Kouluttaja
ohjaava kuntouttaja, fysioterapeutti-YAMK, AmO, ICF-kouluttaja
Erjalla on vahvaa asiantuntemusta liittyen yksilön toimintakykyyn (ICF) ja sen huomioimiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä opetuksessa. Hän on mm. yksi Toimintakykyarvio.fi-palvelun kehittäjistä ja osaa monipuolisesti tuoda esille kuntoutuksen merkityksen oppilaan oppimisen kannalta sekä moniammatillisen yhteistyön hyödyt siinä.
- toimintakyky (ICF)
- koulun työyhteisön kehittäminen
- moniammatillisuus
- monitarpeiset oppilaat
- esteettömyys
- neurologiset haasteet ja liikkuminen
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja
Miia osaa monipuolisesti avata ja havainnollistaa, mitä opetusjärjestelyissä, –menetelmissä ja tukitoimissa tulee huomioida kuulovammaisen tai kielellisiä haasteita kohtaavan lapsen kohdalla. Tämän lisäksi hänellä on vankka kokemus kouluttaa ammattilaisia haastavan käytöksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen aiheista.
- kuulohaasteet oppimisessa
- kuulovammaisten opetus
- kielenkehityksen tukeminen
- haastava käyttäytyminen
- tarkkaavuus ja toiminnanohjaus
Kouluttaja
KT, ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry
Sanna Komu on laajan kokemuksen omaava kasvatus- ja opetusalan työnohjaaja, joka monin eri toteutusmuodoin edistää ratkaisujen löytämistä näkökulmia avartaen, ammatillisuutta vahvistaen, työyhteisöä tukien ja johtajuutta kannatellen. Sanna konsultoi moninaisissa oppimisvaikeuksissa motorisiin, neurologisiin, monitarpeisuuteen, kuuloon ja kielellisiin pulmiin liittyen oppimisympäristön ja opetusjärjestelyjen suunnittelemiseksi. Sanna hyödyntää tutkimusperustaista tietoa koulun toimintakulttuurin kehittämiseksi ja tuen järjestämiseksi säädösperustaisesti ja sujuvan arjen käytänteitä tavoitellen
- konsultoiva työote
- työnohjaus opetusalan työn tukena
- oppimisen polku nivelvaiheet huomioiden
- tuki oppimisvaikeuksiin ja oppimisympäristön ratkaisuihin
Työnohjaaja
KT, ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry
Olen valmistunut työnohjaajaksi vuonna 2005. Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät -koulutus valmistui v. 2000. Olen kouluttautunut erityisopettajaksi, erityisluokanopettajaksi ja tehnyt jatko-opintoina kasvatustieteen tohtorin tutkinnon, johon liittyvä väitöskirja käsittelee työnohjausta inklusiivisen opettajuuden tukena. Olen ollut erityisopettajana sekä erityisluokanopettajana kymmenen vuoden ajan eri paikkakunnilla ja nykyisessä tehtävässäni ohjaavana opettajana vuodesta 2001 alkaen.
Minusta työnohjauksessa on keskeistä se, että tilaajan ja työnohjattavan tarve ja tavoite tulevat kohdatuksi, kuulluksi ja edistetyksi. Ratkaisukeskeisyys ja systeemisyys viehättävät minua tarkastelutapana.
Kouluttaja
ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja, psykologian opettaja
Marialla on pitkä kokemus erityisopetuksen kentältä ja osaamista lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja elämäntaitojen vahvistamisesta. Positiivisen pedagogiikan ja voimavaralähtöisyyden näkökulmat ja käytännön menetelmät ovat hänen vahvuusalueitaan. Marialla on kokemusta neuromoninaisten lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tuen vahvistamisesta. Tuen rakenteiden kehittäminen ja monialaisen yhteistyön vahvistaminen ovat lähellä hänen sydäntään.
- hyvinvointitaidot
- tunne- ja vuorovaikutustaidot
- neuromoninaisten oppijoiden tuki
- vaativa monialainen tuki ja monialainen yhteistyö
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti
Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta maahanmuuttajaoppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaa, inklusiiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä kolmiportaista tukea.
- kouluakäymättömyys
- kielenkehityksen tukeminen
- kolmiportainen tuki
- inklusiivinen opetus
- lukion erityisopetus
Työnohjaaja
ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Mikael, Mikkeli
Olen koulutukseltani erityisluokanopettaja ja puheterapeutti. Olen toiminut parikymmentä vuotta erityisluokanopettajana ja tuntiopettajana Jyväskylän yliopistossa. Viimeiset viisi vuotta olen työskennellyt ohjaavana opettajana Valterissa. Olen ollut luomassa inklusiivista koulua sekä koordinoinut opetussuunnitelmatyötä. Minulla on paljon kokemusta ja myös kouluttajakokemusta kielen tukemisesta ja maahanmuuttajien opettamisesta, haastavista oppilaista sekä kouluakäymättömien oppilaiden tukemisesta. Toimin myös Opetushallituksen ja Valterin Oppimisen tuen neuvonnan asiantuntijana.
Valmistuin ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi toukokuussa 2019. Pidän tärkeänä asiana yksilöllistä ja joustavaa tukea, yhteistyötä koulussa sekä lasten, nuorten ja aikuisten hyvinvointia.
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, näönkäytön ohjaaja
Päivillä on tietoa sekä vahvaa käytännön kokemusta ja osaamista yksilöllistä oppimisen tukea tarvitsevien lasten ja nuorten opetukseen ja toimintakyvyn huomioimiseen liittyen. Hän osaa avata käytännönläheisesti pedagogisia järjestelyitä sekä oppimisen tukeen liittyviä pedagogisia asiakirjoja ja niiden kirjoittamista sekä niitä ohjaavia juridisia näkökulmia. Hän on toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen asiantuntija. Monialainen yhteistyö sekä monitarpeisen oppilaan kehityksen ja oppimisen tukeminen ovat hänen vahvuusalueitaan.
- Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
- Esi- ja perusopetuksen järjestäminen oppilaalle, jolla on oppimiskykyyn vaikuttava vamma, sairaus tai toimintakyvyn rajoite
- Näkövammaisen oppilaan opetus ja oppimisen tuki sekä opetuksen järjestäminen
Kouluttaja
ohjaava opettaja, näkövammaisten erityisopettaja, kehitysvammaisten erityisopettaja
Marjalla on osaamista sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden opetuksesta, erityistarpeista, järjestelyistä ja menetelmistä. Marja tarjoaa käytännönläheisen tietopaketin näkövammaisen oppilaan tukeen sekä pedagogisiin prosesseihin ja asiakirjoihin.
- näkövammaisten opetus
- näkövammaisen oppilaan koulunkäynnin tuki
- sokeuteen ja heikkonäköisyyteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, luokanopettaja, erityisopettaja
Merja on kokenut asiantuntija ja kouluttaja aiheesta inklusiivinen koulu johtamisen näkökulmasta. Hän kehittää aktiivisesti eri työryhmissä oppimisen tukea ja sen järjestämistä, opiskeluhuoltoa ja monialaista yhteistyötä. Hän on taitava avaamaan ymmärrettävästi ja käytännönläheisesti laajojakin oppimisen tukeen ja koulunkäyntiin liittyviä kokonaisuuksia.
- inklusiivinen toimintakulttuuri, osallisuus
- vaativa erityinen tuki
- opiskeluhuolto, monialainen yhteistyö
- ratkaisukeskeisyys ja positiivinen pedagogiikka
- koulun toimintakulttuuri