Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija

Kaisalle on kertynyt vuosien mittaan monipuolista käytännön kokemusta ja ammattitaitoa opetuksen kentältä, erityisesti yläkouluikäisten nuorten opettamisesta ja sairaalakoulumaailmasta nuorisopsykiatrian puolelta. Erityisosaamista Kaisalla on lisäksi liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden sekä näkövammaisten lasten koulunkäynnin tukemisesta ja opettamisesta. Kouluakäymättömät oppilaat, koululäsnäolon tukeminen ja kouluun kiinnittyminen ovat Kaisalle erityisen tärkeitä ja sydäntä lähellä olevia teemoja.

  • kouluun kiinnittyminen ja koulupoissaolot
  • liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten koulunkäynnin tuki
  • näkövammaisuuteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät opetuksessa

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

Miia osaa monipuolisesti avata ja havainnollistaa, mitä opetusjärjestelyissä, –menetelmissä ja tukitoimissa tulee huomioida kuulovammaisen tai kielellisiä haasteita kohtaavan lapsen kohdalla.  Tämän lisäksi hänellä on vankka kokemus kouluttaa ammattilaisia haastavan käytöksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen aiheista. 

  • kuulohaasteet oppimisessa 
  • kuulovammaisten opetus 
  • kielenkehityksen tukeminen 
  • haastava käyttäytyminen 
  • tarkkaavuus ja toiminnanohjaus 

Kouluttaja

KT, ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry

Sanna Komu on laajan kokemuksen omaava kasvatus- ja opetusalan työnohjaaja, joka monin eri toteutusmuodoin edistää ratkaisujen löytämistä näkökulmia avartaen, ammatillisuutta vahvistaen, työyhteisöä tukien ja johtajuutta kannatellen. Sanna konsultoi moninaisissa oppimisvaikeuksissa motorisiin, neurologisiin, monitarpeisuuteen, kuuloon ja kielellisiin pulmiin liittyen oppimisympäristön ja opetusjärjestelyjen suunnittelemiseksi. Sanna hyödyntää tutkimusperustaista tietoa koulun toimintakulttuurin kehittämiseksi ja tuen järjestämiseksi säädösperustaisesti ja sujuvan arjen käytänteitä tavoitellen

  • konsultoiva työote
  • työnohjaus opetusalan työn tukena
  • oppimisen polku nivelvaiheet huomioiden
  • tuki oppimisvaikeuksiin ja oppimisympäristön ratkaisuihin

 

Työnohjaaja

KT, ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry

Olen valmistunut työnohjaajaksi vuonna 2005. Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät -koulutus valmistui v. 2000. Olen kouluttautunut erityisopettajaksi, erityisluokanopettajaksi ja tehnyt jatko-opintoina kasvatustieteen tohtorin tutkinnon, johon liittyvä väitöskirja käsittelee työnohjausta inklusiivisen opettajuuden tukena. Olen ollut erityisopettajana sekä erityisluokanopettajana kymmenen vuoden ajan eri paikkakunnilla ja nykyisessä tehtävässäni ohjaavana opettajana vuodesta 2001 alkaen.

Minusta työnohjauksessa on keskeistä se, että tilaajan ja työnohjattavan tarve ja tavoite tulevat kohdatuksi, kuulluksi ja edistetyksi. Ratkaisukeskeisyys ja systeemisyys viehättävät minua tarkastelutapana.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti

Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta monikielisten ja -kulttuuristen oppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaainklusiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä pedagogisen tuen käytänteitä ja rakenteita.

  • kouluakäymättömyys 
  • kielenkehityksen tukeminen 
  • monikielisten oppilaiden kielen ja koulunkäynnin tukeminen
  • pedagogisen tuen käytänteet ja rakenteet
  • eriyttäminen ja muut opetuksen joustot
  • inklusiivinen opetus
  • lukion erityisopetus

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Mikael, Mikkeli

Olen koulutukseltani erityisluokanopettaja ja puheterapeutti. Olen toiminut parikymmentä vuotta erityisluokanopettajana ja tuntiopettajana Jyväskylän yliopistossa. Viimeiset viisi vuotta olen työskennellyt ohjaavana opettajana Valterissa. Olen ollut luomassa inklusiivista koulua sekä koordinoinut opetussuunnitelmatyötä. Minulla on paljon kokemusta ja myös kouluttajakokemusta kielen tukemisesta ja maahanmuuttajien opettamisesta, haastavista oppilaista sekä kouluakäymättömien oppilaiden tukemisesta. Toimin myös Opetushallituksen ja Valterin Oppimisen tuen neuvonnan asiantuntijana.

Valmistuin ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi toukokuussa 2019. Pidän tärkeänä asiana yksilöllistä ja joustavaa tukea, yhteistyötä koulussa sekä lasten, nuorten ja aikuisten hyvinvointia.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, näönkäytön ohjaaja

Päivillä on tietoa sekä vahvaa käytännön kokemusta ja osaamista yksilöllistä oppimisen tukea tarvitsevien lasten ja nuorten opetukseen ja toimintakyvyn huomioimiseen liittyen. Hän osaa avata käytännönläheisesti pedagogisia järjestelyitä sekä oppimisen tukeen liittyviä pedagogisia asiakirjoja ja niiden kirjoittamista sekä niitä ohjaavia juridisia näkökulmia. Hän on toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen asiantuntija. Monialainen yhteistyö sekä monitarpeisen oppilaan kehityksen ja oppimisen tukeminen ovat hänen vahvuusalueitaan.

  • Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
  • Esi- ja perusopetuksen järjestäminen oppilaalle, jolla on oppimiskykyyn vaikuttava vamma, sairaus tai toimintakyvyn rajoite
  • Näkövammaisen oppilaan opetus ja oppimisen tuki sekä opetuksen järjestäminen

Kouluttaja

ohjaava opettaja, näkövammaisten erityisopettaja, kehitysvammaisten erityisopettaja

Marjalla on osaamista sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden opetuksesta, erityistarpeista, järjestelyistä ja menetelmistä. Marja tarjoaa käytännönläheisen tietopaketin näkövammaisen oppilaan tukeen sekä pedagogisiin prosesseihin ja asiakirjoihin.

  • näkövammaisten opetus 
  • näkövammaisen oppilaan koulunkäynnin tuki  
  • sokeuteen ja heikkonäköisyyteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, luokanopettaja, erityisopettaja

Merjalla on monipuolinen työkokemus ja verkostot, joita hän hyödyntää inklusiivisen koulun johtamisen ja tuen järjestämisen teemoissa. Hän on kehittänyt useissa kansallisissa ja kansainvälisissä työryhmissä inkluusiota, oppimisen ja koulunkäynnin tukea, opiskeluhuoltoa ja monialaista yhteistyötä.  Kouluttajana Merja on innostava, osallistava ja käytännönläheinen. Merjan osaamisaluetta ovat

  • tuen sääntely
  • oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen
    – kunta- ja koulutasolla
    – ryhmässä ja oppilaskohtaisesti
  • konsultoiva työote
  • yhteistyön kehittäminen
  • sijoitettujen lasten opetuksen järjestäminen

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, lastentarhanopettaja

Teron vahvaa osaamisaluetta ovat autismikirjo ja muut neuropsykiatriset pulmat. Hän pystyy käytännönläheisesti avaamaan, miten tukea opetuksessa ja kuntoutuksessa autismikirjon henkilöitä. Tero kehittää oppimisen tukea mm. hyödyntämällä uutta teknologiaa. Hän on käyttänyt VR-teknologiaa autismikirjon oppilaan apuna ja pystyy avaamaan käytännön esimerkein em. menetelmää. 

  • autismikirjo 
  • neuropsykiatriset haasteet  
  • oppimisen ja koulunkäynnin tuki, kuntoutus 
  • virtuaalitodellisuus ja 360° kuvaaminen oppilaan tukena 
  • haastava käyttäytyminen 
  • sosiaaliset ja tunnetaidot 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, nepsy-valmentaja, työnohjaaja STOry, fysioterapeutti

Päivillä on laaja ja vahva asiantuntemus autismikirjosta ja Tourettesta sekä myös muusta neuromoninaisuudesta. Autismikirjon ja muiden neuromoninaisten oppilaiden tukemisen ja oppilaskohtaisten tukitoimien suunnittelun Päivi kokee äärimmäisen tärkeäksi. Hän on kokenut puhuja ja esiintyjä ja pystyy avaamaan monipuolisesti mm. autismiystävällistä oppimis- ja toimintaympäristöä tai haastavaksi koettuun käyttäytymiseen, sen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan erilaisia keinoja ja ratkaisuja.  

  • autismikirjo 
  • Tourette
  • neuromoninaisuus
  • haastava käyttäytyminen 
  • sosiaaliset ja tunnetaidot 
  • työnohjaus 

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry, nepsy-valmentaja, fysioterapeutti

Olen toiminut opetus-, kasvatus-, sosiaali- ja lastensuojelualalla työnohjaajana vuodesta 2007. Nykyisessä työssäni olen toiminut melkein 30 vuotta ohjaavana opettajana, vahvin osaamisalueeni on autismikirjon asiakkaat ja teemoista haastava käyttäytyminen, strukturointi arjen selkiyttäjänä sekä sosiaalisten ja tunnetaitojen tukeminen.

Työnohjauksessani asiakasryhmien tai teemojen ei kuitenkaan tarvitse liittyä mitenkään näihin teemoihin. Työurani alussa työskentelin neljä vuotta fysioterapeuttina. Työnohjattavana minulla on työyhteisöjä, ryhmiä sekä yksilötyönohjauksia. Pidän hyvin erilaisia työnohjauksia työnohjattavien laatimien tavoitteiden pohjalta: asiakkaitten asioiden case-työnohjauksia, koulutustyönohjauksia ja ratkaisukeskeiseen keskusteluun perustuvia työnohjauksia.

Kouluttaja

konsultoiva ohjaaja, sosiaalikasvattaja, esikoulun opettaja, neuropsykiatrinen valmentaja- ja kouluttaja

Miia on neuropsykiatrinen valmentaja ja kouluttaja. Neuropsykiatrisissa valmentajakoulutuksissamme Miia tarjoaa teoreettisen taustan ja keskeiset elementit nepsyvalmennukseenKoulutus on 30 opintopisteen laajuinen ja tuottaa nepsyvalmentaja -pätevyyden. Tämän lisäksi Miia osaa kertoa myös voimavara- ja ratkaisukeskeisestä työotteesta.   

  • Nepsy-neuropsykiatrinen valmennus 
  • voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote 
  • moniammatillisuus 
  • varhaiskasvatus 

Harjoittelijaohjaus