråga istället för att bara slänga ur dig ’hur var helgen’. Barnen märker skillnaden när du minns något viktigt för dem, till exempel ett kalas eller lördagsgodiset som nämnts i slutet av veckan.” 

Även skolans vuxna bör få vara sig själva. 

”Arbetet utförs i hög grad med personligheten, och alla gynnas av att få använda sina styrkor, det kan vara humor, musikalitet eller att man är bra på sport.” 

Salmela menar att sociala, emotionella och interaktiva färdigheter borde vävas in i allt arbete. 

”Det är ju mycket av vad vår vardag består av, men dessa färdigheter borde också få övas på ett mer målmedvetet sätt, och de är också starkt kopplade till behovet av stöd.” 

Tipslistan och tjänster för kommuner och närskolor

Här kan du ladda ner tipslistan över undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande. Med hjälp av den kan lärare och rektorer tillsammans utveckla undervisningsarrangemang så att de stöder eleverna på ett mångsidigt sätt. Listan innehåller forskningsbaserade och beprövade pedagogiska lösningar som undervisningspersonalen har nytta av i skolvardagen. 

I början av november lanseras riktade utbildningar online som tar fasta på den uppdaterade lagen om grundläggande utbildning. Utbildningarna gäller undervisningsarrangemang som stöder förutsättningar för lärande, gruppspecifika stödformer samt elevspecifika stödåtgärder. 

Webbutbildningen Undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande ger konkreta verktyg för att möjliggöra förändringen. Utbildningen passar särskilt dem vill skapa tillgängliga lärmiljöer, differentiera och skapa en verksamhetskultur som ger förutsättningar för alla elevers delaktighet, lärande och skolgång. 

Webbutbildningen Gruppspecifika stödformer fokuserar på gemensamt arbete och hur de gruppspecifika stödformerna kan genomföras och organiseras. Målet är att bredda och fördjupa den praktiska tillämpningen av gruppspecifika stödformer inom undervisningen.  

Webbutbildningen Elevspecifika stödåtgärder innehåller praktiska idéer för hur de elevspecifika stödåtgärderna kan planeras, genomföras och organiseras. Målet är att bredda och fördjupa den praktiska tillämpningen av elevspecifika stödåtgärder inom undervisningen.  

En temakonsultation på distans om pedagogiska lösningar i reformen av stöd för lärande och praktiskt genomförande av stöd ger perspektiv och svar innan det finns behov att gå vidare till våra mer omfattande tjänster. En person kan delta i konsultationen som ordnas via Teams, och tillfället varar i 45 minuter. Priset per deltagare är 35 euro (0 % moms). 

Teman kan till exempel vara undervisningsarrangemang som stöder förutsättningar för lärande, inkluderande principer och elevens bästa samt gruppspecifikt och elevspecifikt stöd inom småbarnspedagogiken och grundskolan.

Aktuell information om våra tjänster, fortbildningar, vårt forsknings- och utvecklingsarbete samt övrig intressant information om aktuella ämnen inom stöd för barn och ungas lärande och skolgång.

Beställ nyhetsbrev