Taru Antila

ohjaava opettaja, Valteri Ruskis, Helsinki

Koulutukseltani olen KM ja erityisluokanopettaja. Aiemmin olen työskennellyt luokanopettajana, erityisluokanopettajana ja välijohdollisissa tehtävissä vaativaa erityistä tukea antavassa sairaala- ja erityiskoulussa, sekä toiminut kehittämis- ja suunnittelutehtävissä kolmannella sektorilla.

Käyttöteoriani on rakentunut työnohjaajakoulutuksen, ammatillisen koulutuksen ja työkokemukseni kautta. Työnohjauksessa on mielestäni keskeistä aito kiinnostus ihmisiin ja työssä näkyviin ilmiöihin. Tapani työskennellä on keskusteleva, kuunteleva ja kysymyksiä tekevä. Pyrin antamaan oman osaamiseni ja kokemukseni mahdollisimman hyvin ohjattavien käyttöön sekä tekemään näkyväksi ohjattavien oman kokemustiedon. Luottamuksen ja avoimen vuorovaikutteisen ilmapiirin luominen on tärkeää.

Tiina Heikkinen

ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Onerva, Jyväskylä

Koulutukseltani olen koulunkäynninohjaaja, nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaaja ja luokanopettaja sekä erityisluokanopettaja. Työkokemukseni on kaikilta näiltä aloilta.

Teen työnohjausta valmentavalla työotteella, NLP-viitekehyksessä. NLP on ajattelutapa ja toimintamalli, joka auttaa ihmistä kehittämään osaamistaan ja käyttämään sitä eri tilanteissa parhaalla mahdollisella tavalla. Olen STOry:n jäsen.

Työnohjauksessa minulle on tärkeää ihmisen ja työyhteisön voimavarojen löytyminen. Jokaisessa meissä on tietoa, osaamista ja voimavaroja, mitkä tehdään näkyväksi yhteisessä vuorovaikutuksessa. Työskentelyssäni korostuvat ihmettely, kyseleminen ja keskustelu. Yhteinen työskentely lähtee ohjattavien tarpeista, yhdessä asettavista tavoitteista ja turvallisesta ilmapiiristä.

Pekka Karmala

ohjaava opettaja, erityisopettaja, Valteri Onerva, Jyväskylä

Olen koulutukseltani myös liikunnanopettaja, opinto-ohjaaja sekä seksuaalineuvoja. Monipuolisen koulutukseni ja aiempien työtehtävien kautta uskon omaavani monipuolisen näkemyksen työn arkeen. Nykyisin työskentelen ohjaavana opettajana Onervassa.

Toimin ryhmä- ja yksilötyönohjaajana. Työnohjaajana lähestymistapani on voimavaroja etsivä Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009 lähtien ja työotteeni on ratkaisukeskeinen. Teetpä työtä yksin tai yhdessä työnohjaus antaa oivallisen mahdollisuuden työn tutkimiseen, arviointiin ja kehittämiseen. Toistemme kohtaaminen – kuunteleminen, kysyminen ja keskusteleminen auttavat meitä tulkitsemaan työyhteisön viestejä. Työ ei ehkä ole elämäntyö, mutta osa elämää.

Sanna Komu

ohjaava opettaja, erityisopettaja, Valteri Tervaväylä, Oulu

Olen valmistunut työnohjaajaksi vuonna 2005. Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät -koulutus valmistui v. 2000. Olen kouluttautunut erityisopettajaksi, erityisluokanopettajaksi ja tehnyt jatko-opintoina kasvatustieteen tohtorin tutkinnon, johon liittyvä väitöskirja käsittelee työnohjausta inklusiivisen opettajuuden tukena. Olen ollut erityisopettajana sekä erityisluokanopettajana kymmenen vuoden ajan eri paikkakunnilla ja nykyisessä tehtävässäni ohjaavana opettajana vuodesta 2001 alkaen.

Minusta työnohjauksessa on keskeistä se, että tilaajan ja työnohjattavan tarve ja tavoite tulevat kohdatuksi, kuulluksi ja edistetyksi. Ratkaisukeskeisyys ja systeemisyys viehättävät minua tarkastelutapana.

Päivi Norvapalo

ohjaava opettaja, erityisopettaja, fysioterapeutti, Valteri Onerva, Jyväskylä

Olen toiminut opetus-, kasvatus-, sosiaali- ja lastensuojelualalla työnohjaajana vuodesta 2007. Nykyisessä työssäni olen toiminut 18 vuotta ohjaavana opettajana, vahvin osaamisalueeni on autismin kirjon asiakkaat ja teemoista haastava käyttäytyminen, strukturointi arjen selkiyttäjänä sekä sosiaalisten ja tunnetaitojen tukeminen.

Työnohjauksessani asiakasryhmien tai teemojen ei kuitenkaan tarvitse liittyä mitenkään näihin teemoihin. Työurani alussa työskentelin neljä vuotta fysioterapeuttina. Työnohjattavana minulla on työyhteisöjä, ryhmiä sekä yksilötyönohjauksia. Pidän hyvin erilaisia työnohjauksia työnohjattavien laatimien tavoitteiden pohjalta: asiakkaitten asioiden case-työnohjauksia, koulutustyönohjauksia ja ratkaisukeskeiseen keskusteluun perustuvia työnohjauksia.

Sirpa Oja

apulaisrehtori, erityisopettaja, Valteri Mikael, Mikkeli

Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009. Aiemmin olen työskennellyt erityisluokanopettajana, johtavana koordinoivana ja konsultoivana erityisopettajana kuntasektorilla yli 20 vuotta. Lisäksi olen toiminut erityisopetuksen, oppilashuollon ja opetussuunnitelmien valtakunnallisissa kehittämishankkeissa viime vuosina. Olen työskennellyt lisäksi ohjaavana opettajana, jolloin työnkuvaani kuului mm. kouluttajana ja konsulttina toimiminen. Tällä hetkellä toimin Mikaelissa apulaisrehtorina.

Työnohjaajana olen ohjannut yksilöitä, pien- ja suurryhmiä ja työyhteisöjä. Pyrin työnohjauksessa tarjoamaan ohjattaville foorumin, jossa ohjattavat voivat pysähtyä tutkimaan työtään, etsimään yhdessä ratkaisuja työssä heränneisiin ongelmiin, käsittelemään työn herättämiä tunteitaan ja voimaantumaan. Uskon reflektion ja dialogisen yhdessä pohtimisen tuovan uusia oivalluksia, jotka tukevat työssä jaksamista.

Tiina Pilbacka-Rönkä

ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Mikael, Mikkeli

Olen koulutukseltani erityisluokanopettaja ja puheterapeutti. Olen toiminut parikymmentä vuotta erityisluokanopettajana ja tuntiopettajana Jyväskylän yliopistossa. Viimeiset viisi vuotta olen työskennellyt ohjaavana opettajana Valterissa. Olen ollut luomassa inklusiivista koulua sekä koordinoinut opetussuunnitelmatyötä. Minulla on paljon kokemusta ja myös kouluttajakokemusta kielen tukemisesta ja maahanmuuttajien opettamisesta, haastavista oppilaista sekä kouluakäymättömien oppilaiden tukemisesta. Toimin myös Opetushallituksen ja Valterin Oppimisen tuen neuvonnan asiantuntijana.

Valmistuin ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi toukokuussa 2019. Pidän tärkeänä asiana yksilöllistä ja joustavaa tukea, yhteistyötä koulussa sekä lasten, nuorten ja aikuisten hyvinvointia.

Johanna Pulkkinen

apulaisrehtori, Valteri Tervaväylä, Oulu

Valmistuin työnohjaajaksi Helsingin yliopistosta (Työnohjaus, coaching ja fasilitointi oppimisen tukena –koulutus) keväällä 2016. Koulutukseltani olen luokanopettaja (KM) ja erityisluokanopettaja. Minulla on Kaiku-työhyvinvointikouluttaja- ja JET-koulutukset.

Olen toiminut kaikkiaan 20 vuotta opetusalalla opetus-, kouluttaja- ja esimiestehtävissä. Erilaisista johtamisen tehtävistä minulla on työkokemusta 16 vuotta. Työnohjaajana olen innostunut tukemaan esimiehiä ja työntekijöitä työssään ja kehittymään urallaan. Minulle on tärkeää ihmisten motivoiminen ja tukeminen muuttuvissa työoloissa. Työskentelen sekä yksilöiden, ryhmien että työyhteisöiden kanssa. Uskon, että ”asioilla on tapana järjestyä”.

Minna Sillanpää

ohjauspalvelupäällikkö, erityisluokanopettaja, Valteri Ruskis, Helsinki

Olen kasvatustieteen maisteri ja erityisluokanopettaja. Olen työskennellyt kasvatus- ja opetusalalla erilaisissa tehtävissä yli 20 vuotta. Olen toiminut Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa, Ruskiksen toimipisteessä, ohjaavana opettajana ja nyt ohjauspalvelupäällikkönä.

Valmistun ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi Helsingin psykoterapiainstituutista (HPI) 2017. Ratkaisukeskeisellä työotteella työyhteisöt sekä yksilöt saavat uusia oivalluksia ja toimivia työtapoja. Toiminnan keskiössä on omien keinojen ja työtapojen kehittäminen, jotta voimia, luovuutta ja ajattelua vapautuu työhön ja sen rajojen tunnistamiseen. Vahvuusalueitani työnohjausprosessissa ovat kehittyvät vuorovaikutus-, tiimityötaidot, ajanhallinta- ja priorisointivalmiudet sekä perustehtävätietoisuus.

Anna-Kaisa Sipilä

ohjaava opettaja, psykoterapeutti (YET), Valteri Tervaväylä, Oulu

Olen aiemmin toiminut peruskoulussa erityisluokanopettajana sekä ohjaustehtävissä kehitysvamma-alalla. Autismin kirjoon, tarkkaavuuden ja mielenterveyden pulmiin, kehitysvammaisuuteen ja haastavaan käyttäytymiseen liittyvät haasteet sekä työssäjaksaminen ovat ohjaustyöni keskeistä sisältöä.

Olen tehnyt työnohjauksia opetus-, kasvatus- ja sosiaalialalla. Kokemukseni työskentelystä yksilöiden ja erikokoisten ryhmien kanssa lähestyy kahtakymmentä vuotta. Työ lähtee asiakkaiden tarpeista, yhteisestä tavoitteen asettamisesta ja työtapojen sopimisesta.  Tavoitteena on tutkia työtä sekä löytää uusia ratkaisuja, näkökulmia ja voimavaroja arjen työtilanteisiin. Joskus pelkkä pysähtyminen asian äärelle vahvistaa työhyvinvointia. Keskusteluissa ajatuksilla ja tunteilla on mahdollisuus päästä uudella tavalla esiin. Tuloksena voi syntyä käytännön ratkaisuja sekä yleistä voimaantumista.

Jaakko Viitasaari

rehtori, Valteri Tervaväylä, Oulu

Olen valmistunut johdon työnohjaajaksi vuonna 2012. Koulutukseltani olen kasvatustieteen maisteri ja psykiatrian erikoissairaanhoitaja. Olen työskennellyt erilaisissa opetusalan johtamistehtävissä viimeiset 11 vuotta. Sitä ennen olen työskennellyt opettajana ammattikorkeakoulussa ja aikuiskoulutuksen puolella sekä  polikliinisessa terapiatyössä.

Olen työnohjannut vuodesta 2012 yksilöitä ja ryhmiä. Työotteeni on aitoon kuulemiseen perustuva ratkaisukeskeisyys.

Pia Walle

kuntoutuspäällikkö, Valteri Mäntykangas, Kuopio

Olen koulutukseltani erikoissairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri. Aiemmin olen työskennellyt sairaanhoitajana, hoitotyön opettajana sekä projektipäällikkönä kouluttaen työyhteisöjä laatutyöhön. Siirryin nykyiseen esimiestyöhöni ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden pariin vuonna 2003.

Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009 lähtien kouluissa, päiväkodeissa, perhe- ja palvelukodeissa, terveydenhuollon yksiköissä sekä järjestöissä. Koen tärkeäksi, että pystymme avoimesti puhumaan ja kuuntelemaan sekä jäsentämään asioita. Työyhteisöissä on osaamista, hyviä käytänteitä ja voimavaroja, joiden tiedostaminen ja ryhmätilanteissa jakaminen vievät kuormittavissakin tilanteissa eteenpäin. Oman perustehtävän selkeys tukee osaltaan työhyvinvointia. Toimin työnohjaajana kokemuksellisen oppimisen viitekehyksestä ja käytän sekä ratkaisukeskeisiä että kognitiivisia menetelmiä. Työnohjattavien niin halutessa, työnohjaukseen voidaan liittää mindfulnessin menetelmiä muun muassa itsemyötätuntoon liittyen. Erityisosaamistani on työyhteisösovittelu, jota voidaan käyttää, kun jonkin konfliktin todetaan haittaavan työyhteisön toimintaa merkittävällä tavalla.