Kouluttaja
puheterapeutti, FM
Kaisa on työskennellyt useiden vuosien ajan vahvaa kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja heidän lähiyhteisöjensä kanssa. Hän keksii innostavia ja motivoivia tapoja käyttää kuvia, piirtämistä ja apuvälineitä osallistumisen, toiminnanohjauksen, kommunikoinnin ja kielen kehityksen tukena. Kaisalla on vahva tuntemus erilaisista kommunikoinnin apuvälineistä.
- monitarpeisten lasten kuntoutus
- kommunikoinnin apuvälineet
- kuvatuki ja pikapiirtäminen
Kouluttaja
oppilastuen päällikkö | KM, erityisopettaja, sosionomi (ylempi amk)
Anuliisa tietää hyvin kodin ja koulun välisen yhteistyön merkityksen sekä sen erilaiset tehtävät ja muodot. Hän pystyy monipuolisesti avaamaan tapoja, joilla tukea oppilaita ja perhettä arjessa.
- perhe- ja verkostotyö
- neuropsykiatriset haasteet
- haastava käyttäytyminen
- sijoitetut oppilaat
- kouluakäymättömyys
Kouluttaja
konsultoiva ohjaaja, fysioterapeutti, erityisuinninkouluttaja (SUH), neuropsykiatrinen valmentaja
Henni on asiantunteva allasterapian ja soveltavan liikunnan ammattilainen. Hän hyödyntää päivittäin allasterapiaa lasten ja nuorten kuntoutuksessa sekä kouluttaa fysioterapeutteja. Henni on ollut mukana soveltavan liikunnan hankkeissa ja hänellä on tarjota uudenlaisia ideoita soveltavan liikunnan toteuttamiseen lähikouluissa.
- soveltava liikunta
- fysioterapia ja allasterapia
- apuvälineiden käyttö
- liikuntavammat ja motoriikka
- neurologiset haasteet ja liikkuminen
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM (erityispedagogiikka), EO, sosionomi (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja, kasvatus- ja kuntoutuskoiran ohjaaja
Kukka-Maaria tietää, miten moniammatillisesti suunnitella ja toteuttaa monitarpeisten oppilaiden opetusta. Hän pystyy selkeästi ja käytännönläheisesti avaamaan myös sitä, miten järjestää toiminta-alueittainen opetus. Myönteisen käyttäytymisen tukemisen tavat ovat Kukka-Maarian kouluarjessa hyödyntämiä.
- toiminta-alueittain järjestettävä opetus
- moniammatillisuus
Kouluttaja
Virkavapaalla
tutkimus-ja kehittämiskoordinaattori, KT, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja
Iines on erikoistunut käyttäytymisen ongelmien ja kouluvaikeuksien päällekkäistymiseen sekä opiskelumotivaation ja erityisesti kouluakäymättömien oppilaiden tukemiseen. Hänellä on tutkimusperustaista osaamista em. haasteiden taustoista, ennaltaehkäisystä ja tukimenetelmistä sekä yksilön että yhteisön näkökulmista.
- kouluakäymättömyys
- koulun toimintakulttuuri
- käyttäytymisen haasteet
- oppimisympäristön strukturointi
- yhteisopettajuus ja tiimityöskentely
Virkavapaalla, sijaiset:
Sanna Komu, puh. 0295 29 4262 (tutkimustoiminta)
Tuuli Vidgrén puh. 0295 33 2061 (kansainvälinen toiminta)
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja
Sarilla on usean vuoden kokemus yhteisopettajuudesta ja hän pystyy käytännönläheisesti avaamaan opettajien osaamiset yhdistävän mallin hyödyt ja haasteet. Sari on perehtynyt tuen uudistukseen ja on taitava kertomaan tuen muotojen käytänteistä sekä hyvinvointitaitojen opettamisesta, jotka luovat perustan hyvinvoivalle koululle. Sari on toiminut työyhteisöissä kehittämistehtävissä ja kouluttanut yhteisöjä kehittämisprosesseissa.
