Inkluusiolupaukset tie autismiystävälliseen kouluarkeen – Inklusionslöften är vägen till en autismvänlig skola

Viime vuonna (2021) mediassa oli useampi järkyttävä uutinen koskien autismikirjon lasten epäasiallista kohtelua koulussa ja asumispalvelussa (Yle uutiset, 19.7.2021Mot, 8.11.2021).

Nämä palasivat mieleeni, kun sain aiheeksi kirjoittaa blogitekstin Autismiliiton talvipäivien teemaan, mielen hyvinvointiin liittyen. Uutisten perusteella meillä on paljon kehitettävää autismikirjon lasten, nuorten ja aikuisten kohtaamisessa, kohtelussa ja palvelutarjonnassa.

Brittiläinen järjestö Autism Education Trust (AET) on julkaissut autismistandardit ja mittariston kouluille. Niiden avulla oppilaitokset, päiväkodit tai yliopistot voivat kehittää toimintaansa esteettömään suuntaan, huomioiden autismikirjon oppilaat kokonaisvaltaisesti. Kun kouluja koulutetaan toimimaan autismiystävällisesti, mukaan otetaan koko henkilökunta (myös esim. ruokalan väki). Autismistandardeihin voi tutustua AET:n internetsivuilla.

Standardeihin sisältyy kahdeksan nuorten laatimaa inkluusiolupausta kouluun tuleville oppilaille. Suomensin ne vapaasti ja jaan teille. Ne sopivat tukemaan kaikkien, myös neurotyypillisten oppilaiden osallisuutta ja mielen hyvinvointia. Pystyisimmekö lupaamaan saman?

  1. Ymmärrämme vahvuutesi, mistä tykkäät ja missä asioissa tarvitset apua.
  2. Kuuntelemme ajatuksiasi ja toimimme sen mukaan, kuinka sinä haluat ottaa apua vastaan ja tarvitsetko sitä.
  3. Kuuntelemme ja annamme sinun työskennellä ihmisten kanssa, joihin luotat ja jotka tuntevat sinut parhaiten.
  4. Pidämme huolta, että toimimme tavoitteittesi ja pyrkimystesi mukaisesti.
  5. Pidämme huolta, että koko henkilökuntamme tietää, miten tuemme sinua parhaiten sekä oppitunneilla että niiden ulkopuolella.
  6. Autamme sinua osallistumaan ja olemaan mukana toiminnassa.
  7. Työskentelemme yhdessä sen eteen, että saavutat sinulle tärkeät tavoitteesi ja voit hyvin.
  8. Autamme sinua tuntemaan olosi turvalliseksi, turvatuksi, vahvaksi ja kykeneväksi oppimaan.

Inklusionslöften är vägen till en autismvänlig skola

Jag läste nyligen en intervju med Hannu Savolainen, nyvald professor i specialpedagogik (University of Eastern Finland 12.1.2022). Han lyfte fram hur inklusion missuppfattas av såväl lärare som forskare och delvis därför blir belastade. Enligt Savolainen innebär inklusion inte att alla elever sitter i samma klassrum, utan att vi har en skola som är öppen och klarar av att ta emot alla elever, att vi har en rulltrappa av stöd, där man flexibelt kan glida till det stöd man faktiskt behöver.

Elever med autism behöver vuxna som har möjlighet och vilja att sätta sig in i de specifika behov som diagnosen medför för att kunna få en skola som stöder dem. Autism är en spektrumdiagnos, vilket innebär att det finns stor variation i vilka utmaningar den kan medföra. Till exempel kan en ojämn kunskapsprofil eller bristande förmåga till generalisering kännas väldigt frustrerande, om man inte har hört om dessa tidigare. Det som vi kan göra för att åstadkomma en skola där man får uppleva en god vardag utan att beteendet utgör ett alltför stort problem är många saker. Det är t. ex. positiv inställning, lösningsinriktat arbetssätt, samarbete och elevdelaktighet. För den som söker stöd för utvärdering av sitt eget arbete kan jag tipsa om resursen vid organisationen som min kollega Terhi hänvisar till; AET Standards. Det börjar med att vi vuxna ska känna elevens styrkor, intressen och behov ─ i den ordningen.

Autismin talvipäivät pidetään tänä vuonna Turussa ja verkossa 11. – 12.2.2022 ja päivien teema on Mielen hyvinvointi. Valteri on mukana tapahtumassa. Tervetuloa keskustelemaan ja tapaamaan meitä! Tutustu ohjelmaan täältä.

Vinterdagarna för autism arrangeras online 11-12.2.2022 och temat är Mentalt välbefinnande. Valteri deltar i evenemanget. Välkommen att träffa oss där! Bekanta dig med programmet här. (på finska)

Aktuell information om våra tjänster, fortbildningar, vårt forsknings- och utvecklingsarbete samt övrig intressant information om aktuella ämnen inom stöd för barn och ungas lärande och skolgång.

Beställ nyhetsbrev

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *