Vaativan erityisen tuen VIP-verkosto

Vaativaa erityistä tukea oppimisen ja koulunkäynnin tueksi tarvitsee Suomessa arvioilta noin 10 000 lasta ja nuorta. Vaativa erityinen tuki viittaa nimensä mukaisesti oppilaille tarjottavan tuen vaativuuteen. Tuki on usein pitkäkestoista, intensiivistä ja moniammatillisesti toteutettua. Nämä oppilaat opiskelevat perusopetuksen koulujen opetusryhmissä, erityisryhmissä, kunnallisissa ja yksityisissä erityiskouluissa, sairaalaopetuksessa, Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin kouluissa, Elmeri-kouluissa tai valtion koulukotien kouluissa. Oppilailla voi olla vakavaa psyykkistä oireilua, autisminkirjoa, kehitysvamma-diagnoosi tai vaikea- ja monivammaisuutta.

Opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman vaativan erityisen tuen kehittämisryhmän (2015-2017) loppuraportissa nostettiin esille huoli näiden oppilaiden oikeudesta koulunkäyntiin sekä esitettiin 12 kehittämisehdotusta, joista VIP-verkoston eli vaativan erityisen tuen ohjaus- ja palveluverkostojen käynnistäminen on yksi.

VIP-verkostot muodostuvat sote-uudistusta mukaillen viidestä yhteistyöalueesta, joissa käytännön toiminta tapahtuu. Kehittämis-toiminnan tavoitteena on yhdistää ja syventää varhaiskasvatuksen, esi-, perus- ja lisäopetuksen vaativan erityisen tuen osaamisen alueellisia voimavaroja. Tavoitteena on vastata nykyistä joustavammin ja monipuolisemmin vaativan erityisen tuen oppilaiden ja heidän opettajiensa tarpeisiin lasten ja nuorten omissa toimintaympäristöissä, kuten lähikouluissa. Ennaltaehkäisevä työote painottuu toiminnassa, jonka vakiinnuttaminen on pitkän tähtäyksen tavoite.

Kehittämistoiminnan toteuttamisesta vastaa opetus- ja kulttuuriministeriö yhteistyössä Opetushallituksen ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin kanssa. Monialainen ohjausryhmä seuraa ja arvioi toiminnan etenemistä.

Täältä löydät hankkeen kotisivut.

Lisätiedot:

Jussi Pihkala, Opetus- ja kulttuuriministeriö,
puh. 0295 33 0256, jussi.pihkala@minedu.fi

Pirjo Koivula, Opetushallitus,
puh. 0295 33 1191, pirjo.koivula@oph.fi

Terhi Ojala, hanke- ja koulutuspäällikkö,
terhi.ojala@valteri.fi
p. 0295 29 4711

Alueelliset yhteyshenkilöt:
OYS-alue: Jaakko Viitasaari, rehtori
jaakko.viitasaari@valteri.fi, p. 0295 33 4356
HYKS-alue: Minna Sillanpää, ohjaava opettaja
minna.sillanpaa@valteri.fi, p. 0295 33 5322
ja Misa Möller, handledande lärare
mona-lisa.moller@valteri.fi, p. 0295 33 2232
TAYS-alue: Johanna Sergejeff, ohjaava opettaja
johanna.sergejeff@valteri.fi, p. 0295 33 2110
TYKS-alue: Merja Koivisto, ohjaava opettaja
merja.koivisto@valteri.fi, p. 0295 33 2859
ja Misa Möller, handledande lärare
mona-lisa.moller@valteri.fi, p. 0295 33 2232
KYS-alue: Inkeri Kekäläinen, rehtori
inkeri.kekalainen@valteri.fi, p. 0295 33 2050

 

Resetti

Resetti (reset) on kokeilutoimintaa, jossa kehitetään lapsen ja nuoren kasvua ja hyvinvointia tukevaa ryhmätoiminnan ja perheluokan mallia. Toiminnalla tuetaan oppilaita haastavissa kehitysvaiheissa yhteisen jäsentämisen, konkreettisten suunnitelmien, taitojen opettelun ja oppilaiden läheisten aikuisten tiivistetyn yhteistoiminnan avulla. Toimintamalli on saanut nykyisen muotonsa Me-säätiön Saunalahden koulun Me-koulupilotissa ja nimi Resetti (reset) on koulun oppilaiden antama. Nimestä muodostuu toiminnan keskeiset periaatteet, joita ovat rentoutus, empatia, sopimus, taitojen harjoittelu, tuettu taito ja itsenäinen taito.

