Kouluttaja

näönkäytön asiantuntija (näkövammaistaitojen erityisammattitutkinto, näkövammaisten kuntoutusohjaaja, sosionomi, kehitysvammaisten ohjaaja)

Piia on työskennellyt pitkään näkövammaisten henkilöiden parissa, erityisesti heikkonäköisyys, erilaiset näkemisen liittyvät vaikeudet ja kuulonäkövammaisuus ovat tuttuja. Häneltä löytyy osaamista toiminnallisen näön arvioinnista, näkemiseen liittyvien tuen tarpeiden arvioinnista, näkemisen apuvälineiden ohjauksesta ja arvioinnista sekä liikkumistaidon ohjauksesta.

Lisäksi hän on toiminut näkemiseen ja näkövammaisuutteen liittyvissä asioissa kouluttajana ja alan opiskelijoiden ohjaajana. Piia työskentelee oppilaiden ja heidän verkostojensa kanssa sekä näkövamma-alan verkostossa.

Kouluttaja

Timolla on yli 14 vuoden työkokemus erilaisista teknologisista ratkaisuista ja apuvälineistä, joita tarvitaan erityisesti näkövammaisten kuntoutuksessa ja oppimisessa. Timo hallitsee sekä apuvälineteknologian että kuluttajateknologian hyödyntämisen ja osaa soveltaa näitä käytännössä, auttaen asiakkaitaan löytämään parhaat ratkaisut arjen haasteisiin.

Timon erityisosaaminen kuntoutuksen informaatioteknologiassa näkyy hänen kyvyssään yhdistää teknologinen osaaminen ihmisläheiseen lähestymistapaan. Hän tuntee syvällisesti erilaisten apuvälineiden toiminnallisuudet ja ominaisuudet, mikä mahdollistaa tehokkaan tuen asiakkaille niin käytännön taitojen kehittämisessä kuin teknologian soveltamisessa päivittäiseen elämään.

Kouluttaja

Helenalla on yli 24 vuoden kokemus teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden parissa, erityisesti näkövammaisten kuntoutusta ja oppimista tukevissa sovelluksissa. Hänellä on laaja asiantuntemus apuvälineteknologiasta. Hän osaa soveltaa niitä käytännönläheisesti asiakkaidensa arjessa. Helena auttaa löytämään yksilöllisesti sopivimmat tekniset ratkaisut erilaisten oppimisen haasteiden hallintaan.
Helenan syvällinen osaaminen kuntoutuksen tietoteknisissä ratkaisuissa näkyy hänen tavassaan yhdistää tekninen asiantuntemus ihmisläheiseen työskentelyotteeseen. Helenalla on vankka tietämys näkövammaisten henkilöiden käyttöön tarkoitetuista erikoisapuvälineistä ja niihin liittyvistä ohjelmistoratkaisuista. Hänen työnkuvaansa kuuluu sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden laitteistojen asennus, huolto, käytön tukeminen sekä ohjaus. Lisäksi Helena kouluttaa eri sidosryhmien edustajia laitteiden ja ohjelmistojen käytössä.

  • Tietotekniset apuvälineet sokeille ja heikkonäköisille
  • Laitteiden ja ohjelmistojen käytön tuki ja koulutus sidosryhmille

Kouluttaja

toimintaterapeutti (sensorisen integraation erikoistumisopinnot sekä leikin erikoistumisopinnot. Voimauttava ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmennuksen asiantuntija, taideterapiaohjaaja)

Tainalla on pitkä kokemus  erityislasten ja -nuorten toimintakyvyn tukemisessa. Hän edistää ja ylläpitää erityislasten ja -nuorten toimintakykyä sekä mahdollistaa heidän osallistumisensa omaan arkeen ja itselleen merkitykselliseen toimintaan. Taina painottaa työssään ratkaisukeskeistä ja voimauttavaa vuorovaikutusta.

Kouluttaja

toimintaterapeutti

Katariina on työskennellyt vuosia lasten ja nuorten kanssa, joilla on oppimiseen, vuorovaikutukseen, kuuloon tai näköön liittyviä toimintakyvyn haasteita. Työssään hän tarkastelee asiakkaan toimintakykyä laaja-alaisesti ja pyrkii luomaan arjesta kuntouttavaa. Katariina on erikoistunut sensorisen integraation teoriaan, terapiaan ja arviointiin (mm. EASI – Evaluation in Ayres Sensory Integration testi -pätevyys).

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, väitöskirjatutkija JYU

Katrilla on asiantuntemusta kuulovammaisten ja viittomakielisten oppilaiden opiskeluun liittyvistä opetusjärjestelyistä. Katrin työhön kuuluvat vahvasti oppilaiden lähikoulujen konsultointi, monikielisyys- ja -kulttuurisuus sekä tukijaksotyö Valteri-koulussa. Katri pystyy opettamaan sekä suomen kielellä että suomalaisella viittomakielellä ja ohjaamaan viittomien käytössä opetuksessa.

