Työnohjaaja
kuntoutuspäällikkö, Valteri Mäntykangas, Kuopio
Olen koulutukseltani erikoissairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri. Aiemmin olen työskennellyt sairaanhoitajana, hoitotyön opettajana sekä projektipäällikkönä kouluttaen työyhteisöjä laatutyöhön. Siirryin nykyiseen esimiestyöhöni ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden pariin vuonna 2003.
Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009 lähtien kouluissa, päiväkodeissa, perhe- ja palvelukodeissa, terveydenhuollon yksiköissä sekä järjestöissä. Koen tärkeäksi, että pystymme avoimesti puhumaan ja kuuntelemaan sekä jäsentämään asioita. Työyhteisöissä on osaamista, hyviä käytänteitä ja voimavaroja, joiden tiedostaminen ja ryhmätilanteissa jakaminen vievät kuormittavissakin tilanteissa eteenpäin. Oman perustehtävän selkeys tukee osaltaan työhyvinvointia. Toimin työnohjaajana kokemuksellisen oppimisen viitekehyksestä ja käytän sekä ratkaisukeskeisiä että kognitiivisia menetelmiä. Työnohjattavien niin halutessa, työnohjaukseen voidaan liittää mindfulnessin menetelmiä muun muassa itsemyötätuntoon liittyen. Erityisosaamistani on työyhteisösovittelu, jota voidaan käyttää, kun jonkin konfliktin todetaan haittaavan työyhteisön toimintaa merkittävällä tavalla.
Työnohjaaja
rehtori, erityisopettaja, Valteri Mikael, Mikkeli
Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009. Aiemmin olen työskennellyt erityisluokanopettajana, johtavana koordinoivana ja konsultoivana erityisopettajana kuntasektorilla yli 20 vuotta. Lisäksi olen toiminut erityisopetuksen, oppilashuollon ja opetussuunnitelmien valtakunnallisissa kehittämishankkeissa viime vuosina. Olen työskennellyt lisäksi ohjaavana opettajana, jolloin työnkuvaani kuului mm. kouluttajana ja konsulttina toimiminen. Tällä hetkellä toimin Mikaelissa rehtorina.
Työnohjaajana olen ohjannut yksilöitä, pien- ja suurryhmiä ja työyhteisöjä. Pyrin työnohjauksessa tarjoamaan ohjattaville foorumin, jossa ohjattavat voivat pysähtyä tutkimaan työtään, etsimään yhdessä ratkaisuja työssä heränneisiin ongelmiin, käsittelemään työn herättämiä tunteitaan ja voimaantumaan. Uskon reflektion ja dialogisen yhdessä pohtimisen tuovan uusia oivalluksia, jotka tukevat työssä jaksamista.
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti
Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta maahanmuuttajaoppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaa, inklusiiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä kolmiportaista tukea.
- kouluakäymättömyys
- kielenkehityksen tukeminen
- kolmiportainen tuki
- inklusiivinen opetus
- lukion erityisopetus
Työnohjaaja
ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Mikael, Mikkeli
Olen koulutukseltani erityisluokanopettaja ja puheterapeutti. Olen toiminut parikymmentä vuotta erityisluokanopettajana ja tuntiopettajana Jyväskylän yliopistossa. Viimeiset viisi vuotta olen työskennellyt ohjaavana opettajana Valterissa. Olen ollut luomassa inklusiivista koulua sekä koordinoinut opetussuunnitelmatyötä. Minulla on paljon kokemusta ja myös kouluttajakokemusta kielen tukemisesta ja maahanmuuttajien opettamisesta, haastavista oppilaista sekä kouluakäymättömien oppilaiden tukemisesta. Toimin myös Opetushallituksen ja Valterin Oppimisen tuen neuvonnan asiantuntijana.
Valmistuin ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi toukokuussa 2019. Pidän tärkeänä asiana yksilöllistä ja joustavaa tukea, yhteistyötä koulussa sekä lasten, nuorten ja aikuisten hyvinvointia.
