Kouluttaja

Helenalla on yli 24 vuoden kokemus teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden parissa, erityisesti näkövammaisten kuntoutusta ja oppimista tukevissa sovelluksissa. Hänellä on laaja asiantuntemus apuvälineteknologiasta. Hän osaa soveltaa niitä käytännönläheisesti asiakkaidensa arjessa. Helena auttaa löytämään yksilöllisesti sopivimmat tekniset ratkaisut erilaisten oppimisen haasteiden hallintaan.
Helenan syvällinen osaaminen kuntoutuksen tietoteknisissä ratkaisuissa näkyy hänen tavassaan yhdistää tekninen asiantuntemus ihmisläheiseen työskentelyotteeseen. Helenalla on vankka tietämys näkövammaisten henkilöiden käyttöön tarkoitetuista erikoisapuvälineistä ja niihin liittyvistä ohjelmistoratkaisuista. Hänen työnkuvaansa kuuluu sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden laitteistojen asennus, huolto, käytön tukeminen sekä ohjaus. Lisäksi Helena kouluttaa eri sidosryhmien edustajia laitteiden ja ohjelmistojen käytössä.

  • Tietotekniset apuvälineet sokeille ja heikkonäköisille
  • Laitteiden ja ohjelmistojen käytön tuki ja koulutus sidosryhmille

Kouluttaja

toimintaterapeutti (sensorisen integraation erikoistumisopinnot sekä leikin erikoistumisopinnot. Voimauttava ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmennuksen asiantuntija, taideterapiaohjaaja)

Tainalla on pitkä kokemus  erityislasten ja -nuorten toimintakyvyn tukemisessa. Hän edistää ja ylläpitää erityislasten ja -nuorten toimintakykyä sekä mahdollistaa heidän osallistumisensa omaan arkeen ja itselleen merkitykselliseen toimintaan. Taina painottaa työssään ratkaisukeskeistä ja voimauttavaa vuorovaikutusta.

Kouluttaja

toimintaterapeutti

Katariina on työskennellyt vuosia lasten ja nuorten kanssa, joilla on oppimiseen, vuorovaikutukseen, kuuloon tai näköön liittyviä toimintakyvyn haasteita. Työssään hän tarkastelee asiakkaan toimintakykyä laaja-alaisesti ja pyrkii luomaan arjesta kuntouttavaa. Katariina on erikoistunut sensorisen integraation teoriaan, terapiaan ja arviointiin (mm. EASI – Evaluation in Ayres Sensory Integration testi -pätevyys).

Kouluttaja

PsM, neuropsykologi

Sadun työnkuva on monipuolinen sisältäen esi- ja perusopetusikäisten lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja koulunkäynnin haasteiden arviointia sekä tukitoimien suunnittelua monialaisesti. Hän tekee neuropsykologisia tutkimuksia sekä ohjauskäyntejä, koulutuksia ja konsultoi erilaisissa oppimisvaikeuksiin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyvissä kysymyksissä. Sadulla on osaamista myös monikielisten ja -kulttuuristen lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien arvioinneista sekä aistivammaisuuden huomioimisesta osana neuropsykologin tutkimuksia.

  • neuropsykologinen osaaminen, komorbiditeetti
  • kielenkehityksen tukeminen, kehityksellinen kielihäiriö
  • tarkkaavuus ja toiminnanohjaus, kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja

Tiina on toiminut pitkään erityisluokanopettajana opettaen lapsia, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Häneltä löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta 

  • varhaiskasvatus, esiopetus
  • konsultoiva työote ja työnohjaus kasvatusalan tukena
  • hyvinvointitaidot ja positiivinen pedagogiikka
  • kielenkehityksen tukeminen
  • joustavat opetusratkaisut
  • yhteisopettajuus ja tiimityöskentely

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisluokanopettaja, Valteri Onerva, Jyväskylä

Koulutukseltani olen koulunkäynninohjaaja, nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaaja ja luokanopettaja sekä erityisluokanopettaja. Työkokemukseni on kaikilta näiltä aloilta.

Teen työnohjausta valmentavalla työotteella, NLP-viitekehyksessä. NLP on ajattelutapa ja toimintamalli, joka auttaa ihmistä kehittämään osaamistaan ja käyttämään sitä eri tilanteissa parhaalla mahdollisella tavalla. Olen STOry:n jäsen.

Työnohjauksessa minulle on tärkeää ihmisen ja työyhteisön voimavarojen löytyminen. Jokaisessa meissä on tietoa, osaamista ja voimavaroja, mitkä tehdään näkyväksi yhteisessä vuorovaikutuksessa. Työskentelyssäni korostuvat ihmettely, kyseleminen ja keskustelu. Yhteinen työskentely lähtee ohjattavien tarpeista, yhdessä asettavista tavoitteista ja turvallisesta ilmapiiristä.

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisopettaja, Valteri Onerva, Jyväskylä

Olen koulutukseltani myös liikunnanopettaja, opinto-ohjaaja sekä seksuaalineuvoja. Monipuolisen koulutukseni ja aiempien työtehtävien kautta uskon omaavani monipuolisen näkemyksen työn arkeen. Nykyisin työskentelen ohjaavana opettajana Onervassa.

Toimin ryhmä- ja yksilötyönohjaajana. Työnohjaajana lähestymistapani on voimavaroja etsivä Olen toiminut työnohjaajana vuodesta 2009 lähtien ja työotteeni on ratkaisukeskeinen. Teetpä työtä yksin tai yhdessä työnohjaus antaa oivallisen mahdollisuuden työn tutkimiseen, arviointiin ja kehittämiseen. Toistemme kohtaaminen – kuunteleminen, kysyminen ja keskusteleminen auttavat meitä tulkitsemaan työyhteisön viestejä. Työ ei ehkä ole elämäntyö, mutta osa elämää.