Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaaja

Katri pystyy kertomaan haastavasta käyttäytymisestä, sen ennaltaehkäisystä ja hallinnasta. Hän tutustuttaa positiiviseen pedagogiikkaan ja vuorovaikutukseen ja hänellä on hallussaan myös, miten eläinavusteinen toiminta saadaan koulussa käyntiin. 

  • haastava käyttäytyminen 
  • eläinavusteinen opetus 
  • vuorovaikutus 
  • positiivinen pedagogiikka 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, erityistason MAPA®-kouluttaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja

Matilla on käytännön kokemusta ja ammattitaitoa haastavasti käyttäytyvien lasten ja nuorten kanssa toimimisesta. Hän pystyy avaamaan monipuolisesti myös soveltavan liikunnan hyödyntämistä oppilaan oppimisen tueksi toimintakyky huomioiden.  

  • haastava käyttäytyminen 
  • nivelvaiheiden tuki 
  • eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt 
  • soveltava liikunta 

Kouluttaja

konsultoiva ohjaaja, neuropsykiatrinen perhevalmentaja ja erityistason MAPA®-kouluttaja

Mari omaa yli kahdenkymmenen vuoden työkokemuksen sekä Valteri-koulun ohjaajana, että sairaalaopetuksen kentältä. Mari toimii haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan kehitetyn MAPA®- toimintamallin kouluttajana. Hänellä on runsaasti kokemusta koulumaailmasta, vaativan erityisen tuen oppilaiden haastavasta käyttäytymisestä ja hän on kokenut vaka- ja perusopetushenkilöstön kouluttaja. Mari on toiminut myös neuropsykiatrisena perhevalmentajana vuodesta 2013 lähtien.

Kouluttaja

ohjaava opettaja | KT, FL, erityisluokanopettaja, Bliss-kouluttaja

Susannalla on laaja osaaminen ja kokemus puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation (AAC) käytöstä opetuksessa. Hän pystyy avaamaan selkokielen ja selkeän vuorovaikutuksen merkitystä sekä Bliss-kielen käyttöä. 

  • puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi (AAC)
  • puhuttu ja kirjoitettu selkokieli, selkeä vuorovaikutus 
  • Bliss-kieli 
  • puhevammaisten lasten lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 
  • kirjallisuusterapia 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KT, erityisopettaja, psykoterapeutti (YET)

Anna-Kaisalla on monipuolista osaamista ja ammattitaitoa autismikirjoon,  ADHD/ADD, tarkkaavuuteen, haastavaan käyttäytymiseen, lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin sekä elämänhallintataitoihin liittyen.  

  • toiminta-alueittain yksilöllistetty opetus 
  • neuropsykiatriset haasteet 

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, psykoterapeutti (YET), Valteri Tervaväylä, Oulu

Olen aiemmin toiminut peruskoulussa erityisluokanopettajana sekä ohjaustehtävissä kehitysvamma-alalla. Autismin kirjoon, tarkkaavuuden ja mielenterveyden pulmiin, kehitysvammaisuuteen ja haastavaan käyttäytymiseen liittyvät haasteet sekä työssäjaksaminen ovat ohjaustyöni keskeistä sisältöä.

Olen tehnyt työnohjauksia opetus-, kasvatus- ja sosiaalialalla. Kokemukseni työskentelystä yksilöiden ja erikokoisten ryhmien kanssa lähestyy kahtakymmentä vuotta. Työ lähtee asiakkaiden tarpeista, yhteisestä tavoitteen asettamisesta ja työtapojen sopimisesta.  Tavoitteena on tutkia työtä sekä löytää uusia ratkaisuja, näkökulmia ja voimavaroja arjen työtilanteisiin. Joskus pelkkä pysähtyminen asian äärelle vahvistaa työhyvinvointia. Keskusteluissa ajatuksilla ja tunteilla on mahdollisuus päästä uudella tavalla esiin. Tuloksena voi syntyä käytännön ratkaisuja sekä yleistä voimaantumista.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija

Kaisalle on kertynyt vuosien mittaan monipuolista käytännön kokemusta ja ammattitaitoa opetuksen kentältä, erityisesti yläkouluikäisten nuorten opettamisesta ja sairaalakoulumaailmasta nuorisopsykiatrian puolelta. Erityisosaamista Kaisalla on lisäksi liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden sekä näkövammaisten lasten koulunkäynnin tukemisesta ja opettamisesta. Kolmiportaisen tuen avaaminen ja pedagogiset prosessit sekä eriyttämisen eri muodot Kaisa osaa avata käytännönläheisesti.

  • kolmiportainen tuki
  • eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
  • liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten koulunkäynnin tuki
  • näkövammaisuuteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät opetuksessa

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

Miia osaa monipuolisesti avata ja havainnollistaa, mitä opetusjärjestelyissä, –menetelmissä ja tukitoimissa tulee huomioida kuulovammaisen tai kielellisiä haasteita kohtaavan lapsen kohdalla.  Tämän lisäksi hänellä on vankka kokemus kouluttaa ammattilaisia haastavan käytöksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen aiheista. 