Kouluttaja
koulukuraattori-sairaanhoitaja, sairaanhoitaja (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja ja kouluttaja, työnohjaaja, NLP Personal Coach
Henna toimii koulussa haastavasti käyttäytyvien lasten kanssa ja pystyy tarjoamaan erilaisia ratkaisuja käyttäytymisen, tunnetaitojen ja itsesäätelyn pulmiin. Voimavara- ja ratkaisukeskeiset työotteet sekä tunnetaitokasvatus on Hennalle tuttua. Neuropsykiatrisissa valmentajakoulutuksissamme Henna tarjoaa teoreettisen taustan ja keskeiset elementit nepsyvalmennukseen. Koulutus on 30 opintopisteen laajuinen ja tuottaa nepsy-valmentajapätevyyden.
Työnohjaaja
sairaanhoitaja, NLP personal coach, Valteri Mikael, Mikkeli
Olen koulutukseltani sairaanhoitaja (AMK), työnohjaaja ja neuropsykiatrinen valmentaja. Tällä hetkellä toimin Valteri-koulu Mikaelissa sairaanhoitajana. Aiemmin olen työskennellyt ohjaajana Mikaelin oppilaskoti Kotolassa, sairaalassa, päiväkodeissa sekä opettajan tehtävissä perusopetuksessa.
Työtäni ja ajatusmaailmaani ohjaavat ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys. Vahvuuksien näkyväksi tekemisen kautta löydämme asioista aina myös hyviä puolia.
Kouluttaja
ohjaaja, sosionomi (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja, MAPA®-kouluttaja, NLP-practitioner
Klaus on neuropsykiatrinen valmentaja ja MAPA®–kouluttaja. Hän pystyy asiantuntevasti avaamaan mm. haastavaan käyttäytymiseen, sen ennaltaehkäisyyn sekä hallintaan liittyviä menetelmiä. Klaus on myös tottunut koulunkäynnin ohjaajien lisäkouluttaja.
Työnohjaaja
oppilastuen päällikkö, Valteri Mikael, Mikkeli
Olen koulutukseltani sosionomi (AMK), työnohjaaja ja neuropsykiatrinen valmentaja. Tällä hetkellä työskentelen Valteri-koulu Mikaelissa oppilastuen päällikkönä ja toimin kaikkien ohjaajien esimiehenä. Aiemmin olen työskennellyt lastensuojelulaitoksessa, kuntouttavassa työtoiminnassa ja sosiaalityön kentällä erityisesti sijoitettujen ja jälkihuollossa olevien nuorten parissa.
Omia vahvuusalueitani ovat neuropsykiatrisen valmennuksen ideologia sekä voimauttava valokuva-menetelmän käyttö yhtenä voimavarana työnohjausprosesseissa. Ajatusmaailmani perustuu ratkaisujen metsästämiseen ja uusien mahdollisuuksien etsimiseen.
Kouluttaja
konsultoiva ohjaaja, sosiaalikasvattaja, esikoulun opettaja, neuropsykiatrinen valmentaja- ja kouluttaja
Miia on neuropsykiatrinen valmentaja ja –kouluttaja. Neuropsykiatrisissa valmentajakoulutuksissamme Miia tarjoaa teoreettisen taustan ja keskeiset elementit nepsy–valmennukseen. Koulutus on 30 opintopisteen laajuinen ja tuottaa nepsy–valmentaja -pätevyyden. Tämän lisäksi Miia osaa kertoa myös voimavara- ja ratkaisukeskeisestä työotteesta.
- Nepsy-neuropsykiatrinen valmennus
- voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote
- moniammatillisuus
- varhaiskasvatus
Harjoittelijaohjaus
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, käsityön- ja kuvataiteenopettaja
Anulla on pitkä kokemus työskentelystä oppilaiden kanssa, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Tällä hetkellä hänen pääasiallinen työnsä on näkövammaisten oppilaiden parissa. Anu pystyy avaamaan mitä tulee huomioida em. oppilaiden opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja välineissä.
- kielenkehityksen tukeminen
- näkövammaisten opetus ja oppilaan koulunkäynnin tuki
- näkövammaisen oppilaan koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät
- kädentaidot