Työnohjaaja
rehtori, Valteri Tervaväylä, Oulu
Olen valmistunut johdon työnohjaajaksi vuonna 2012. Koulutukseltani olen kasvatustieteen maisteri ja psykiatrian erikoissairaanhoitaja. Olen työskennellyt erilaisissa opetusalan johtamistehtävissä viimeiset 11 vuotta. Sitä ennen olen työskennellyt opettajana ammattikorkeakoulussa ja aikuiskoulutuksen puolella sekä polikliinisessa terapiatyössä.
Olen työnohjannut vuodesta 2012 yksilöitä ja ryhmiä. Työotteeni on aitoon kuulemiseen perustuva ratkaisukeskeisyys.
koulusihteerin tehtävät
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja
Miia osaa monipuolisesti avata ja havainnollistaa, mitä opetusjärjestelyissä, –menetelmissä ja tukitoimissa tulee huomioida kuulovammaisen tai kielellisiä haasteita kohtaavan lapsen kohdalla. Tämän lisäksi hänellä on vankka kokemus kouluttaa ammattilaisia haastavan käytöksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen aiheista.
- kuulohaasteet oppimisessa
- kuulovammaisten opetus
- kielenkehityksen tukeminen
- haastava käyttäytyminen
- tarkkaavuus ja toiminnanohjaus
Kouluttaja
KT, ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry
Sanna Komu on laajan kokemuksen omaava kasvatus- ja opetusalan työnohjaaja, joka monin eri toteutusmuodoin edistää ratkaisujen löytämistä näkökulmia avartaen, ammatillisuutta vahvistaen, työyhteisöä tukien ja johtajuutta kannatellen. Sanna konsultoi moninaisissa oppimisvaikeuksissa motorisiin, neurologisiin, monitarpeisuuteen, kuuloon ja kielellisiin pulmiin liittyen oppimisympäristön ja opetusjärjestelyjen suunnittelemiseksi. Sanna hyödyntää tutkimusperustaista tietoa koulun toimintakulttuurin kehittämiseksi ja tuen järjestämiseksi säädösperustaisesti ja sujuvan arjen käytänteitä tavoitellen
- konsultoiva työote
- työnohjaus opetusalan työn tukena
- oppimisen polku nivelvaiheet huomioiden
- tuki oppimisvaikeuksiin ja oppimisympäristön ratkaisuihin
Työnohjaaja
KT, ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry
Olen valmistunut työnohjaajaksi vuonna 2005. Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät -koulutus valmistui v. 2000. Olen kouluttautunut erityisopettajaksi, erityisluokanopettajaksi ja tehnyt jatko-opintoina kasvatustieteen tohtorin tutkinnon, johon liittyvä väitöskirja käsittelee työnohjausta inklusiivisen opettajuuden tukena. Olen ollut erityisopettajana sekä erityisluokanopettajana kymmenen vuoden ajan eri paikkakunnilla ja nykyisessä tehtävässäni ohjaavana opettajana vuodesta 2001 alkaen.
Minusta työnohjauksessa on keskeistä se, että tilaajan ja työnohjattavan tarve ja tavoite tulevat kohdatuksi, kuulluksi ja edistetyksi. Ratkaisukeskeisyys ja systeemisyys viehättävät minua tarkastelutapana.
Kouluttaja
ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja, psykologian opettaja
Marialla on pitkä kokemus erityisopetuksen kentältä ja osaamista lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja elämäntaitojen vahvistamisesta. Positiivisen pedagogiikan ja voimavaralähtöisyyden näkökulmat ja käytännön menetelmät ovat hänen vahvuusalueitaan. Marialla on kokemusta neuromoninaisten lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tuen vahvistamisesta. Tuen rakenteiden kehittäminen ja monialaisen yhteistyön vahvistaminen ovat lähellä hänen sydäntään.
- hyvinvointitaidot
- tunne- ja vuorovaikutustaidot
- neuromoninaisten oppijoiden tuki
- vaativa monialainen tuki ja monialainen yhteistyö
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija
Kaisalle on kertynyt vuosien mittaan monipuolista käytännön kokemusta ja ammattitaitoa opetuksen kentältä, erityisesti yläkouluikäisten nuorten opettamisesta ja sairaalakoulumaailmasta nuorisopsykiatrian puolelta. Erityisosaamista Kaisalla on lisäksi liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden sekä näkövammaisten lasten koulunkäynnin tukemisesta ja opettamisesta. Kolmiportaisen tuen avaaminen ja pedagogiset prosessit sekä eriyttämisen eri muodot Kaisa osaa avata käytännönläheisesti.
- kolmiportainen tuki
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten koulunkäynnin tuki
- näkövammaisuuteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät opetuksessa