- hyvinvointitaidot ja positiivinen johtaminen
- yhteisopettajuus ja tiimityöskentely
- opetuksen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
- oppilaan psyykkinen oireilu ja käytöksellä reagointi
- kouluun kiinnittyminen ja koulupoissaolot
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija
Niinalla on kokemusta ja osaamista sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden kanssa toimimisesta ja hän on taitava kertomaan, mitä tulee huomioida em. oppilaan opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja apuvälineissä. Tämän lisäksi Niinalla on vahva kokemus varhaiskasvatuksen puolelta. Hän on asiantunteva avaamaan lapsen kehityksen ja oppimisen tukea sekä monialaista yhteistyötä siinä.
Työurallaan Niina on toiminut monialaisissa yhteistyöverkostoissa ja opettanut useita vuosia nojaten vahvasti yhteisopettajuuteen.
- näkövammaisen oppilaan koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet, menetelmät ja erilaiset apuvälineet
- näkövammaisten opetus ja oppilaan koulunkäynnin tuki
- opettajan ja avustajan yhteistyö, monialainen yhteistyö
- yhteisopettajuus
- varhaiserityisopetus
Kouluttaja
ohjaava opettaja, erityistason MAPA®-kouluttaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja
Matilla on käytännön kokemusta ja ammattitaitoa haastavasti käyttäytyvien lasten ja nuorten kanssa toimimisesta. Hän pystyy avaamaan monipuolisesti myös soveltavan liikunnan hyödyntämistä oppilaan oppimisen tueksi toimintakyky huomioiden.
- haastava käyttäytyminen
- nivelvaiheiden tuki
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- soveltava liikunta
Kouluttaja
konsultoiva ohjaaja, neuropsykiatrinen perhevalmentaja ja erityistason MAPA®-kouluttaja
Mari omaa yli kahdenkymmenen vuoden työkokemuksen sekä Valteri-koulun ohjaajana, että sairaalaopetuksen kentältä. Mari toimii haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan kehitetyn MAPA®- toimintamallin kouluttajana. Hänellä on runsaasti kokemusta koulumaailmasta, vaativan erityisen tuen oppilaiden haastavasta käyttäytymisestä ja hän on kokenut vaka- ja perusopetushenkilöstön kouluttaja. Mari on toiminut myös neuropsykiatrisena perhevalmentajana vuodesta 2013 lähtien.
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaaja
Katri pystyy kertomaan haastavasta käyttäytymisestä, sen ennaltaehkäisystä ja hallinnasta. Hän tutustuttaa positiiviseen pedagogiikkaan ja vuorovaikutukseen ja hänellä on hallussaan myös, miten eläinavusteinen toiminta saadaan koulussa käyntiin.
- haastava käyttäytyminen
- eläinavusteinen opetus
- vuorovaikutus
- positiivinen pedagogiikka
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija
Kaisalle on kertynyt vuosien mittaan monipuolista käytännön kokemusta ja ammattitaitoa opetuksen kentältä, erityisesti yläkouluikäisten nuorten opettamisesta ja sairaalakoulumaailmasta nuorisopsykiatrian puolelta. Erityisosaamista Kaisalla on lisäksi liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden sekä näkövammaisten lasten koulunkäynnin tukemisesta ja opettamisesta. Kouluakäymättömät oppilaat, koululäsnäolon tukeminen ja kouluun kiinnittyminen ovat Kaisalle erityisen tärkeitä ja sydäntä lähellä olevia teemoja.
- kouluun kiinnittyminen ja koulupoissaolot
- liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten koulunkäynnin tuki
- näkövammaisuuteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät opetuksessa
Kouluttaja
ohjaava kuntouttaja, fysioterapeutti-YAMK, AmO, ICF-kouluttaja
Erjalla on vahvaa asiantuntemusta liittyen yksilön toimintakykyyn (ICF) ja sen huomioimiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä opetuksessa. Hän on mm. yksi Toimintakykyarvio.fi-palvelun kehittäjistä ja osaa monipuolisesti tuoda esille kuntoutuksen merkityksen oppilaan oppimisen kannalta sekä moniammatillisen yhteistyön hyödyt siinä.
- toimintakyky (ICF)
- koulun työyhteisön kehittäminen
- moniammatillisuus
- monitarpeiset oppilaat
- esteettömyys
- neurologiset haasteet ja liikkuminen