Toiminnan kohderyhmänä ovat käyttäytymisellään koulussa eri tavoin oireilevat oppilaat, jotka tarvitsevat tukea esimerkiksi itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen, aggression hallintaan tai poissaolojen vähentämiseen. Toimintaa voi toteuttaa yleisessä, tehostetussa ja erityisessä tuessa, yksilötyössä ja ryhmäinterventiona.

Resetti-toiminnalla pyritään samanaikaisesti vahvistamaan oppilaan myönteistä ja toivottavaa käyttäytymistä sekä hänen läheisten aikuisten rakentavaa ja yhdenmukaista reagoimista lapsen käytökseen. Resetti pyrkii pysäyttämään haasteellisen tai jumiutuneen käytöksen uudelleen ohjaamalla lasta ja aikuisia uudenlaisiin toimintatapoihin. Perusta on lapsen läheisten aikuisten yhteistoiminnassa ja myönteisen käytöksen vahvistamisen menetelmissä. Taitojen opettelu on toiminnan keskiössä.

Resettiä kehitetään yhteistyössä Helsingin yliopiston, Hyks lastenpsykiatrian, Me-säätiön, Opetushallituksen, Terveyden – ja hyvinvoinninlaitoksen sekä osallistuvien kuntien kanssa.

Kiinnostuitko? Valterissa alkaa 2019 Resetti-koulutus. Tervetuloa mukaan.

Laajempi PDF-tiedosto.

Lisätiedot:
piia.ruutu@valteri.fi
puh. 0295 33 5378

 

Syyslukukaudella 2018 toteutuva Iloon yli esteiden -hanke jalkautuu kouluihin osana Liikkuva koulu -ohjelmaa. Etelän, pohjoisen, lännen ja idän alueelta mukaan pääsee 7-9 koulua. Hakuaika on käynnissä ja jatkuu 31.5.2018 saakka.

Hankeen päätavoitteena on innostaa lähikoulujen oppilaita, myös erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria sekä koulun koko henkilöstö arkiliikuntaan. Lähikoulujen kehittämistyötä tuetaan syyskuussa 2018 alueellisesti järjestettävin koulutuspäivin. Koulutuspäivien jälkeen toteutetaan lasten toiveiden pohjalta Iloon yli esteiden
-tapahtumapäivä. Loppuseminaarissa 14.12.2018 Helsingissä (seurattavissa etäyhteyksin) jaetaan tietoa, kokemuksia ja hyviä käytänteitä tulevaan. Tarkoituksena on koota yhteinen ideapankki, jotta arkiliikuntavinkit olisivat mahdollisimman helposti käytettävissä myös jatkossa.

Koulutuspäivät ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin tarjoama tuki koulukohtaisten tapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen on maksutonta. Mukaan valitut koulut osallistuvat Valterin sekä Jyväskylän yliopiston yhteistyössä toteuttamaan arviointitutkimukseen. Koulutuspäivään nivotun arviointitutkimuksen avulla kuvataan erityistä tukea tarvitsevan oppilaan toimijuutta ja osallisuutta koulun liikunnallisissa aktiviteeteissa. Hankkeen rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Yhteistyökumppanina toimii Jyväskylän yliopiston lisäksi Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry.

Tutustu hankkeeseen ja sen edistymiseen tästä.

Lisätiedot: Henni Huttunen
henni.huttunen@valteri.fi
puh. 0295 335 353

MONNI ONLINE – ohjauksellista tukea perusopetuksen päättövaiheeseen ja nivelvaiheen siirtymään

11/ 2016 – 12/2018, Valteri Mikael ja Valteri Mäntykangas

Hankkeen tavoitteena on pilotoida mallia, jossa yhdistetään päättövaiheen verkko-opinnot, ei-koulumaiset oppimisympäristöt ja niistä saatava tuki (mm. ohjaamot, työpajat), henkilökohtainen neuropsykiatrinen valmennus siirtymävaiheen aikana ja 2. asteen opintojen alkaessa sekä yhteistyö vastaanottavien oppilaitosten kanssa.

