Syftet med en stödperiod är att stöda eleven att klarar sig så bra som möjligt i sin egen närskola eller i sina fortsatta studier. Stödperioder genomförs antingen i grupp eller individuellt, i en Valteriskola eller i den egna närskolan. Efter stödperioden får eleven en individuell feedback som bygger på mångprofessionella utvärderingar.

Stödperiod i övergångsskede

  • stöd till elevens skolgång i övergångsskeden (från förskola till nybörjarundervisning, från andra till tredje klassen eller från sjätte till sjunde klassen)
  • en bedömning ur en pedagogisk och habiliteringsinriktad synvinkel av elevens inlärningsförutsättningar, studietekniker och behov av habilitering och hjälpmedel
  • träning i olika färdigheter
  • en eventuell informativ genomgång av övergångsskedena för föräldrarna (vid vissa stödperioder)
  • stöd i planeringen vid förverkligande av trestegsstöd i närskolan

Stödperiod för fortsatta studier

  • stöd till en ung person som inleder fortsatta studier, för att hjälpa personen att klara sig så bra som möjligt i sina studier; avsett för unga på väg att avsluta den grundläggande utbildningen
  • stöd av typen elevhandledning
  • utredning över elevens inlärningsförutsättningar, studietekniker samt behov av habilitering och hjälpmedel
  • träning i olika färdigheter
  • individuell feedback baserad på mångprofessionella utredningar och planering av fortsatta studier
  • en eventuell informativ genomgång av övergångsskedena för föräldrarna (vid vissa stödperioder)

Stödperiod i utredningssyfte

  • en bedömning ur en pedagogisk och habiliteringsinriktad synvinkel av elevens inlärningsförutsättningar, studietekniker och behov av habilitering och hjälpmedel
  • vid ansökan om skolplats (inklusive elever som söker skolplats i en Valteriskola)
  • träning i färdigheter på områdena inlärning och habilitering
  • stöd i planeringen vid förverkligande av trestegsstöd i närskolan

Lokal stödperiod

  • genomförs delvis eller helt vid elevens egen skola
  • en lämplig lärmiljö, redskap och metoder för eleven i hens verkliga verksamhetsmiljö testas och utvecklas
  • serviceinnehållet kan också spridas ut över en längre period, så att stödet är aningen lättare, men räcker för en längre tid
  • utifrån elevens individuella behov

Lokal stödperiod i grupp

  • kartlägger helheten som består av barns och ungas lärande, tillväxt, utveckling, välbefinnande och habilitering på ett helhetsbetonat sätt.
  • hjälper de lokala aktörerna att finna fungerande praxis som stöder lärandet i samarbete med Valteris mångprofessionella team.
  • kan bestå av undervisning, stöd genom handledning, habilitering som stöder lärandet, utbildning för kontaktpersoner, pedagogisk utvärdering och konsultering.
  • genomförs i en liten grupp, eller skräddarsys så att den är en del av verksamheten i den egna undervisningsgruppen i det lokala daghemmet eller den lokala skolan.
  • ett individuellt sammandrag utarbetas för varje barns eller ung persons stödperiod