  • kuulohaasteet oppimisessa 
  • kuulovammaisten opetus 
  • kielenkehityksen tukeminen 
  • haastava käyttäytyminen 
  • tarkkaavuus ja toiminnanohjaus 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KT, erityisluokanopettaja, työnohjaaja

Sanna pystyy avaamaan erityisopettajan konsultatiivista roolia ja merkitystä koulussa mm. osaamisen jakamista ja yhteisöllistä oppimista hyödyntäen. Hän on kokenut työnohjaaja ja taitava tuomaan esille, miten tarkastella, arvioida ja kehittää omaa työtään sekä luoda ammatillista kasvua tukeva työyhteisökulttuuri. 

  • työnohjaus 
  • konsultatiiviset työtavat 
  • inklusiivinen toimintakulttuuri, osallisuus 
  • työhyvinvointi koulussa 

 

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisopettaja, Valteri Tervaväylä, Oulu

Olen valmistunut työnohjaajaksi vuonna 2005. Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät -koulutus valmistui v. 2000. Olen kouluttautunut erityisopettajaksi, erityisluokanopettajaksi ja tehnyt jatko-opintoina kasvatustieteen tohtorin tutkinnon, johon liittyvä väitöskirja käsittelee työnohjausta inklusiivisen opettajuuden tukena. Olen ollut erityisopettajana sekä erityisluokanopettajana kymmenen vuoden ajan eri paikkakunnilla ja nykyisessä tehtävässäni ohjaavana opettajana vuodesta 2001 alkaen.

Minusta työnohjauksessa on keskeistä se, että tilaajan ja työnohjattavan tarve ja tavoite tulevat kohdatuksi, kuulluksi ja edistetyksi. Ratkaisukeskeisyys ja systeemisyys viehättävät minua tarkastelutapana.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, psykologian opettaja

Marialla on kokemusta ja osaamista lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja elämäntaitojen vahvistamisesta. Neurokirjon lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tuen keinot ja menetelmät ovat Marian keskeistä osaamisaluetta. Positiivisen pedagogiikan ja voimavaralähtöisyyden näkökulmat ja käytännön menetelmät ovat hänen vahvuusalueitaan.   

  • lasten ja nuorten hyvinvointi ja positiivinen pedagogiikka
  • neurokirjon oppilaat
  • tunne- ja vuorovaikutustaidot
  • vaativa monialainen tuki
  • oppimisen ja koulunkäynnin tuen tasot

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti

Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta maahanmuuttajaoppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaainklusiiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä kolmiportaista tukea. 

  • kouluakäymättömyys 
  • kielenkehityksen tukeminen 
  • kolmiportainen tuki 
  • inklusiivinen opetus 
  • lukion erityisopetus 

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Mikael, Mikkeli

Olen koulutukseltani erityisluokanopettaja ja puheterapeutti. Olen toiminut parikymmentä vuotta erityisluokanopettajana ja tuntiopettajana Jyväskylän yliopistossa. Viimeiset viisi vuotta olen työskennellyt ohjaavana opettajana Valterissa. Olen ollut luomassa inklusiivista koulua sekä koordinoinut opetussuunnitelmatyötä. Minulla on paljon kokemusta ja myös kouluttajakokemusta kielen tukemisesta ja maahanmuuttajien opettamisesta, haastavista oppilaista sekä kouluakäymättömien oppilaiden tukemisesta. Toimin myös Opetushallituksen ja Valterin Oppimisen tuen neuvonnan asiantuntijana.

Valmistuin ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi toukokuussa 2019. Pidän tärkeänä asiana yksilöllistä ja joustavaa tukea, yhteistyötä koulussa sekä lasten, nuorten ja aikuisten hyvinvointia.

Kouluttaja

Sosionomi (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja, erityistason MAPA®-kouluttaja, NLP-practitioner

Klaus on neuropsykiatrinen valmentaja ja erityistason MAPA®kouluttaja. Hän pystyy asiantuntevasti avaamaan mm. haastavaan käyttäytymiseen, sen ennaltaehkäisyyn sekä hallintaan liittyviä menetelmiä. Klausilla on runsaasti käytännön kokemusta haastavasti käyttäytyvistä lapsista ja nuorista, ja hän on myös kokenut koulunkäynnin ohjaajien lisäkouluttaja. Klausin työotteena on ratkaisukeskeisyys ja työn tekemisen keskiössä ovat lapsi ja perhe.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, näönkäytön ohjaaja

Päivillä on vahvaa käytännön kokemusta ja osaamista monitarpeisten näkövammaisten oppilaiden opetukseen liittyen. Hän on myös perehtynyt vaativaan erityiseen tukeen ja toiminta-alueittain järjestettävään opetukseen. Päivi on taitava avaamaan käytännönläheisesti oppimisen tukeen liittyviä pedagogisia asiakirjoja ja niiden kirjoittamista. 

  • näkö- ja kuulohaasteet oppimisessa  
  • monitarpeiset oppilaat  
  • toiminnallisen näönkäytön arviointi  
  • toiminta-alueittain opiskelu 
  • vaativa erityinen tuki