Hankkeessa kartoitetaan Itä-Suomen alueen tilannetta sekä poikkeuksellisin opetusjärjestelyin etenevien oppilaiden että heille suunnattujen palvelujen osalta. Samalla selvitetään ne jatko-opintopaikat, joissa on tarjolla opetuksellista ja/tai ohjauksellista tukea. Pilottiryhmään valitaan mukaan sellaisia erityistä tukea tarvitsevia nuoria, joiden yhteiskunnallinen syrjäytymiskierre on jo alkanut ja jotka ovat vaarassa jäädä ilman mahdollisuuksia toisen asteen opintoihin. Hankkeen tuloksena syntyy sähköisiä työkaluja ja toimintamalleja, joiden avulla voidaan räätälöidä yksilöllisiä etenemispolkuja perusopetuksesta toiselle asteelle.

Hanketoteutuksesta vastaa Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin toimipisteet Mikael ja Mäntykangas sekä Otavan Opiston nettiperuskoulu yhdessä Etelä- ja Pohjois-Savon kuntien kanssa. Tämän ESR-hankkeen rahoittaa Itä-Suomen ELY-keskus.

Tutustu hankkeeseen ja sen etenemiseen tästä.

Lisätiedot: Johanna Sergejeff, johanna.sergejeff@valteri.fi, http://monniverkossa.blogspot.fi/

Vetovoimala -logo

Vetovoimala- Erityisen ja vaativan erityisen tuen hakeutumisvaiheen palvelujen kehittäminen

2/2018- 12/2020. Valteri Tervaväylä yhteistyössä Valterin toimipisteiden kanssa

Vetovoimala-hankkeen tavoitteena on erityisen ja vaativan erityisen tuen asiakkaiden ammatilliseen koulutukseen ohjaamisen ja siirtymävaiheen palvelujen kehittäminen sekä ohjaavien tahojen yhteistyön ja osaamisen vahvistaminen erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden ohjauksessa. Kehittäminen tapahtuu yhteistyössä siirtymävaiheen toimijoiden kanssa niin perusasteella kuin toisella asteellakin. Hankkeessa järjestetään koulutusta hyvien käytäntöjen jalkauttamiseksi ja siirtymävaiheen toimijoiden asiantuntijuuden vahvistamiseksi.

Hankkeessa selvitetään toimintakyvyn kuvaamisen hyötyjä osana nivelvaiheen ohjauspalveluja sekä koulutetaan toimintakykyajatteluun. Kehittämistyön tuloksena hankkeessa tuotetaan valtakunnallinen erityisen ja vaativan erityisen tuen asiakkaiden hakeutumisvaiheen toimintamalli, joka sisältää myös tuen tarvetta koskevan tiedonsiirron käytänteet. Erityisen ja vaativan erityisen tuen asiakkaiden hakeutumisvaiheen toimintamallin kehittämisellä ja ohjaushenkilöstön koulutuksella halutaan taata yhdenvertaiset mahdollisuudet elinikäiseen oppimiseen myös heikommassa koulutusasemassa oleville henkilöille.

Valtakunnallinen hanke toteutetaan Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen myöntämällä ESR-rahoituksella Ammattiopisto Luovin, Stadin ammattiopiston ja Valterin yhteistyönä. Hanke kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnallista Osuvaa osaamista toimenpideohjelman Sujuvat siirtymät osioon.

Lisätiedot: Anna-Kaisa Puusaari, anna-kaisa.puusaari@valteri.fi  puh. 050 525 4436
Hankkeen kotisivut: https://www.vetovoimala.fi

TÄMÄ ELÄMÄ –hanke

4/2017 – 2019, Valteri Ruskis

Hankkeessa kehitetään yhdessä yläkoulujen oppilaiden kanssa pelillisiä ratkaisuja oman elämän suunnitteluun käyttäen taide- ja taitoaineiden sisältöjä. Pilotointivaiheita on hankkeessa kolme ja Valteri Ruskiksen rooli on keskeinen ensimmäisessä vaiheessa. Toisen pilotointivaiheen aikana kokeilu ja kehittäminen laajenee muihin Valterin toimipisteisiin. Samanaikaisesti yleisopetuksen kouluja liittyy lisää kokeiluun. Kolmannen edellisistä laajennetun pilotointivaiheen jälkeen kehitetty "Tämä elämä" -konseptin käyttöön ottoa tuetaan koulutustilaisuuksilla (työpajoilla). Tarkoitus on saada konsepti kansallisella tasolla kaikkien koulujen, luokkien, henkilöstön ja oppilaiden käyttöön. Kyseessä Manner-Suomen ESR -kehittämishanke, jossa mukana Metropolia, Aalto Medialab, Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos, yleisopetuksen kouluja ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Ruskis- toimipiste.

