Kouluttaja

Sannan vahvinta osaamisaluetta ovat varhaiskasvatus sekä esiopetus. Häneltä löytyy käytännön työn kokemusta lasten oppimisen tuen suunnittelusta, varhaisen tuen käytänteistä sekä opetustyöstä varhaiskasvatuksen erityisopettajana.

Sanna pystyy käytännönläheisesti avaamaan, miten tukea lapsen kehitystä ja oppimista sekä siihen liittyvää monialaista yhteistyötä. Hän on opettanut lapsia, joilla on kielen, tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen ja käytöksen haasteita. Osaamista löytyy mm. autismikirjon, kehitysvammaisten ja monitarpeisten oppilaiden opettamisesta.

  • Kasvun ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
  • Haastavat kasvatustilanteet
  • Autismikirjo ja muut neuropsykiatriset pulmat
  • Inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen, tiimityö
  • Perhe- ja verkostotyö
  • Moniammatillisuus
  • Lastensuojelu

Työnohjaaja

ohjauspalvelupäällikkö, erityisluokanopettaja, Valteri Ruskis, Helsinki

Olen kasvatustieteen maisteri ja erityisluokanopettaja. Olen työskennellyt kasvatus- ja opetusalalla erilaisissa tehtävissä yli 20 vuotta. Olen toiminut Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa, Ruskiksen toimipisteessä, ohjaavana opettajana ja nyt ohjauspalvelupäällikkönä.

Valmistun ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi Helsingin psykoterapiainstituutista (HPI) 2017. Ratkaisukeskeisellä työotteella työyhteisöt sekä yksilöt saavat uusia oivalluksia ja toimivia työtapoja. Toiminnan keskiössä on omien keinojen ja työtapojen kehittäminen, jotta voimia, luovuutta ja ajattelua vapautuu työhön ja sen rajojen tunnistamiseen. Vahvuusalueitani työnohjausprosessissa ovat kehittyvät vuorovaikutus-, tiimityötaidot, ajanhallinta- ja priorisointivalmiudet sekä perustehtävätietoisuus.

Työnohjaaja

kuntoutuspäällikkö, Valteri Mäntykangas, Kuopio

Olen koulutukseltani erikoissairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri. Aiemmin olen työskennellyt sairaanhoitajana, hoitotyön opettajana sekä projektipäällikkönä kouluttaen työyhteisöjä laatutyöhön. Siirryin nykyiseen esimiestyöhöni ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden pariin vuonna 2003.

Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009 lähtien kouluissa, päiväkodeissa, perhe- ja palvelukodeissa, terveydenhuollon yksiköissä sekä järjestöissä. Koen tärkeäksi, että pystymme avoimesti puhumaan ja kuuntelemaan sekä jäsentämään asioita. Työyhteisöissä on osaamista, hyviä käytänteitä ja voimavaroja, joiden tiedostaminen ja ryhmätilanteissa jakaminen vievät kuormittavissakin tilanteissa eteenpäin. Oman perustehtävän selkeys tukee osaltaan työhyvinvointia. Toimin työnohjaajana kokemuksellisen oppimisen viitekehyksestä ja käytän sekä ratkaisukeskeisiä että kognitiivisia menetelmiä. Työnohjattavien niin halutessa, työnohjaukseen voidaan liittää mindfulnessin menetelmiä muun muassa itsemyötätuntoon liittyen. Erityisosaamistani on työyhteisösovittelu, jota voidaan käyttää, kun jonkin konfliktin todetaan haittaavan työyhteisön toimintaa merkittävällä tavalla.

Työnohjaaja

rehtori, erityisopettaja, Valteri Mikael, Mikkeli

Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009. Aiemmin olen työskennellyt erityisluokanopettajana, johtavana koordinoivana ja konsultoivana erityisopettajana kuntasektorilla yli 20 vuotta. Lisäksi olen toiminut erityisopetuksen, oppilashuollon ja opetussuunnitelmien valtakunnallisissa kehittämishankkeissa viime vuosina. Olen työskennellyt lisäksi ohjaavana opettajana, jolloin työnkuvaani kuului mm. kouluttajana ja konsulttina toimiminen. Tällä hetkellä toimin Mikaelissa rehtorina.

Työnohjaajana olen ohjannut yksilöitä, pien- ja suurryhmiä ja työyhteisöjä. Pyrin työnohjauksessa tarjoamaan ohjattaville foorumin, jossa ohjattavat voivat pysähtyä tutkimaan työtään, etsimään yhdessä ratkaisuja työssä heränneisiin ongelmiin, käsittelemään työn herättämiä tunteitaan ja voimaantumaan. Uskon reflektion ja dialogisen yhdessä pohtimisen tuovan uusia oivalluksia, jotka tukevat työssä jaksamista.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti

Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta maahanmuuttajaoppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaainklusiiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä kolmiportaista tukea. 

  • kouluakäymättömyys 
  • kielenkehityksen tukeminen 
  • kolmiportainen tuki 
  • inklusiivinen opetus 
  • lukion erityisopetus 

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Mikael, Mikkeli

Olen koulutukseltani erityisluokanopettaja ja puheterapeutti. Olen toiminut parikymmentä vuotta erityisluokanopettajana ja tuntiopettajana Jyväskylän yliopistossa. Viimeiset viisi vuotta olen työskennellyt ohjaavana opettajana Valterissa. Olen ollut luomassa inklusiivista koulua sekä koordinoinut opetussuunnitelmatyötä. Minulla on paljon kokemusta ja myös kouluttajakokemusta kielen tukemisesta ja maahanmuuttajien opettamisesta, haastavista oppilaista sekä kouluakäymättömien oppilaiden tukemisesta. Toimin myös Opetushallituksen ja Valterin Oppimisen tuen neuvonnan asiantuntijana.

Valmistuin ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi toukokuussa 2019. Pidän tärkeänä asiana yksilöllistä ja joustavaa tukea, yhteistyötä koulussa sekä lasten, nuorten ja aikuisten hyvinvointia.

Kouluttaja

koulukuraattori-sairaanhoitaja, sairaanhoitaja (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja ja kouluttaja, työnohjaaja, NLP Personal Coach

Henna toimii koulussa haastavasti käyttäytyvien lasten kanssa ja pystyy tarjoamaan erilaisia ratkaisuja käyttäytymisen, tunnetaitojen ja itsesäätelyn pulmiin. Voimavara- ja ratkaisukeskeiset työotteet sekä tunnetaitokasvatus on Hennalle tuttua. Neuropsykiatrisissa valmentajakoulutuksissamme Henna tarjoaa teoreettisen taustan ja keskeiset elementit nepsyvalmennukseen. Koulutus o30 opintopisteen laajuinen ja tuottaa nepsy-valmentajapätevyyden. 

Työnohjaaja

sairaanhoitaja, NLP personal coach, Valteri Mikael, Mikkeli

Olen koulutukseltani sairaanhoitaja (AMK), työnohjaaja ja neuropsykiatrinen valmentaja. Tällä hetkellä toimin Valteri-koulu Mikaelissa sairaanhoitajana. Aiemmin olen työskennellyt ohjaajana Mikaelin oppilaskoti Kotolassa, sairaalassa, päiväkodeissa sekä opettajan tehtävissä perusopetuksessa.

Työtäni ja ajatusmaailmaani ohjaavat ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys. Vahvuuksien näkyväksi tekemisen kautta löydämme asioista aina myös hyviä puolia.