Reformen av lagen om grundläggande utbildning leder till förnyade begrepp för stöd för lärande. Vi jämförde den nuvarande terminologin med de nya begreppen. Nedan hittar du samlat nuvarande och förnyade begrepp.
Nuvarande begrepp | Begrepp i den nya lagen |
---|---|
Allmänt, intensifierat och särskilt stöd | Stöd för lärande och skolgång
Undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärandet Gruppspecifika stödformer Elevspecifika stödåtgärder |
Pedagogisk bedömning, plan för lärande pedagogisk utredning och indiviudell plan (IP) | Bedömning av behovet av elevspecifikt stöd och plan för genomförande av elevspecifikt stöd |
Beslut on särskilt stöd | Beslut om stöd |
Särskilda undervisningsarrangemang | Avvikande ordnande av undervisning |
Särskilt prioriterade områden, Individualiserade mål | Differentiering
Avvikelse från den grundläggande utbildningens lärokurs eller målen i läroplanen Målhelheter av olika omfattning Avgränsning av den grundläggande utbildningens lärokurs och målen i läroplanen |
Förlängd läroplikt | Tidigarelagd läroplikt
Beslut om tidigarelagd föreskoleundervisning Anordnande av grundläggande utbildning för en elev med en funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som påverkar inlärningsförmågan |
Intensifierat och särskilt stöd | Gruppspecifika stödformer
Elevspecifika stödåtgärder Elevspecifika biträdestjänster, tolkningstjänster samt hjälpmedel |
Studier enligt eget studieprogram | Framskridande i studierna enligt målhelheter |
Källor: Lag om grundläggande utbildning (PoL 21.8.1998/628) och Lag om ändring av lagen om grundläggande utbildning (1090/2024)
Efterfrågan av konsultativa tjänster på Valteri center för lärande och kompetens har ökat i och med lagreformen. Valteris sakkunniga hjälper med implementeringen av reformen genom att bidra med verktyg, idéer och synvinklar som kan utnyttjas i de lokala processerna och besluten. Kommunerna har fått hjälp bland annat med att bilda grupper, sparrats kring processer, med processbeskrivningar och planering av processerna i närskolorna. Samarbetet förverkligas genom dialog med både ledning och personal, samt genom att beakta samarbetet mellan hem och skola.