Lisätiedot: Leea Paija, leea.paija@valteri.fi 

Tuetaan yhdessä!
Monialainen ja digitaalinen yhteistyö oppimisen tukena

9/2017 – 7/2020

Tuetaan yhdessä! on kuuden yliopiston (Oulu, Helsinki, Turku, Itä-Suomi ja Lapin yliopisto), Åbo Akademin sekä asiantuntijaverkoston yhteishanke, jossa kehitetään erityisopettajankoulutuksen sisältöjä. Asiantuntijoina hankkeessa on sekä Valterin että Niilo Mäki Instituutin toimijoita. Mukana on myös kouluja jokaisen yliopiston alueelta. Hankkeen rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Hankkeen kärkiä ovat yhteisopettajuuden, erityisopettajan pedagogisen konsultaation sekä vahvuusperustaisen pedagogiikan ja vuorovaikutuksen kehittäminen. Valterin osaamista on hyödynnetty erityisesti opettajien pedagogisen konsultaation mallintamisena työnohjauksellisin keinoin. Työskentely perustuu opettajien voimavarojen huomioimiseen ja vahvuusperustaisuuteen. Pedagogisesta konsultaatiosta pyritään luomaan koulujen arkeen soveltuva työtapa ja malli, jossa huomioidaan myös opettajien ammatillinen kehittyminen. Tarkoituksena on kehittää konsultatiivinen työote osaksi erityisopettajan työtä ja huomioida se jo koulutuksesta alkaen.  Tulevilla erityisopettajilla olisi näin ollen entistä paremmat valmiudet ohjaukselliseen ja konsultatiiviseen työhön. Oulun yliopistossa on käynnissä myös konsultatiiviseen työotteeseen liittyvää tutkimusta. Tuetaan yhdessä –hanke on järjestänyt laajasti koulutuksia mm. yhteisopettajuudesta ja positiivisesta pedagogiikasta. Hankkeen puitteissa on tarkoitus tuottaa myös digitaalisia koulutuspaketteja.

Lisätiedot: raisa.sieppi@valteri.fi
https://tuetaan.wordpress.com/

 

Tuuve

1/2017 – 12/2019, Valteri Mikael

Tuuve ­ tuettua verkko­-oppimista erityistilanteissa ­hankkeessa pilotoidaan uudella tavalla sulautuvaa oppimista (blended learning), jossa verkon ja lähiopetuksen oppimisympäristöt yhdistyvät oppimista palvelevaksi kokonaisuudeksi. Mallia kehitetään sekä kansallisella että alueellisella tasolla sellaisten tehostetun tai erityisen tuen oppilaiden kanssa, jotka tarvitsevat räätälöityjä opetusratkaisuja edetäkseen opinnoissaan. Hankkeen aikana mallia pilotoidaan myös kuntatasolla.

Hankkeessa toimijoina ovat Valterin Mikaelin toimipiste, Maskun kunta ja Otavan opisto.

Tutustu hankkeeseen ja sen etenemiseen tästä.

Lisätiedot: Johanna Sergejeff, johanna.sergejeff@valteri.fi
http://www.tuuve.fi/

Katso videolta tarina 16-vuotiaasta Kiiasta, joka opiskeli Tuuve-projektissa 2015 – 2017.

Olemme mukana toteuttamassa seuraavia kokonaisuuksia:

VOITTO -vaativan erityisen tuen toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen pedagoginen kehittäminen.(2018-2019) päähakija Tampereen kesäyliopisto, rahoitus OPH.

Eriyttävä opetus (2017-2018), päähakija Tampereen seudun kunnat, rahoitus OPH.

Oppimisen ja kasvun haasteet varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa (2017-2018), päähakija Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö, rahoitus OPH.

