Kouluttaja

Helena on perehtynyt näkövammaisten teknisiin erityisapuvälineisiin ja niissä käytettäviin ohjelmistoihin. Sokeiden ja heikkonäköisen oppilaiden tietoteknisten laitteiden asennus, ylläpito, käytön tuki ja käytönohjaus kuuluvat myös Helenan työhön. Helena kouluttaa sidosryhmiin kuuluville henkilöille laitteiden ja ohjelmistojen käyttöä.

• Sokeuteen ja heikkonäköisyyteen liittyvät tietotekniset apuvälineet
• Sidosryhmien apuvälineiden käytön koulutus ja tuki

Kouluttaja

Marja-Terttu on työskennellyt pitkään sekä heikkonäköisten että sokeiden henkilöiden parissa. Hänellä on kokemusta näönkäytön ohjauksesta ja toiminnallisen näön arvioinnista, apuvälinetarpeen arvioinnista sekä heikkonäköisten oppilaiden lähityöntekijöiden ja muiden sidosryhmien kouluttamisesta. Liikkumistaitoa Marja-Terttu voi ohjata sekä sokeille että heikkonäköisille oppilaille. Osaamista on myös arkielämäntaitojen ohjaamisessa sokeille ja heikkonäköisille.

Kouluttaja

kommunikaatio-ohjaaja (seksuaalineuvoja, puhevammaisten tulkki, kuntoutuksen ohjaaja, kuulo- ja autismiasiantuntija)

Anna-Liisa on työskennellyt erityisten lasten, nuorten ja aikuisten kanssa n. 15 vuotta. Anna-Liisa on perehtynyt erityisesti kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen sekä niiden tukemiseen. Puhetta korvaavat ja tukevat kommunikaatiomenetelmät ovat Anna-Liisan osaamisalaa. Anna-Liisalla on kokemusta erityisesti monitarpeisten lasten ja nuorten kanssa työskentelystä ohjaamisen, kommunikaation tukemisen sekä seksuaalineuvonnan ja -kasvatuksen näkökulmasta. Anna-Liisa työskentelee moniammatillisessa yhteistyössä sekä toteuttaa erilaisten oppilaiden kanssa yksilöohjausta sekä ryhmänohjausta. 

Kouluttaja

ohjaava kuntouttaja, sairaanhoitaja AMK, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

Ilonalla on pitkä, 15 vuoden työkokemus lastenpsykiatrisesta ja lastenneurologisesta hoitotyöstä sekä verkostotyöstä, niin lasten kuin nuorten parissa. Valterissa hän on toiminut aikaisemmin sairaanhoitajan tehtävässä useamman vuoden. Ilonan osaamisalueeseen kuuluvat neuropsykiatristen asiakkaiden valmennukset/tukikeskustelut ja ohjaukset, verkostoyhteistyö, kouluttaminen, ohjauskäynnit, sekä konsultointi. Kouluttajana hän on läsnäoleva, käytännönläheinen ja innostava.

  • psyykkisesti oireileva oppilas
  • työntekijän hyvinvointitaidot
  • neuropsykiatriset haasteet
  • vuorovaikutustaidot ja monialainen yhteistyö
  • haastava käytös ja kouluturvallisuus

 

Kouluttaja

Riikalla on pitkä kokemus näkövammaisten lasten ja nuorten kanssa tehtävästä työstä. Hänellä on erityisosaamista näkövammaisten lasten motoriikan kehityksestä ja toimintakyvyn arvioinnista. Riikalla on kokemusta näön ja motoristen taitojen yhteistoiminnan harjoittamisesta sekä näkemiseen ja liikkumiseen liittyvistä erityistarpeista.

Riikka tekee monialaisia ohjauskäyntejä, yhdistäen fysioterapian ja näönkäytön asiantuntemusta. Hän konsultoi sekä ohjaa näköön ja motoristen valmiuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Kouluttaja

toimintaterapeutti (sensorisen integraation erikoistumisopinnot sekä leikin erikoistumisopinnot. Voimauttava ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmennuksen asiantuntija, taideterapiaohjaaja)

Tainalla on pitkä kokemus  erityislasten ja -nuorten toimintakyvyn tukemisessa. Hän edistää ja ylläpitää erityislasten ja -nuorten toimintakykyä sekä mahdollistaa heidän osallistumisensa omaan arkeen ja itselleen merkitykselliseen toimintaan. Taina painottaa työssään ratkaisukeskeistä ja voimauttavaa vuorovaikutusta.

Kouluttaja

toimintaterapeutti

Katariina on työskennellyt vuosia lasten ja nuorten kanssa, joilla on oppimiseen, vuorovaikutukseen, kuuloon tai näköön liittyviä toimintakyvyn haasteita. Työssään hän tarkastelee asiakkaan toimintakykyä laaja-alaisesti ja pyrkii luomaan arjesta kuntouttavaa. Katariina on erikoistunut sensorisen integraation teoriaan, terapiaan ja arviointiin (mm. EASI – Evaluation in Ayres Sensory Integration testi -pätevyys).

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja 

Katrilla on asiantuntemusta kuulovammaisen oppilaan opiskeluun liittyvistä opetusjärjestelyistä. Hän pystyy opettamaan viittomakieltä ja kertomaan  viittomien käytöstä opetuksessa. 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja

Tiina on toiminut pitkään erityisluokanopettajana opettaen lapsia, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Häneltä löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta 

  • kehityksellinen kielihäiriö 
  • varhaiskasvatus, esiopetus 
  • työnohjaus 
  • hyvinvointitaidot
  • tiimityöskentely

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Onerva, Jyväskylä

Koulutukseltani olen koulunkäynninohjaaja, nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaaja ja luokanopettaja sekä erityisluokanopettaja. Työkokemukseni on kaikilta näiltä aloilta.

Teen työnohjausta valmentavalla työotteella, NLP-viitekehyksessä. NLP on ajattelutapa ja toimintamalli, joka auttaa ihmistä kehittämään osaamistaan ja käyttämään sitä eri tilanteissa parhaalla mahdollisella tavalla. Olen STOry:n jäsen.

Työnohjauksessa minulle on tärkeää ihmisen ja työyhteisön voimavarojen löytyminen. Jokaisessa meissä on tietoa, osaamista ja voimavaroja, mitkä tehdään näkyväksi yhteisessä vuorovaikutuksessa. Työskentelyssäni korostuvat ihmettely, kyseleminen ja keskustelu. Yhteinen työskentely lähtee ohjattavien tarpeista, yhdessä asettavista tavoitteista ja turvallisesta ilmapiiristä.

Kouluttaja

PsM, neuropsykologi

Satu pyrkii työssään edistämään erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Sadun työnkuva on monipuolinen sisältäen esi- ja perusopetusikäisten lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja koulunkäynnin haasteiden arviointia sekä tukitoimien suunnittelua monialaisesti. Satu toimii myös kouluttajana. 

  • kielen kehityksen tukeminen 
  • neuropsykologinen osaaminen 
  • tarkkaavuus ja toiminnanohjaus, ADHD 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja

Sanna on toiminut pitkään työelämässä vaativaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa ja omaa kokemusta mm. psyykkisesti oirehtivien ja autismikirjon oppilaiden tukemisesta kouluelämässä. Sanna on perehtynyt myös tukea tarvitsevan oppilaan nivelvaiheeseen siirryttäessä toiselle asteelle. 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, käsityön- ja kuvataiteenopettaja

Anulla on pitkä kokemus työskentelystä oppilaiden kanssa, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Tällä hetkellä hänen pääasiallinen työnsä on näkövammaisten oppilaiden parissa.  Anu pystyy avaamaan mitä tulee huomioida em. oppilaiden opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja välineissä.

  • kielenkehityksen tukeminen
  • näkövammaisten opetus ja oppilaan koulunkäynnin tuki
  • näkövammaisen oppilaan koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät
  • kädentaidot