Begreppen för stöd för lärande förnyas

Reformen av lagen om grundläggande utbildning leder till förnyade begrepp för stöd för lärande. Vi jämförde den nuvarande terminologin med de nya begreppen. Nedan hittar du samlat nuvarande och förnyade begrepp.

Nuvarande begrepp Begrepp i den nya lagen
Allmänt, intensifierat och särskilt stöd Stöd för lärande och skolgång

Undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärandet

Gruppspecifika stödformer

Elevspecifika stödåtgärder

Pedagogisk bedömning, plan för lärande pedagogisk utredning och indiviudell plan (IP) Bedömning av behovet av elevspecifikt stöd och plan för genomförande av elevspecifikt stöd
Beslut on särskilt stöd Beslut om stöd
Särskilda undervisningsarrangemang Avvikande ordnande av undervisning
Särskilt prioriterade områden, Individualiserade mål Differentiering

Avvikelse från den grundläggande utbildningens lärokurs eller målen i läroplanen

Målhelheter av olika omfattning

Avgränsning av den grundläggande utbildningens lärokurs och målen i läroplanen

Förlängd läroplikt Tidigarelagd läroplikt

Beslut om tidigarelagd föreskoleundervisning

Anordnande av grundläggande utbildning för en elev med en funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som påverkar inlärningsförmågan

Intensifierat och särskilt stöd Gruppspecifika stödformer

Elevspecifika stödåtgärder

Elevspecifika biträdestjänster, tolkningstjänster samt hjälpmedel

Studier enligt eget studieprogram Framskridande i studierna enligt målhelheter

Källor: Lag om grundläggande utbildning (PoL 21.8.1998/628) och Lag om ändring av lagen om grundläggande utbildning (1090/2024)

Efterfrågan av konsultativa tjänster på Valteri center för lärande och kompetens har ökat i och med lagreformen. Valteris sakkunniga hjälper med implementeringen av reformen genom att bidra med verktyg, idéer och synvinklar som kan utnyttjas i de lokala processerna och besluten. Kommunerna har fått hjälp bland annat med att bilda grupper, sparrats kring processer, med processbeskrivningar och planering av processerna i närskolorna. Samarbetet förverkligas genom dialog med både ledning och personal, samt genom att beakta samarbetet mellan hem och skola.

Om du önskar sakkunnighjälp med reformen av stöd för lärande eller det lokala arbetet med läroplansprosessen, ta då kontakt med Valteri center för lärande och kompetens genom vårt kontaktformulär.

Aktuell information om våra tjänster, fortbildningar, vårt forsknings- och utvecklingsarbete samt övrig intressant information om aktuella ämnen inom stöd för barn och ungas lärande och skolgång.

Beställ nyhetsbrev