Johtamalla ja kehittämällä kohti inklusiivista koulua (2017-2018), päähakija JYU Koulutusjohtamisen instituutti, rahoitus OPH.

Yhdessä turvallista ja yhteisöllistä oppilaitosta rakentamaan (2017-2018), päähakija JAMK, NMI, Bovallius (HYPEKS-verkosto), rahoitus OPH.

Tunne-, turva- ja sosiaaliset taidot oppimisen, pitkäjänteisen yhteistyön ja kotoutumisen tukena (2017-2018), hankkeessa toimijoina ovat Valterin Onervan toimipiste ja JAMK Hyvinvointiyksikkö.

Tunnista, tiedosta, toimi (2017-2018), päähakija Oulun yliopisto, TOPIK, rahoitus OPH.

SOS - sujuva ohjaus ja siirtymät (2017-2018), päähakija Luovi, Haaga Helia, HAMK ja OAMK, rahoitus OPH.

Tuetaan yhdessä! (2017-2020), päähakija Oulun yliopisto, Lapin yliopisto, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Vaasan yliopisto ja NMI, rahoitus OKM.

Hyvä Alku -tapahtuma (9/2018), päähakija NMI, rahoitus OPH.

Hahmottamisen kuntoutus - tunnistamisesta tukeen (2018-), päähakija NMI, rahoitus OPH.

Päättyneet hankkeet

Dropout Stop

10/2017- 10/2018

Hankkeessa etsittiin uusia digitaalisia ratkaisuja opintojen keskeyttämisen ehkäisyyn ja opintoihin kiinnittymiseen jatko-opinnoissa ja nivelvaiheissa. Uusien ratkaisujen tuli ensisijaisesti kohdistua opiskelijoiden osallisuuden ja aktiivisuuden edistämiseen sekä oppilaitosten tunneläheisyyden kasvattamiseen. Hankkeen puitteissa järjestettiin Dropout Stop –innovaatiokilpailu, jossa kehitettävien palveluiden / tuotteiden tuli vastata yhteen tai useampaan alahaasteeseen:
• Miten oppilaitoksesta toiseen siirtymistä tuetaan erityisesti sopivan uraohjauksen ja tulevaan oppilaitokseen kiinnittymisen näkökulmista?
• Miten ryhmäytymistä, motivaation rakentamista sekä ryhmänohjaajan helppoa lähestyttävyyttä tuetaan?
• Miten opintojen keskeyttämisen ennakointia ja opintojen edistymistä tuetaan?
• Miten opiskelijoiden hyvinvointia, mielenterveyttä ja kouluviihtyvyyttä edistetään, ja erityistä tukea tarvitseva opiskelija huomioidaan?

Tämä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun koulutuksen järjestäjät käyttivät innovaatiokilpailua uusien ratkaisujen löytämiseen opintojen keskeyttämisen vähentämiseksi. Hankeverkoston oppilaitokset olivat Ammattiopisto Spesia, Keskuspuiston ammattiopisto, Mercuria Kauppiaitten Kauppaoppilaitos, Omnia ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri. Hanke toteutettiin yritysten ja oppilaitosten kanssa yhteiskehittäen. Yhteiskehittämismenetelmänä hyödynnettiin innovaatiokilpailua. Prosessin fasilitoijana toimi Industryhack Oy. Owal Group Oy vastasi toiminnan koordinoinnista oppilaitosten suuntaan. Hanketta rahoitti Business Finland.

Blogi: https://www.valteri.fi/dropout-stop-yhteiskehittamisella-uusia-ratkaisuja-opintojen-keskeyttamisen-ehkaisemiseksi/

Vatti K - Vaativa erityinen tuki kehittyy

Vatti K -koulutus paneutuu ns. vaativan erityisen tuen osaamisen pedagogiseen päivittämiseen ja kehittämiseen. Vaativaa erityistä tukea tarvitsevat koulunkäyntinsä tueksi lapset ja nuoret, joilla on esimerkiksi vakavaa psyykkistä oireilua, autismin kirjoa tai kehitysvammaisuutta. Koulutuskokonaisuus sisältää 4 lähijaksoa, itsenäisen työskentelyn jaksoja, livestriimatun session ja päätösseminaarin. Hankkeessa toimijoina ovat Valterin Mikaelin toimipiste, Helsingin yliopisto ja Jyväskylän yliopisto.

Hankkeen toteutusaika oli 4/2016 - 6/2017.

MONNI – Tuettua etäopiskelua perusopetuksen päättövaiheeseen

Valtakunnallisen hankkeen tavoitteena oli kehittää ja tarjota mahdollisuuksia tuettuun etäopiskeluun perusopetuksen opintojen päättövaiheessa sellaisille oppilaille, jotka eivät voi käydä omaa kouluaan. Opinnot koostuivat verkko-opinnoista, erityisopettajan tuesta sekä yhteistyöstä lähettävän koulun kanssa. Hankkeen toteuttamisesta vastasi Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Mikael yhteistyökumppaninaan Otavan Opiston nettiperuskoulu sekä niiden kuntien koulut, joista hankkeessa oli oppilaita.

Hankkeen toteutusaika oli 1.4.2014 – 31.12.2016 ja sitä rahoitti Opetushallitus.
www.monniverkossa.blogspot.fi

Sisukkaasti koulutiellä

Hanke toteutetiin vahvasti poikkihallinnollisena yhteistyönä. Sen tuloksena on tiivistynyt monialainen yhteistyö ja lisääntynyt ymmärrys sijoitetun lapsen tarpeista ja haasteista koulunkäyntiin liittyen. Koulutusprosessi koostui Etelä- ja Pohjois-Savon alueella toteutettavista seminaareista, työpajoista, konsultaatioista ja videoalustuksista. Hankkeessa toimijoina olivat Valteri Mikael ja Pesäpuu ry.

HAHKU – Hahmottamisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla

HAHKU-hankkeen toteutti Niilo Mäki Instituutti (NMI) yhteistyössä Erilaiset oppijat liiton, Aivoliiton, ADHD-liiton, Suomen CP-liiton, Jyväskylän normaalikoulun ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Onervan kanssa. Hankkeen tavoitteena oli

  • välittää tietoa lasten ja nuorten huoltajille hahmotushäiriöistä, niiden vaikutuksista oppimiseen ja niihin liittyvistä kuntoutusmenetelmistä
  • lisätä ko. lasten ja nuorten kanssa työskentelevien tietotaidollista osaamista häiriön tunnistamisessa ja kuntoutuksessa
  • tuoda tietoverkkoja hyödyntäen eri ammattialojen henkilöstöille tutkimusnäyttöön perustuvia visuo-spatiaalisen hahmottamisen tietokoneavusteisia harjaannuttamisvälineitä.

Hanke toteutettiin rakentamalla tietopalvelu ja siihen liittyvä tiedotus ja koulutustoiminta, tuottamalla verkkovälitteisesti saataville näyttöön perustuvia tietokoneavusteisia harjoitteita ja laatimalla selvitykset tietopalvelun ja tietokoneavusteisten menetelmien harjaannuttamisvaikutuksista.

Lisätiedot: http://hahku.fi/

Kuurojen ja viittomakielisten opetuksen jatkohanke

Hankkeen tuloksena valmistui esite ”Viittomakieliset oppilaat perusopetuksessa”.

Opi ja onnistu esteettä: osallisuuden, hyvinvoinnin ja oppimisen tukeminen

Esi-, perus- ja lisäopetuksen sekä oppilashuollon henkilöstölle suunnatun Opi ja onnistu esteettä -koulutushankkeen 2015 – 2016 tavoitteena oli tukea kaikkien oppijoiden osallisuutta, hyvinvointia sekä oppimista ja kasvua. Kolmesta seminaarista, eri puolilla Suomea järjestettävistä pedagogisista kahviloista (28 suomenkielistä ja 2 ruotsinkielistä) sekä verkkotyöskentelystä koostuva hankkeen pääteemoja olivat: oppimista ja kasvua tukeva osallistava toimintakulttuuri, esteetön oppimisympäristö kaikille ja osallisuus ja toimintakyky. Lue lisää hankkeen sivuilta.

CP-hanke: Tavoitteena yhtenäiset menetelmät ja mittarit

CP-hanke oli laaja kehittämis- ja tutkimushanke, jonka tavoitteena oli valtakunnallisesti yhdenmukaistaa CP-lasten toimintakyvyn arvioinnissa ja kuntoutuksen seurannassa käytettäviä arviointimenetelmiä ja toimintatapoja. Hanke on jatkoa vuonna 2008 HYKS:n, TYKS:n ja Turun kaupungin lastenneurologisissa yksiköissä käynnistyneelle kehittämistyölle. Lue lisää hankesivuilta.

