Valterin käynti oli helpotus koko luokalle

Källbon koulussa erityisluokanopettajana toimiva Mikaela Mattsson sai välitöntä apua luokkansa arkeen Valterin asiantuntijoiden vinkkien ansiosta.

Joskus parhaat ratkaisut opetuksen sujuvoittamiseen ovat yksinkertaisia tekoja, joita välttämättä ei aina itse arjessa huomaa. Näin oli asian laita myös Källbon koulussa, jonne Valterin asiantuntijat kutsuttiin alkusyksystä avuksi.

Källbon koulussa, Ahvenanmaalla erityisluokanopettajana työskentelevälle Mikaela Mattssonille Valterin palvelut olivat ennen lukukauden 2022 alkua vieraita. Ryhmässä, jonka kanssa hän työskentelee, ei sinänsä ollut suuria ongelmia, mutta ilmapiiri oli usein melko sekava, osittain oppilaiden tarpeiden ja luokkatason vaihtelun vuoksi. Mattsson pohti usein, miten hän voisi saada opetuksen sujuvammaksi, ja päätti ottaa yhteyttä Valteriin koululta saatujen suositusten mukaan.

– Etsin ratkaisuja siihen, miten saisin käytännön asiat sujumaan esimerkiksi oppitunnin aikana, kun 1. ja 4. luokka ovat samassa luokkahuoneessa. Kun haluat tällaisia vinkkejä ja tukea, on parasta, että saat jonkun asiantuntevan henkilön paikalle, joka todella ymmärtää, mihin tarvitset apua, sanoo Mikaela Mattsson ja kiittelee samalla, kuinka yhteydenotto Valteriin oli erittäin helppoa.

Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri tarjoaa kunnille ja lähikouluille konsultatiivisia palveluita lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyen. Valterin palvelut ovat saatavilla ympäri Suomen sekä suomeksi että ruotsiksi. Kuten myös Källbossa todettiin, mikään ongelma ei ole liian pieni tai suuri, etteikö Valteriin voisi ottaa yhteyttä. Usein on hyvä olla yhteydessä ja tehdä yhteistyötä Valterin kanssa jo ennaltaehkäisevästi. Valterin moniammatillisella asiantuntijayhteisöllä on yleisen erityispedagogisen osaamisen lisäksi hihassaan paljon keinoja ja vinkkejä, jotka eivät kuormita opettajia, mutta joista on välitöntä apua luokan arjessa.

Auttava käsi koulun tasolla

Ei mennyt kuin pari viikkoa ensikontaktin jälkeen, kun Valterin asiantuntijat saapuivat Källbon kouluun. Kaksipäiväisen ohjauskäynnin aikana tiimi seurasi ryhmän dynamiikkaa ja osallistui oppitunteihin yhdessä Mattssonin ja muun henkilökunnan kanssa.

–  Jo ensimmäinen kontakti Valterin ohjaavaan henkilökuntaan loi luottamusta. Valteri tuntui ja tuntuu edelleen auttavalta kädeltä, joka syleilee sinua sillä tasolla, jolla olet ja jolla tarvitset apua. Valterin tiimistä tuli heti osa omaa tiimiämme, kertoo Mattsson.

Valterin ohjauskäynnillä tarkoituksena on sulautua osaksi koulun tai luokan arkea ja seurata tapahtumia, jonka jälkeen havainnoista keskustellaan yhdessä koulun henkilöstön kanssa. Källbossa ohjauskäynnillä tarjottiin monialaista asiantuntemusta Valterin ohjaavan opettajan ja ohjaavan kuntouttajan yhteisvoimin. Tällöin yhteistyönä löydettiin ideoita ja vinkkejä, kuinka parantaa ja helpottaa kouluarkea, niin oppilaiden kuin henkilökunnankin eduksi. Myös luokassa havaittuun henkilöstöpulaan Valterin asiantuntijoilla oli käytännöllisiä ratkaisuja ja välineitä, joilla tarvittava henkilöstöresurssi voitiin korvata ainakin tilapäisesti.

