
Suomalaisten lasten uimataito on heikentynyt. Valteri voi toimia hankekumppanina opetus- ja kulttuuriministeriön perusopetuksen uimataidon vahvistamiseen kohdennetussa valtionavustushaussa.
Valterin Helsingin toimipisteellä uinnin ohjausta ja konsultointia perheille ja perusopetukseen on tarjottu jo yli 20 vuotta. Helsingin toimipisteelle uimataidon konsultointiin kuljetaan parhaimmillaan 500 kilometrin välimatkoja, kun asiakkaita ja perheitä saapuu Kokkolasta, Lappeenrannasta, Hämeenlinnasta ja Lahdesta.
”Valterin uinnin konsultaation palvelua ei sellaisenaan ole muualla Suomessa. Meillä on vahva asiantuntemus nimenomaan koululiikuntaan liittyvään soveltavaan liikuntaan ja erityisuinnin osaamiseen. Sen ammattitaidon perässä osa asiakkaistamme ovat valmiita matkaamaan pitkiäkin välimatkoja, jos hyvinvointialue palvelun mahdollistaa”, kertoo Henni Petäjistö, yksi uinnin konsultaation asiantuntijoista Valterissa.
Valterissa uimataito osana vesipätevyyttä otetaan tosissaan. Helsingin toimipisteellä Valteri-koulun jokaiselle oppilaalle kuuluu koulun uimaopetus riippumatta lasten toimintakyvystä. Tavoitteena on löytää jokaiselle lapselle uintityyli, jolla vedessä liikkuminen on turvallista ja motivoivaa. Osa tavoittelee teknisesti puhdasta uintityyliä, osa sovellettua tapaa liikkua vedessä. Sovellettuja uintityylejä voivat olla eri uintityylien yhdistäminen tai esimerkiksi pystyasennossa vedessä liikkuminen. Kaikki oppilaat harjoittelevat turvallisuustaitoja vedessä, kuten kasvojen kastamista ja hengityksen hallitsemista. Osalle vedessä toimiminen tarjoaa vapautta liikkumiselle enemmän kuin muuten arjessa. Uinnin pohjataitoja ja osataitoja erilaisten harjoitusten avulla pilkkomalla varmistetaan jokaiselle lapselle onnistumisen kokemuksia.
”Uimataito on monen asian yhdistämistä vaativa asia. Vähäinen kokemus vedestä ja uimisesta vaatii tarpeeksi pitkään pohjataitojen harjoittelemista, että vedestä tulee turvallisen tuntuinen elementti. Vasta sitten itsenäisen uimisen oppiminen on mahdollista”, sanoo Petäjistö, joka Valterin uinnin konsultaatioiden lisäksi toimii Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton erityisuinnin kouluttajana.
”Uimataidon lisäksi tarvitaan veden kunnioittamista. Vaikka vesi on toisaalta tasa-arvoinen elementti, on se myös arvaamaton ja siksi vaarallinen. Tätä ymmärrystä ei kaikilla ole.”
Tutkimukset osoittavat, että suomalaisten lasten uimataito on heikentynyt (lähde: Uimataitotutkimus 2022). Uimaan oppimisen herkkyyskausi on alle kouluikäisenä, siksi jokaisen lapsen olisi hyvä saada kosketus uimataitoihin ja uimakulttuuriin jo esi- ja alakoulussa. Tämä seikka on huomioitu juuri julkaistuissa koulun uimaopetuksen suosituksissa korostamalla uimaopetuksen aloittamista jo esiopetusikäisenä. Toinen suosituksissa tärkeäksi nostettu teema on vesipätevyys, jonka yksi osa on riittävä uimataito. Uimataidon lisäksi vesipätevyys käsittää muun muassa turvallisuustiedot ja asenteet. (lähde: Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto)
Valteri kumppanina uimataitoa kehittämässä
Valterin uinnin konsultaatiota tarjotaan pääasiassa hyvinvointialueiden maksusitoumuksilla lapsille ja nuorille, mutta myös koulun uimaopetuksen tukea on tarjolla kunnan sivistystoimen rahoittamana. Lisäksi Valterissa koulutetaan mm. liikunnanopettajia soveltavan uinnin osaamisessa. Liikunnanopettajien lisäksi koulutuksesta hyötyvät koulun uimaopetuksessa mukana olevat luokanopettajat ja koulunkäynnin ohjaajat.
Valterin uinninkoulutukset koululiikunnan tukemiseksi sopivat niille, jotka työssään kohtaavat lapsia, joille uimaopetukseen osallistumisessa on haasteita. Haasteita voi olla vedenpelko, tottumattomuus vedessä liikkumiseen tai erilaiset toimintakyvyn rajoitteet. Koululiikuntaan sovelletussa uinnin konsultaatiossa vahvistetaan uinnin pohjataitojen ja osataitojen opettamista. Tarjolla on työkaluja monipuoliseen ohjeistamiseen ja erilaisten lasten huomioimiseen, jotta lapset saadaan vedessä ollessa keskittymään ja ymmärtämään kuulemansa, sillä näin varmistetaan oppiminen.
”Koulutamme perusopetuksen henkilöstöä ja tarjoamme konsultaatiota, jotta altaalla työskennellessä olisi valmiudet vastata eri tavalla vedessä liikkuvien ja oppivien oppilaiden tarpeisiin. Tällä tuemme sitä, että kaikki lapset voisivat saavuttaa sellaisen vedessä liikkumistaidon, joka mahdollistaisi osallistumisen koulun uimaopetukseen tai harrasteryhmään, jossa jatkaa uimataidon oppeja muiden ikätovereiden kanssa yhdessä”, Petäjistö summaa.
Lähtökohtaisesti jokainen lapsi koululiikunnassa hyötyy sovelletusta uimaopetuksesta, harjoitusten pilkkomisesta ja turvallisen uimaympäristön luomisesta. Näihin asioihin Valterin koulutukset antavat osaamista ja työkaluja opetushenkilöstölle. Tutustu ajankohtaisiin ja tuleviin koulutuksiimme koulutuskalenterissamme.
Valteri voi myös toimia hankekumppanina käynnissä olevassa OKM:n valtionavustuksessa. Yhteistyöllä voidaan tuottaa kunnan tarpeisiin räätälöityä sisältöä, pedagogisia taitoja ja tietoa mm. tässä artikkelissa mainituista asioista ja osaamisesta. Lisäksi yhdessä voidaan rakentaa keinoja siihen, miten opettaa, kun lapsi ei opikaan normaalisti ryhmän mukana sekä miten tehdä yhteistyötä koulun aikuisten kanssa koululiikuntatunneilla.
OKM:n hankehaku päättyy 30.10.2025. Hankerahoituksen alaisesta yhteistyön suunnittelusta voi olla yhteydessä Valterin hanke- ja koulutuspäällikkö Terhi Ojalaan.