  • kuulovammaiset sekä viittomakieliset lapset ja nuoret
  • kuulovammaisten lasten/oppilaiden tuki varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa
  • suomalainen viittomakieli, suomi viittomakielisille opetus ja arviointi
  • tukiviittomat, viitottu puhe ja muut kommunikaation tukimuodot

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja

Tiina on toiminut pitkään erityisluokanopettajana opettaen lapsia, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Häneltä löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta 

  • varhaiskasvatus, esiopetus
  • konsultoiva työote ja työnohjaus kasvatusalan tukena
  • hyvinvointitaidot ja positiivinen pedagogiikka
  • kielenkehityksen tukeminen
  • joustavat opetusratkaisut
  • yhteisopettajuus ja tiimityöskentely

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Onerva, Jyväskylä

Koulutukseltani olen koulunkäynninohjaaja, nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaaja ja luokanopettaja sekä erityisluokanopettaja. Työkokemukseni on kaikilta näiltä aloilta.

Teen työnohjausta valmentavalla työotteella, NLP-viitekehyksessä. NLP on ajattelutapa ja toimintamalli, joka auttaa ihmistä kehittämään osaamistaan ja käyttämään sitä eri tilanteissa parhaalla mahdollisella tavalla. Olen STOry:n jäsen.

Työnohjauksessa minulle on tärkeää ihmisen ja työyhteisön voimavarojen löytyminen. Jokaisessa meissä on tietoa, osaamista ja voimavaroja, mitkä tehdään näkyväksi yhteisessä vuorovaikutuksessa. Työskentelyssäni korostuvat ihmettely, kyseleminen ja keskustelu. Yhteinen työskentely lähtee ohjattavien tarpeista, yhdessä asettavista tavoitteista ja turvallisesta ilmapiiristä.

Kouluttaja

PsM, neuropsykologi

Sadun työnkuva on monipuolinen sisältäen esi- ja perusopetusikäisten lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja koulunkäynnin haasteiden arviointia sekä tukitoimien suunnittelua monialaisesti. Hän tekee neuropsykologisia tutkimuksia sekä ohjauskäyntejä, koulutuksia ja konsultoi erilaisissa oppimisvaikeuksiin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyvissä kysymyksissä. Sadulla on osaamista myös monikielisten ja -kulttuuristen lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien arvioinneista sekä aistivammaisuuden huomioimisesta osana neuropsykologin tutkimuksia.

  • neuropsykologinen osaaminen, komorbiditeetti
  • kielenkehityksen tukeminen, kehityksellinen kielihäiriö
  • tarkkaavuus ja toiminnanohjaus, kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja, kognitiivisen käyttäytymistieteen psykoterapeutti (valmistuminen lokakuu 2025)

Sanna on toiminut pitkään työelämässä tukea tarvitsevien oppilaiden opettajana ja omaa kokemusta mm. kielellisistä vaikeuksista, psyykkisestä oireilusta ja autismikirjosta.

  • autismikirjo
  • psyykkinen oireilu
  • kielelliset vaikeudet
  • haastava käyttäytyminen
  • kouluakäymättömyys

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, käsityön- ja kuvataiteenopettaja

Anulla on pitkä kokemus työskentelystä oppilaiden kanssa, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Tällä hetkellä hänen pääasiallinen työnsä on näkövammaisten oppilaiden parissa.  Anu pystyy avaamaan mitä tulee huomioida em. oppilaiden opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja välineissä.

  • kielenkehityksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tukeminen
  • näkövammaisten opetus ja oppilaan koulunkäynnin tuki
  • näkövammaisen oppilaan koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet, menetelmät ja erilaiset apuvälineet

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, viittomakielentulkki

Heljällä on vahvaa kokemusta ja osaamista kuulo- ja kuulonäkövammaisten oppilaiden opetuksesta, kommunikoinnin tukemisesta kouluympäristössä sekä monitarpeisten oppilaiden opetuksen järjestämisestä. Hän pystyy selkeästi avaamaan opetusjärjestelyjä ja –menetelmiä, kun oppilaan koulunkäynnin ja oppimisen tukea suunnitellaan ja toteutetaan.

  • kommunikoinnin tukikeinot kouluarjessa: esimerkiksi viittomat ja kuvat
  • kuulo- ja kuulonäkövamman huomioiminen
  • monitarpeiset oppilaat
  • toiminta-alueittain järjestettävä opetus

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, luokanopettaja

Pialla on pitkä käytännön työkokemus ohjaavana opettajana, erityisluokanopettajana, laaja-alaisena erityisopettajana sekä luokanopettajana.

Hänen erityisosaamisalueitaan ovat kielelliset vaikeudet ja kehityksellinen kielihäiriö sekä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet. Työskentely eri-ikäisten oppilaiden kanssa esi- ja perusopetuksessa on kehittänyt hänen osaamistaan ja asiantuntemustaan asioissa, jotka liittyvät kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointiin, oppilaiden tukemiseen ja opettamiseen sekä opetusmateriaaleihin. Kiinnostuksen kohteena ovat myös monikieliset oppilaat.

  • kielelliset vaikeudet / kehityksellinen kielihäiriö
  • lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeudet
  • kielellisten vaikeuksien ja lukivaikeuksien arviointi
  • monikielisten oppilaiden tukeminen