Hyödynnä teknologiaa erityisopetuksessa

Vaativan erityisen tuen oppilaiden erityisluokanopettajana olen useammin kuin kerran ollut aistivinani ilmassa kysymyksen, että miten hyödyntää uutta teknologiaa vaikeasti kehitysvammaisten opetuksessa? Vuosien aikana olen ymmärtänyt, että paljonkin. Olen mieltänyt teknologian opetuksessa mahdollisuutena nähdä asioita uudesta näkökulmasta ja siten oivaltaa jotain olennaista oppimisesta ja lapsen tai nuoren vahvuuksista ja kehittymisestä.

Elämyksellisyys ja aistit mukaan

Taikalattialla toteutetussa aistiteltassa voi ottaa kiinni vaikkapa liikkuvia kaloja.

Miten sitten olemme käyttäneet teknologiaa koulussamme? Emme ole tyytyneet pelkästään valmiisiin sovelluksiin, vaan tehneet omaa yksilöllistä materiaalia niihin soveltuvilla sovelluksilla. Olemme käyttäneet paljon aikaa ns. luovien sovellusten ja tekniikoiden parissa, jolloin olen ilokseni huomannut, miten kaverin kanssa toimiminen, yhteistyö ja oppimisen ilo on ollut havaittavissa.

Elämyksellisyys ja eri aistikanavien huomioiminen on helppoa toteuttaa myös teknologian keinoin. Taikalattia ja katseohjaus ovat esimerkkejä tästä. Vuorovaikutus on monipuolistunut sopivien sovellusten myötä. Myös yhteistyö vanhempien kanssa on saanut uusia muotoja ja mahdollisuuksia blogien, kuva- ja videoviestien avulla. Virtuaalitodellisuuden hyödyntämisellä oppilaat ovat saaneet tilaisuuden kokemuksiin, jotka muuten eivät heille olisi mahdollisia.

Päinvastoin – keskittymiskyky paranee ja liikkuminen lisääntyy

Musiikin tekeminen yhdessä on kivaa!

En jaa erityisen tuen oppilaiden opetuksessa huolta siitä, että teknologia tuhoaa oppilaiden keskittymiskyvyn, oppilaat istuvat nenä kiinni laitteissa, fyysinen kunto rapautuu ja takapuoli leviää. Väitän, että koulussamme on kyllä päinvastoin. Olen nähnyt, kuinka oppilaitteni keskittyminen on parantunut ja liikkuminen on lisääntynyt.

Esimerkiksi oppilaani, jonka oli vaikea keskittyä mihinkään asiaan muutamaa sekuntia kauempaa, on nyt motivoitunut harjoittelemaan tabletilla keskittyneesti hänelle sopivilla ja oppimista tukevilla sovelluksilla yhä pidempiä jaksoja kerrallaan. Kävely ja erityisesti tasapainon pitäminen oli vaikeaa, mutta nyt hän on innostunut kävelemään pitkiä lenkkejä, kun voi välillä kuvata kiinnostavia asioita ympäristöstä omalla iPadillaan.

Teknologia mahdollistajana

Kuvisohje kuvin ja ääniselostuksin auttaa itsenäistymään.

Ehkä mikään ei koko pitkän opettajaurani aikana ole muuttanut erityisopetusta niin paljon kuin teknologian voimakas tulo. Olen nähnyt, kuinka sen avulla on mahdollista tukea oppilaan omaa aktiivisuutta niin oppijana kuin aktiivisena toimijana. Sillä voi luoda motivoivan ja innostavan oppimisympäristön ja samalla se on joidenkin asioiden mahdollistaja ja väsymätön harjaannuttaja. Kaikesta huolimatta on hyvä muistaa, että se on vain yksi hieno väline muiden joukossa ja kaikkia keinoja tarvitaan erityisen tuen oppilaan opetuksessa.

Elokuusta 2018 lähtien sivuillamme on julkaistu tietyin väliajoin myös kumppaniemme ja eri alan asiantuntijoiden blogeja vierasblogeina. Tämä blogi kuuluu vierasblogi-sarjaamme.

Ajankohtaista tietoa palveluistamme, koulutuksistamme, tutkimus- ja kehittämistyöstämme sekä muista kiinnostavista lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä aiheista.

Tilaa uutiskirje

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *