Kouluttaja

Näönkäytön asiantuntija (näkövammaistaitojen erityisammattitutkinto, näkövammaisten kuntoutusohjaaja, sosionomi, sosiaalikasvattaja)

Marja-Terttu on työskennellyt pitkään sekä heikkonäköisten että sokeiden henkilöiden parissa. Hänellä on kokemusta näönkäytön ohjauksesta ja toiminnallisen näön arvioinnista, apuvälinetarpeen arvioinnista sekä heikkonäköisten oppilaiden lähityöntekijöiden ja muiden sidosryhmien kouluttamisesta. Liikkumistaitoa Marja-Terttu voi ohjata sekä sokeille että heikkonäköisille oppilaille. Osaamista on myös arkielämäntaitojen ohjaamisessa sokeille ja heikkonäköisille.

Kouluttaja

Marja-Leena on koulutukseltaan sosionomi, näkövammaisten kuntoutusohjaaja ja hän on suorittanut näkövammaistaitojen ohjaajan erityisammattitutkinnon vuonna 2016.

Marja-Leenalla on osaamista sokeiden-, heikkonäköisten-, jncl- oppilaiden liikkumistaidon ja arjentaitojen ohjaamisesta. Marja-Leena painottaa asiakaslähtöisyyttä ja oppimisen mahdollistamista. Hänen työssään keskeistä on löytää oikeat keinot tukea asiakkaita ja varmistaa, että he saavat tarvitsemansa tuen ja välineet itsenäiseen liikkumiseen. Marja-Leena työskentelee Valteri-koulun oppilaiden, ryhmätukijakson oppilaiden ja ohjauskäynneillä lähikoulua käyvien oppilaiden ja heidän verkostojen sekä näkövamma-alan verkostoissa. Työ pitää sisällään liikkumistaidon kartoituksia, ohjauksia, lausuntojen laatimista sekä konsultointia.

  • näkövammaisten liikkumistaidon ohjaus, apuvälineet, suositukset ja kouluttaminen
  • näkövammaisten arjen taitojen ohjaus ja kouluttaminen
  • jncl-asiantuntijuus

Kouluttaja

ohjaava kuntouttaja, sairaanhoitaja AMK, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

Ilonalla on pitkä, 15 vuoden työkokemus lastenpsykiatrisesta ja lastenneurologisesta hoitotyöstä sekä verkostotyöstä, niin lasten kuin nuorten parissa. Valterissa hän on toiminut aikaisemmin sairaanhoitajan tehtävässä useamman vuoden. Ilonan osaamisalueeseen kuuluvat neuropsykiatristen asiakkaiden valmennukset/tukikeskustelut ja ohjaukset, verkostoyhteistyö, kouluttaminen, ohjauskäynnit, sekä konsultointi. Kouluttajana hän on läsnäoleva, käytännönläheinen ja innostava.

  • psyykkisesti oireileva oppilas
  • työntekijän hyvinvointitaidot
  • neuropsykiatriset haasteet
  • vuorovaikutustaidot ja monialainen yhteistyö
  • haastava käytös ja kouluturvallisuus

 

Kouluttaja

fysioterapeutti, näönkäytön asiantuntija

Riikka on NDT/Bobath-kouluttautunut fysioterapeutti, jolla on pitkä kokemus näkövammaisten lasten ja nuorten kanssa tehtävästä työstä. Hänellä on erityisosaamista näkövammaisten lasten motoriikan kehityksestä ja toimintakyvyn arvioinnista. Riikalla on kokemusta näön ja motoristen taitojen yhteistoiminnan harjoittamisesta sekä näkemiseen ja liikkumiseen liittyvistä erityistarpeista.

Riikka tekee monialaisia ohjauskäyntejä, yhdistäen fysioterapian ja näönkäytön asiantuntemusta. Hän konsultoi sekä ohjaa näköön ja motoristen valmiuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Kouluttaja

Timolla on yli 14 vuoden työkokemus erilaisista teknologisista ratkaisuista ja apuvälineistä, joita tarvitaan erityisesti näkövammaisten kuntoutuksessa ja oppimisessa. Timo hallitsee sekä apuvälineteknologian että kuluttajateknologian hyödyntämisen ja osaa soveltaa näitä käytännössä, auttaen asiakkaitaan löytämään parhaat ratkaisut arjen haasteisiin.

Timon erityisosaaminen kuntoutuksen informaatioteknologiassa näkyy hänen kyvyssään yhdistää teknologinen osaaminen ihmisläheiseen lähestymistapaan. Hän tuntee syvällisesti erilaisten apuvälineiden toiminnallisuudet ja ominaisuudet, mikä mahdollistaa tehokkaan tuen asiakkaille niin käytännön taitojen kehittämisessä kuin teknologian soveltamisessa päivittäiseen elämään.

Kouluttaja

Helenalla on yli 24 vuoden kokemus teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden parissa, erityisesti näkövammaisten kuntoutusta ja oppimista tukevissa sovelluksissa. Hänellä on laaja asiantuntemus apuvälineteknologiasta. Hän osaa soveltaa niitä käytännönläheisesti asiakkaidensa arjessa. Helena auttaa löytämään yksilöllisesti sopivimmat tekniset ratkaisut erilaisten oppimisen haasteiden hallintaan.
Helenan syvällinen osaaminen kuntoutuksen tietoteknisissä ratkaisuissa näkyy hänen tavassaan yhdistää tekninen asiantuntemus ihmisläheiseen työskentelyotteeseen. Helenalla on vankka tietämys näkövammaisten henkilöiden käyttöön tarkoitetuista erikoisapuvälineistä ja niihin liittyvistä ohjelmistoratkaisuista. Hänen työnkuvaansa kuuluu sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden laitteistojen asennus, huolto, käytön tukeminen sekä ohjaus. Lisäksi Helena kouluttaa eri sidosryhmien edustajia laitteiden ja ohjelmistojen käytössä.

  • Tietotekniset apuvälineet sokeille ja heikkonäköisille
  • Laitteiden ja ohjelmistojen käytön tuki ja koulutus sidosryhmille

Kouluttaja

toimintaterapeutti

Katariina on työskennellyt vuosia lasten ja nuorten kanssa, joilla on oppimiseen, vuorovaikutukseen, kuuloon tai näköön liittyviä toimintakyvyn haasteita. Työssään hän tarkastelee asiakkaan toimintakykyä laaja-alaisesti ja pyrkii luomaan arjesta kuntouttavaa. Katariina on erikoistunut sensorisen integraation teoriaan, terapiaan ja arviointiin (mm. EASI – Evaluation in Ayres Sensory Integration testi -pätevyys).

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, väitöskirjatutkija JYU

Katrilla on asiantuntemusta kuulovammaisten ja viittomakielisten oppilaiden opiskeluun liittyvistä opetusjärjestelyistä. Katrin työhön kuuluvat vahvasti oppilaiden lähikoulujen konsultointi, monikielisyys- ja -kulttuurisuus sekä tukijaksotyö Valteri-koulussa. Katri pystyy opettamaan sekä suomen kielellä että suomalaisella viittomakielellä ja ohjaamaan viittomien käytössä opetuksessa.

  • kuulovammaiset sekä viittomakieliset lapset ja nuoret
  • kuulovammaisten lasten/oppilaiden tuki varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa
  • suomalainen viittomakieli, suomi viittomakielisille opetus ja arviointi
  • tukiviittomat, viitottu puhe ja muut kommunikaation tukimuodot