Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM (erityispedagogiikka), EO, sosionomi (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja, kasvatus- ja kuntoutuskoiran ohjaaja
Kukka-Maaria tietää, miten moniammatillisesti suunnitella ja toteuttaa monitarpeisten oppilaiden opetusta. Hän pystyy selkeästi ja käytännönläheisesti avaamaan myös sitä, miten järjestää toiminta-alueittainen opetus. Myönteisen käyttäytymisen tukemisen tavat ovat Kukka-Maarian kouluarjessa hyödyntämiä.
- toiminta-alueittain järjestetty opetus
- moniammatillisuus
Kouluttaja
tutkimus-ja kehittämiskoordinaattori, KT, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja
Iines on erikoistunut käyttäytymisen ongelmien ja kouluvaikeuksien päällekkäistymiseen sekä opiskelumotivaation ja erityisesti kouluakäymättömien oppilaiden tukemiseen. Hänellä on tutkimusperustaista osaamista em. haasteiden taustoista, ennaltaehkäisystä ja tukimenetelmistä sekä yksilön että yhteisön näkökulmista.
- kouluakäymättömyys
- koulun toimintakulttuuri
- käyttäytymisen haasteet
- oppimisympäristön strukturointi
- yhteisopettajuus ja tiimityöskentely
tutkimustoiminta, kansainvälisen toiminnan yhteyshenkilö
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Sari on toteuttanut työssään useita vuosia yhteisopettajuutta ja pystyy käytännönläheisesti avaamaan opettajien osaamiset yhdistävän mallin hyödyt ja haasteet niin opettajan kuin oppilaan kannalta. Hän on taitava kertomaan joustavista tuen muotojen käytänteistä sekä hyvinvointitaitojen opettamisesta, jotka luovat perustan kukoistavalle koululle.
- hyvinvointitaidot
- yhteisopettajuus ja tiimityöskentely
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- haastava käyttäytyminen
- kouluakäymättömyys
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja
Niinalla on kokemusta ja osaamista näkövammaisten oppilaiden kanssa toimimisesta ja hän on taitava kertomaan, mitä tulee huomioida em. oppilaan opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja välineissä. Tämän lisäksi Niinalla on vahva kokemus varhaiskasvatuksen puolelta. Hän on asiantunteva avaamaan lapsen kehityksen ja oppimisen tukea sekä monialaista yhteistyötä siinä.
- mobiililaitetta hyödyntävä oppiminen
- opettajan ja avustajan yhteistyö
- yhteisopettajuus
- yhteisöllinen oppiminen
- varhaiserityisopetus
- päivähoidon ja koulun nivelvaihe
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaaja
Katri pystyy kertomaan haastavasta käyttäytymisestä, sen ennaltaehkäisystä ja hallinnasta. Hän tutustuttaa positiiviseen pedagogiikkaan ja vuorovaikutukseen ja hänellä on hallussaan myös, miten eläinavusteinen toiminta saadaan koulussa käyntiin.
- haastava käyttäytyminen
- eläinavusteinen opetus
- vuorovaikutus
- positiivinen pedagogiikka
Kouluttaja
ohjaava opettaja, erityistason MAPA®-kouluttaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja
Matilla on käytännön kokemusta ja ammattitaitoa haastavasti käyttäytyvien lasten ja nuorten kanssa toimimisesta. Hän pystyy avaamaan monipuolisesti myös soveltavan liikunnan hyödyntämistä oppilaan oppimisen tueksi toimintakyky huomioiden.
- haastava käyttäytyminen
- nivelvaiheiden tuki
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- soveltava liikunta
Kouluttaja
konsultoiva ohjaaja, neuropsykiatrinen perhevalmentaja ja erityistason MAPA®-kouluttaja
Mari omaa yli kahdenkymmenen vuoden työkokemuksen sekä Valteri-koulun ohjaajana, että sairaalaopetuksen kentältä. Mari toimii haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan kehitetyn MAPA®- toimintamallin kouluttajana. Hänellä on runsaasti kokemusta koulumaailmasta, vaativan erityisen tuen oppilaiden haastavasta käyttäytymisestä ja hän on kokenut vaka- ja perusopetushenkilöstön kouluttaja. Mari on toiminut myös neuropsykiatrisena perhevalmentajana vuodesta 2013 lähtien.
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija
Kaisalle on kertynyt vuosien mittaan monipuolista käytännön kokemusta ja ammattitaitoa opetuksen kentältä, erityisesti yläkouluikäisten nuorten opettamisesta ja sairaalakoulumaailmasta nuorisopsykiatrian puolelta. Erityisosaamista Kaisalla on lisäksi liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden sekä näkövammaisten lasten koulunkäynnin tukemisesta ja opettamisesta. Kolmiportaisen tuen avaaminen ja pedagogiset prosessit sekä eriyttämisen eri muodot Kaisa osaa avata käytännönläheisesti.
- kolmiportainen tuki
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten koulunkäynnin tuki
- näkövammaisuuteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät opetuksessa
Kouluttaja
ohjaava kuntouttaja, fysioterapeutti-YAMK, AmO, ICF-kouluttaja
Erjalla on vahvaa asiantuntemusta liittyen yksilön toimintakykyyn (ICF) ja sen huomioimiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä opetuksessa. Hän on mm. yksi Toimintakykyarvio.fi-palvelun kehittäjistä ja osaa monipuolisesti tuoda esille kuntoutuksen merkityksen oppilaan oppimisen kannalta sekä moniammatillisen yhteistyön hyödyt siinä.
- toimintakyky (ICF)
- koulun työyhteisön kehittäminen
- moniammatillisuus
- monitarpeiset oppilaat
- esteettömyys
- neurologiset haasteet ja liikkuminen
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, psykologian opettaja
Marialla on kokemusta ja osaamista lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja elämäntaitojen vahvistamisesta. Neurokirjon lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tuen keinot ja menetelmät ovat Marian keskeistä osaamisaluetta. Positiivisen pedagogiikan ja voimavaralähtöisyyden näkökulmat ja käytännön menetelmät ovat hänen vahvuusalueitaan.
- lasten ja nuorten hyvinvointi ja positiivinen pedagogiikka
- neurokirjon oppilaat
- tunne- ja vuorovaikutustaidot
- vaativa monialainen tuki
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen tasot
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti
Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta maahanmuuttajaoppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaa, inklusiiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä kolmiportaista tukea.
- kouluakäymättömyys
- kielenkehityksen tukeminen
- kolmiportainen tuki
- inklusiivinen opetus
- lukion erityisopetus
Työnohjaaja
ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Mikael, Mikkeli
Olen koulutukseltani erityisluokanopettaja ja puheterapeutti. Olen toiminut parikymmentä vuotta erityisluokanopettajana ja tuntiopettajana Jyväskylän yliopistossa. Viimeiset viisi vuotta olen työskennellyt ohjaavana opettajana Valterissa. Olen ollut luomassa inklusiivista koulua sekä koordinoinut opetussuunnitelmatyötä. Minulla on paljon kokemusta ja myös kouluttajakokemusta kielen tukemisesta ja maahanmuuttajien opettamisesta, haastavista oppilaista sekä kouluakäymättömien oppilaiden tukemisesta. Toimin myös Opetushallituksen ja Valterin Oppimisen tuen neuvonnan asiantuntijana.
Valmistuin ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi toukokuussa 2019. Pidän tärkeänä asiana yksilöllistä ja joustavaa tukea, yhteistyötä koulussa sekä lasten, nuorten ja aikuisten hyvinvointia.
Kouluttaja
konsultoiva ohjaaja, sosiaalikasvattaja, esikoulun opettaja, neuropsykiatrinen valmentaja- ja kouluttaja
Miia on neuropsykiatrinen valmentaja ja –kouluttaja. Neuropsykiatrisissa valmentajakoulutuksissamme Miia tarjoaa teoreettisen taustan ja keskeiset elementit nepsy–valmennukseen. Koulutus on 30 opintopisteen laajuinen ja tuottaa nepsy–valmentaja -pätevyyden. Tämän lisäksi Miia osaa kertoa myös voimavara- ja ratkaisukeskeisestä työotteesta.
- Nepsy-neuropsykiatrinen valmennus
- voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote
- moniammatillisuus
- varhaiskasvatus