–  Valterin asiantuntijoiden ansiosta olen nyt paljon rauhallisempi ja vähemmän stressaantunut. Saamani vinkit ja keinot olivat käytännöllisiä ja todellisia. Ohjaustiimillä oli sama näkemys opetuksesta ja oppilaista kuin minulla, ja he näkivät, miten paljon ryhmässä oli jo tehty. Oli uskomaton helpotus saada vahvistusta jo tekemälleni työlle, Mattsson kertoo.

Yhteydenotto hyvissä ajoin hyödyttää kaikkia osapuolia

Anne Levón työskentelee ohjaavana opettajana Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa ja kiertää yhtenä monista asiantuntijoista ruotsinkielisellä alueella Suomessa. Viiden toimipisteen lisäksi Valterin toimistot Turussa, Vaasassa ja Tampereella palvelevat paikallisesti kuntia ja lähikouluja. Källbon koulussa vierailleena Levón on erittäin tyytyväinen käyntiin ja sen tuloksiin. Hänen mukaansa on aina hyvä ottaa yhteyttä ajoissa.

–  Kentällä on paljon osaamista, mutta kun asiat alkavat tuntua vaikeilta, on hyvä olla jo varhaisessa vaiheessa yhteydessä ja keskustella siitä, millaista tukea me voisimme tilanteessa tarjota. Kaikkien osapuolten kannalta on aina vaikeampaa, jos tuen tarve on ollut olemassa jo useita vuosia ja tilanne kärjistyy sen seurauksena. Mitä kauemmin tilanne on kestänyt, sitä pidempi on tie takaisin normaaliin.

Valterin tiimi tulee tukemaan oppilasta ja heitä, ketkä työskentelevät oppilaan kanssa tai hänen ympärillään, jotta arki sujuisi sujuvammin. Haluamme auttaa silloin, kun tilanteessa on avuttomuuden tunne ja olo, ettei sinulla ole tarvittavia työkaluja, Anne Levón kertoo.

Konkreettisesti tuki alkaa, kun koulu tai kunta ottaa yhteyttä Valteriin. Yhteydenoton jälkeen osapuolet päättävät yhdessä sopivan ajankohdan ensimmäiselle ohjauskäynnille, ja Valterissa aletaan muodostaa tiimiä, joka vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla yhteydenottajan tarpeeseen ja tilanteeseen.

–  Meille Valterissa on tärkeää löytää yhdessä ja yhteistyöllä jokaiseen yksilölliseen tilanteeseen sopivat ratkaisut. Meillä ei ole yhtä, kaikille sopivaa ratkaisupakettia, mutta olemme nähneet paljon oppilaita, opettajia ja tilanteita, joista ammentaa kokemusta ja näkökulmaa erilaisiin asiakkaiden tarpeisiin, Levón toteaa.

Källbossa Valterin käynnistä saatiin juuri heidän kaipaamiinsa asioihin uudenlaista näkökulmaa ja konkreettista hyötyä koulun arkeen. Siksipä Mattsson on ollut jo uudelleen Valteriin yhteydessä ja sopinut seuraavan ohjauskäynnin ajankohdan. Mikaela Mattsson kun odottaa innokkaasti, mitä hän voi työhönsä saada seuraavasta käynnistä.

 

Kaipaatko myös sinä asiantuntevaa kumppania ja konsultoivaa palvelua? Ota oppimiseen ja tukeen liittyvissä asioissa yhteyttä jo tänään, niin löydämme yhdessä tilanteeseenne sopivat ratkaisut.

Tutustu koko Suomen kattaviin palveluihimme kunnille ja lähikouluille.

Ajankohtaista tietoa palveluistamme, koulutuksistamme, tutkimus- ja kehittämistyöstämme sekä muista kiinnostavista lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä aiheista.

Tilaa uutiskirje