Keski-Suomessa digittää

Hankkeen tavoitteena oli edistää opettajien ja oppilaiden aktiivista toimijuutta koulun digitalisaatiossa. Hankkeessa otettiin käyttöön opettajien kehittymistavoitteita tukeva yhteisöllinen ja resurssiviisas kouluttautumismalli sekä tieto- ja viestintätekniikan (tvt) ohjaus. Hankekuntien kehittäjäkouluista valittiin koulutettavaksi alueellisia TVT-ohjaajia. Koulun henkilökuntaa koulutettiin koululle valitussa digitalisaatiota koskevassa teemastossa ja henkilöstön osallistuminen mahdollistettiin kolmella ’kouluvaltauksella’. Tällöin opettajaopiskelijat vapauttivat henkilöstön osallistumaan koulutuksiin.

Hankkeessa toimijoina olivat Keski-Suomen kunnat (Pihtipudas ja Viitasaari), Jyväskylän yliopisto (KTL, OKL, IT-tdk), Jyväskylän Normaalikoulu sekä Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Onerva.

TERVAREITTI - Osallistavaa ohjausta yläkouluikäisille perusopetuksen siirtymävaiheeseen

ESR - rahoitteisen Tervareitin tavoitteena oli kehittää toimintakykyarvioinnin tuella osallistavaa ohjausta yläkouluikäisille perusopetuksen siirtymävaiheeseen. Hankkeen kohderyhmänä olivat noin 15-vuotiaat nuoret, jotka hyötyvät lisätuesta siirtyessään perusopetuksen jälkeisiin opintoihin. Hankkeessa toimittiin tiiviissä yhteistyössä nuorten, lähityöntekijöiden, perheiden ja muiden tahojen kanssa.

PAOVA –Pedagogiikan, johtamisen, arvioinnin ja osallisuuden kehittämis- ja tutkimushanke varhaiskasvatuksessa

PAOVA - hanketta koordinoi Mäntyharjun kunta ja toteuttajakumppaneina toimivat sekä hankekunnat että Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Mikael. Valteri vastasi hankkeen sisältämän varhaiskasvatuksen henkilöstön täydennyskoulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta. Hanke koostui viidestä osatavoitteesta: Pedagoginen johtaminen ja päiväkodin yhteisen toimintakulttuurin rakentaminen; Arviointi ja laatu varhaiskasvatuksessa; Osallistumisen pedagogiikka; Viestintä ja vuorovaikutus; Alueelliset varhaiskasvatuksen verkostot.

Päättyneet hankkeet, joissa olimme osatoteuttajina

Kirkkonummen varhaiskasvatus ja esiopetus -vasukehittämishanke (3/2017 - 5/2018), päähakija Kirkkonummen varhaiskasvatus ja esiopetus, rahoitus VASU-kehittämisraha.

Keski-Uudenmaan JOPO-kehittämishanke (2/2017 - 11/2017), päähakija Keski-Uudenmaan kunnat, rahoitus JOPO-kehittämisraha.

Pori-Rauma seudun JOPO-kehittämishanke (4/2017 - 11/2017), päähakija Satakunnan kunnat, rahoitus JOPO-kehittämisraha.

Isojen kaupunkien JOPO-kehittämishanke ((2017), päähakija HKI, Espoo, Vantaa, Tarmpere ja Turku, rahoitus JOPO-kehittämisraha.

 

Imatran varhaiskasvatus -vasukehittämishanke (10/2016 - 11/2017), päähakija Imatran varhaiskasvatus ja esiopetus, rahoitus VASU-kehittämisraha.

Erityiset haasteet varhaiskavatuksessa ja esiopetuksessa (2016-2017), päähakija Lapin yliopisto, Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö, rahoitus OPH.

TOI-opetuksen kehittämisen tuki - ohjaus- ja konsultointiprosessi Espoon viidelle koululle (2017), päähakija Espoon kaupungin suomenkielinen sivistystoimi/erityisopetus, rahoitus Vaativan erityisen tuen kehittämisraha.