Mikä on Palapelimalli?
Toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen tavoitteena on tukea ja vahvistaa oppilaan toimintakykyä sekä opettaa tietoja ja taitoja, joiden avulla hän suoriutuu mahdollisimman itsenäisesti elämästään. Toiminta-alueittain järjestettävässä opetuksessa huomioidaan oppilaiden osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden aktiivinen tukeminen sekä kouluyhteisön jäsenenä toimiminen.
Palapelimalli-tukimateriaali on päivitetty uudistettua perusopetuslainsäädäntöä (1090/2024) ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2025) vastaavaksi. Sen teossa on hyödynnetty myös kansainvälistä toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitusta (ICF 2004) sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2025) laaja-alaisten osaamisalueiden sisältöjä.
Valterin tuottaman Palapelimallin ideana on tukea opettajaa muodostamaan toiminta-alueittain opiskelevalle oppilaalle, pala palalta, hänen toimintakykyään vastaava tulevaisuuden kuva. Tukimateriaali on avuksi pohdittaessa oppilaan tämänhetkistä toimintakykyä ja hänelle sopivia oppimis- ja oppimista tukevan kuntoutuksen tavoitteita, joiden avulla oppilas voi suoriutua mahdollisimman itsenäisesti elämästään eri toimintaympäristöissään nyt ja tulevaisuudessa. Monialainen yhteistyö on tarpeen toiminta-alueittain opiskelevan oppilaan toimintakyvyn tukemisessa ja vahvistamisessa sekä oppimisympäristön suunnittelussa. Toivomme, että Palapelimalli otetaan aktiivisesti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden rinnalle ja käyttöön.
Tahdotko keskustella toiminta-alueittaisesta opetuksesta Valterin asiantuntijoiden kanssa?
Valterin ennakoivat etäkonsultaatiopalvelut antavat näkökulmia ja vastauksia paikallisiin tuen kysymyksiin ennen kuin on tarvetta edetä pidemmälle oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelyissä. Etäkonsultaatiopalveluissa valittavana on kaksi vaihtoehtoa: Yksittäinen tapaaminen ennalta valittavasta teemasta tai laajempi asiantuntijakonsultaatio, jonka aihe on asiakkaan määriteltävissä ja osallistujat voivat vaihtua eri tapaamiskerroilla.
Yksi teemakonsultaation tarjolla olevista teemoista on toiminta-alueittainen opetus, ja tapaamisen aiheena voi olla esimerkiksi toiminta-alueittaisen opetuksen tavoitteiden asettelu, suunnittelu ja opetusjärjestelyt sekä arviointi.
Lue lisää etäkonsultaatiopalveluista ja varaa aika keskustelulle.