Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja

Tiina on toiminut pitkään erityisluokanopettajana opettaen lapsia, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Häneltä löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta 

  • varhaiskasvatus, esiopetus
  • konsultoiva työote ja työnohjaus kasvatusalan tukena
  • hyvinvointitaidot ja positiivinen pedagogiikka
  • kielenkehityksen tukeminen
  • joustavat opetusratkaisut
  • yhteisopettajuus ja tiimityöskentely

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Onerva, Jyväskylä

Koulutukseltani olen koulunkäynninohjaaja, nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaaja ja luokanopettaja sekä erityisluokanopettaja. Työkokemukseni on kaikilta näiltä aloilta.

Teen työnohjausta valmentavalla työotteella, NLP-viitekehyksessä. NLP on ajattelutapa ja toimintamalli, joka auttaa ihmistä kehittämään osaamistaan ja käyttämään sitä eri tilanteissa parhaalla mahdollisella tavalla. Olen STOry:n jäsen.

Työnohjauksessa minulle on tärkeää ihmisen ja työyhteisön voimavarojen löytyminen. Jokaisessa meissä on tietoa, osaamista ja voimavaroja, mitkä tehdään näkyväksi yhteisessä vuorovaikutuksessa. Työskentelyssäni korostuvat ihmettely, kyseleminen ja keskustelu. Yhteinen työskentely lähtee ohjattavien tarpeista, yhdessä asettavista tavoitteista ja turvallisesta ilmapiiristä.

Kouluttaja

PsM, neuropsykologi

Sadun työnkuva on monipuolinen sisältäen esi- ja perusopetusikäisten lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja koulunkäynnin haasteiden arviointia sekä tukitoimien suunnittelua monialaisesti. Hän tekee neuropsykologisia tutkimuksia sekä ohjauskäyntejä, koulutuksia ja konsultoi erilaisissa oppimisvaikeuksiin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyvissä kysymyksissä. Sadulla on osaamista myös monikielisten ja -kulttuuristen lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien arvioinneista sekä aistivammaisuuden huomioimisesta osana neuropsykologin tutkimuksia.

  • neuropsykologinen osaaminen, komorbiditeetti
  • kielenkehityksen tukeminen, kehityksellinen kielihäiriö
  • tarkkaavuus ja toiminnanohjaus, kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja, kognitiivisen käyttäytymistieteen psykoterapeutti (valmistuminen lokakuu 2025)

Sanna on toiminut pitkään työelämässä tukea tarvitsevien oppilaiden opettajana ja omaa kokemusta mm. kielellisistä vaikeuksista, psyykkisestä oireilusta ja autismikirjosta.

  • autismikirjo
  • psyykkinen oireilu
  • kielelliset vaikeudet
  • haastava käyttäytyminen
  • kouluakäymättömyys

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, käsityön- ja kuvataiteenopettaja

Anulla on pitkä kokemus työskentelystä oppilaiden kanssa, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Tällä hetkellä hänen pääasiallinen työnsä on näkövammaisten oppilaiden parissa.  Anu pystyy avaamaan mitä tulee huomioida em. oppilaiden opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja välineissä.

  • kielenkehityksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tukeminen
  • näkövammaisten opetus ja oppilaan koulunkäynnin tuki
  • näkövammaisen oppilaan koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet, menetelmät ja erilaiset apuvälineet

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, viittomakielentulkki

Heljällä on vahvaa kokemusta ja osaamista kuulo- ja kuulonäkövammaisten oppilaiden opetuksesta, kommunikoinnin tukemisesta kouluympäristössä sekä monitarpeisten oppilaiden opetuksen järjestämisestä. Hän pystyy selkeästi avaamaan opetusjärjestelyjä ja –menetelmiä, kun oppilaan koulunkäynnin ja oppimisen tukea suunnitellaan ja toteutetaan.

  • kommunikoinnin tukikeinot kouluarjessa: esimerkiksi viittomat ja kuvat
  • kuulo- ja kuulonäkövamman huomioiminen
  • monitarpeiset oppilaat
  • toiminta-alueittain järjestettävä opetus

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisopettaja, Valteri Onerva, Jyväskylä

Olen koulutukseltani myös liikunnanopettaja, opinto-ohjaaja sekä seksuaalineuvoja. Monipuolisen koulutukseni ja aiempien työtehtävien kautta uskon omaavani monipuolisen näkemyksen työn arkeen. Nykyisin työskentelen ohjaavana opettajana Onervassa.

Toimin ryhmä- ja yksilötyönohjaajana. Työnohjaajana lähestymistapani on voimavaroja etsivä Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009 lähtien ja työotteeni on ratkaisukeskeinen. Teetpä työtä yksin tai yhdessä työnohjaus antaa oivallisen mahdollisuuden työn tutkimiseen, arviointiin ja kehittämiseen. Toistemme kohtaaminen – kuunteleminen, kysyminen ja keskusteleminen auttavat meitä tulkitsemaan työyhteisön viestejä. Työ ei ehkä ole elämäntyö, mutta osa elämää.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, luokanopettaja

Pialla on pitkä käytännön työkokemus ohjaavana opettajana, erityisluokanopettajana, laaja-alaisena erityisopettajana sekä luokanopettajana.

Hänen erityisosaamisalueitaan ovat kielelliset vaikeudet ja kehityksellinen kielihäiriö sekä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet. Työskentely eri-ikäisten oppilaiden kanssa esi- ja perusopetuksessa on kehittänyt hänen osaamistaan ja asiantuntemustaan asioissa, jotka liittyvät kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointiin, oppilaiden tukemiseen ja opettamiseen sekä opetusmateriaaleihin. Kiinnostuksen kohteena ovat myös monikieliset oppilaat.

  • kielelliset vaikeudet / kehityksellinen kielihäiriö
  • lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeudet
  • kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointi
  • monikielisten oppilaiden tukeminen