Kuinka varmistat lapsen osallisuuden päiväkodin keskusteluissa?

Mikä voisi olla pienelle lapselle varhaiskasvatuksessa palkitsevampaa kuin se, että hän saa rauhallisen hetken oman opettajan kanssa, saa olla hetken keskipisteenä ja pääsee kertomaan rauhassa itselleen merkityksellisistä asioista? KESY-kortit (keskustelu symbolein) mahdollistavat tällaisen keskustelutuokion.

Kuvat ja tunnehymiöt apuna

Lapsi nähdään varhaiskasvatuksessa aktiivisena ja uteliaana toimijana ja ryhmän jäsenenä. Varhaiskasvatuksessa työskentelevien aikuisten keskeinen tehtävä on kuunnella lasta ja oppia tuntemaan heidät yksilöinä. Laadukkaassa varhaiskasvatuksessa lapsella on tunne, että hänet hyväksytään ja että häntä ymmärretään.

Vanhempainliiton Epeli-hankkeen, Martinniemen koulun ja oppimis- ja ohjauskeskus Valterin yhdessä kehittämä KESY on pelimuotoinen kommunikaatioväline, joka koostuu kuvista ja tunnehymiöistä. KESY-materiaali on jo monelle koululle tuttu. Sitä on käytetty soveltuvin osin myös varhaiskasvatuksessa. Kentältä on tullut toivetta varhaiskasvatuksen korteista ja nyt alkuvuodesta KESY-materiaali täydentyy varhaiskasvatuksen lisäkorteilla.

Pelillisyys innostaa

KESY-materiaali antaa hyvän mahdollisuuden huomioida lapsi yksilönä ja selvittää kuvakorttien avulla, mitä lapselle kuuluu, mikä hänelle on tärkeää, mistä hän innostuu tai mikä häntä pelottaa.  KESY-korttien avulla varmistetaan lapsen osallisuus esimerkiksi vasu- tai leops-keskusteluissa. Myös lapsen tukea suunniteltaessa kannattaa kaivaa KESY-kortit avuksi. Niiden avulla saadaan pienenkin lapsen oma ääni ja mielipiteet kuuluviin. Jos lapsella on esimerkiksi puheen tuottamisessa ongelmia, voivat kuvakortit olla suureksi avuksi. Koska materiaali on muokattu pelin muotoon, ovat lapset olleet hyvin innostuneita sen käytöstä.

Keskusteluihin on tärkeä luoda lämmin ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa lapsen on turvallista kertoa ajatuksistaan. Keskusteluun tulee varata myös riittävästi aikaa, jotta vältytään hoputtamiselta ja kiireen tunnulta. Lapsen vanhemmat kannattaa ottaa mukaan keskusteluun, jolloin he pääsevät kuulemaan oman lapsensa ajatuksia ja saamaan mahdollisesti aivan uutta tietoa lapsestaan.

Aikaa ja läsnäoloa tarvitaan

Kortteja voidaan käyttää myös päiväkotiryhmässä ja selvittää lasten ajatuksia isompana joukkona vaikkapa ryhmän toiminnan suunnittelun tueksi. Materiaalin luomisen vahvana teoreettisena pohjana on toiminut myönteinen tunnistaminen ja affektiivinen ja positiivinen pedagogiikka.

Varhaiskasvatuksen tukea uudistetaan parhaillaan ja varhaiskasvatukseen on tulossa kolmiportaisen tuen järjestelmä samaan tapaan kuin perusopetuksessa. Uudistamisessa tulee olla tarkkana siinä, että tuen portaat ovat selkeät ja portaalle määritelty tuki saadaan varmasti lapsen kehityksen avuksi. Vain annettu tuki auttaa. KESY-korttien avulla keskustelun keskiöön nostetaan lapsi ja varmistetaan se, etteivät aikuiset ohita pääosan esittäjää.

Tule kuulemaan lisää KESY-keskustelu symbolein ja SYKE- syventävä keskustelu -kuvasymboleista Apuväline 2022 -tapahtumaan pe 13.5. klo 14. Siellä  Valterin toimintaterapeutti Mirjami Pesonen ja erityiskasvatuksen asiantuntija Sari Haapakangas Suomen Vanhempainliitosta avaavat, miten KESY-ja SYKE-kortteja voi hyödyntää koulun keskusteluissa? Ne ovat avuksi myös voimavarojen ja vahvuuksien, sekä haavoittuvuuksien tai tuen tarpeiden kartoittamisessa.

Tutustu tarkemmin artikkelissa mainittuihin materiaaleihin ja osta ne Valteri-Puodista.

Ajankohtaista tietoa palveluistamme, koulutuksistamme, tutkimus- ja kehittämistyöstämme sekä muista kiinnostavista lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä aiheista.

Tilaa uutiskirje

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *