Miten helpottaa arkea varhaiskasvatuksessa?

Koulujen syyslukukauden alkaessa käynnistyy uusi toimintakausi myös Suomen tuhansissa varhaiskasvatuksen yksiköissä. Monien perheiden kohdalla ollaan ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa lapsi uskotaan perheen ulkopuolelle hoitoon. Perheiden odotukset ovat korkealla. Varhaiskasvatuksen väkeen luotetaan. Mikäs siinä, me voimme olla ylpeitä kansainvälisesti huippulaatuisesta osaamisesta, jonka avulla voimme tarjota lapsille turvallisen ja monipuolisesti lapsen kasvua ja kehitystä tukevan perustan koko elämän mittaista matkaa varten.

Samaan aikaan arjessa varhaiskasvatuksen henkilökunta kohtaa monenlaisia haasteita. Ryhmässä voi aloittaa lapsia, joilla on erityisiä tuen tarpeita. Useimmissa lapsiryhmissä myös aikuisten tiimi on voinut vaihtua, jos ei kokonaan, niin osittain. Uuden työntekijän liittyminen tiimiin nostaa vanhat totutut toimintatavat uudelleen tarkastelun alle. Monissa päiväkodeissa kamppaillaan rekrytoinnin haasteiden kanssa. Pätevistä työntekijöistä voi olla pulaa ja henkilökuntavaihdoksia joudutaan tekemään ryhmästä toiseen. Sijaistustarve muissa lapsiryhmissä voi sotkea tiimin omat suunnitelmat toistuvasti. Aikaa yhteiselle suunnittelulle on vähän. Joskus tiimin aikuisten on vaikea löytää yhteistä säveltä työskentelylle.

Aikuisten pelisäännöt selkeiksi

Laadukasta varhaiskasvatusta ei voi toteuttaa ilman tiimin aikuisten arvokeskustelua, yhteissuunnittelua ja toimivaa vuorovaikutusta. Tiivistä yhteistyötä varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa tehtyäni, olen huomannut arjessa muutamia asioita, joista päättäminen helpottaa merkittävästi varhaiskasvatuksen arkea. Jotta arki soljuisi sujuvasti jatkuvasta muutospaineesta huolimatta, voidaan työskentelyä onneksi helpottaa rakentamalla tiimin aikuisten perustyön palikat kerralla kuntoon.

Mistä asioista tiimissä olisi tärkeä sopia?

  1. Arkipäivän arvokeskustelu

Päätetään millaisiin periaatteisiin aikuiset haluavat panostaa ja sitoutua omalla toiminnallaan juuri tässä lapsiryhmässä? Mikä on lasten kannalta tärkeintä?

Esim. Tänä vuonna Tiitiäisten ryhmän henkilökunta haluaa nostaa esille toisten huomioimisen tärkeyttä panostamalla erityisesti tapaan puhua kauniisti sekä toisille aikuisille, että lapsille. Haluamme ylläpitää ruokailuissa kiireetöntä tunnelmaa. Arvostamme leikkiä antamalla sille aikaa, ja käyttämällä leikin tuomia tilanteita hyväksi lasten tavoitteiden mukaisten asioiden harjoitteluun.

2. Yhteisen suunnittelun periaatteet

Tärkeimpien arkipäivässä näkyvien arvokäytäntöjen lisäksi tiimissä on tärkeä sopia siitä, missä suunnittelu ja asioista sopiminen tapahtuu.

Esim. Meillä on sovittu, että tiimipalaverissa on aina puheenjohtaja (huolehtii ajankäytöstä ja oikeudenmukaisuudesta) ja sihteeri (huolehtii kirjaamisesta). Tiimipalaverissa asiat sovitaan niiden ihmisten kesken, jotka ovat paikalla. Poissaolijat hyväksyvät palaverissa sovitut päätökset. Sovitut asiat kirjataan, ja kaikilla tiimin jäsenillä on pääsy katsomaan, mitä on sovittu. Tiimipalaverissa kaikilla on oikeus ja velvollisuus sanoa mielipiteensä. Voimme olla asioista eri mieltä, mutta sovimme silti aina yhdessä, kuinka tällä kertaa asiassa toimimme. Toimimme sitten sovitun mukaisesti.

3. Monenlaisuuksien hyödyntäminen

Tiimityössä ihmisten persoonalliset piirteet voivat aiheuttaa kitkaa. Me aikuiset olemme monenlaisia, näemme toisinaan erilaiset asiat tärkeiksi kuin työkaveri. Onneksi! Myös lapset ovat monenlaisia, samoin perheet, joiden kanssa arkea elämme. Yksi saa nopeammin kiinni yhden lapsen haasteesta, toinen taas toisen perheen keskustelukulttuurista. Me monenlaiset aikuiset olemme tärkeässä roolissa näyttämässä, miten monenlaiset ihmiset voivat elää yhdessä ja päästä yhteisymmärrykseen erilaisuuksistamme huolimatta. Kun joku asia rassaa, kerro, kysy, kuuntele. Pidä puolesi, ja huolehdi siitä, että tulet ymmärretyksi. Ollaan yhdessä erilaisia!

Ohjausta tiimityöhön

Joskus tiimityön aloittaminen tai muutoksen keskellä työn tekeminen voi olla erityisen haastavaa. Tiimin ulkopuolinen henkilö voi tällaisessa tilanteessa auttaa tiimiä jäsentymään, löytämään omat vahvuutensa ja yhteisen sävelen arjen työhön. Valterin ohjauspalveluista löytyy tukea myös tällaisiin tilanteisiin. Ollaan yhteyksissä!

Haluatko kuulla lisää? Ilmoittaudu Valterin nettikahvilaan ti 28.9. klo 15.00-15.30, jossa kerromme ohjaava opettaja Riina Niutasen kanssa tiimityön vahvistamisesta varhaiskasvatuksessa. Ilmoittaudu mukaan täältä!

Ajankohtaista tietoa palveluistamme, koulutuksistamme, tutkimus- ja kehittämistyöstämme sekä muista kiinnostavista lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä aiheista.

Tilaa uutiskirje

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *