Kouluttaja
Sallamarialle moniammatillisen yhteistyön hyödyntäminen psykologin työssä on arkipäivää. Hänen erityisosaamisensa löytyy neuropsykiatrian alalta.
Hän on taitava avaamaan käytännönläheisesti neuropsykiatrisen oppilaan kokemusmaailmaa ja siten auttamaan mm. tukimuotojen suunnittelussa.
Tämän lisäksi Sallamarialla on kokemusta oppimisvaikeuksien arvioinnista ja tukemisesta sekä kehitysvammaisten lasten ja nuorten kanssa työskentelystä.
- Neuropsykologinen osaaminen
- Autismikirjo
- ADHD
Kouluttaja
toimintaterapeutti YAMK, varhaiskasvatuksen opettaja, sote-alan kliininen asiantuntija, johtamisen erikoisammattitutkinto
Mirjami on monialaisen verkostotyön osaaja, jolla on runsaasti kokemusta kuntoutuksen ja opetuksen yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa ja kouluissa kolmiportaisen tuen järjestämisen asioissa. Mirjamia kiinnostavat lasten ja nuorten sekä perheiden osallisuuden lisääminen, oppilaslähtöisten tukitoimien järjestäminen, sekä psyykkisen ympäristön vaikutus kouluissa oppilaiden hyvinvointiin ja oppimiseen.
- psyykkiset – ja käyttäytymisen haasteet
- tukitoimet päiväkoti ja kouluarjessa
- päiväkodin ja koulun toimintakulttuuri
- perhe- ja verkostotyö
- Resetti-ryhmätoiminta ja perheluokat
Kouluttaja
fysioterapeutti, erityisuinninkouluttaja (SUH), neuropsykiatrinen valmentaja
Henni on asiantunteva allasterapian ja soveltavan liikunnan ammattilainen. Hän hyödyntää päivittäin allasterapiaa lasten ja nuorten kuntoutuksessa sekä kouluttaa fysioterapeutteja. Henni on ollut mukana soveltavan liikunnan hankkeissa ja hänellä on tarjota uudenlaisia ideoita soveltavan liikunnan toteuttamiseen lähikouluissa.
- soveltava liikunta
- fysioterapia ja allasterapia
- apuvälineiden käyttö
- liikuntavammat ja motoriikka
- neurologiset haasteet ja liikkuminen
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM (erityispedagogiikka), EO, sosionomi (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja, kasvatus- ja kuntoutuskoiran ohjaaja
Kukka-Maaria tietää, miten moniammatillisesti suunnitella ja toteuttaa monitarpeisten oppilaiden opetusta. Hän pystyy selkeästi ja käytännönläheisesti avaamaan myös sitä, miten järjestää toiminta-alueittainen opetus. Myönteisen käyttäytymisen tukemisen tavat ovat Kukka-Maarian kouluarjessa hyödyntämiä.
- toiminta-alueittain järjestetty opetus
- moniammatillisuus
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KT, erityisluokanopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja
Hanna on tulevaisuuskasvatuksesta, ihmisten osallisuudesta ja yhdenvertaisuudesta inspiroituva, rohkea ja kokenut kouluttaja. Hänellä on asiantuntevaa tarjottavaa inklusiivisesta ja moninaisesta kouluyhteisöstä niin käytännön kokemuksensa kuin teoreettisemman tiedon valossa.
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- inklusiivinen toimintakulttuuri, osallisuus
- monikulttuurisuus
- vuorovaikutustaidot
- yhteisopettajuus ja tiimityöskentely
Kouluttaja
ohjaava opettaja, FM, erityisopettaja, kemian ja matematiikan opettaja
Terhillä on kokemusta ja osaamista psyykkisesti oireilevien oppilaiden kohtaamisesta ja opettamisesta. Hän osaa kertoa, miten lasta ja nuorta voidaan tukea kodin ja koulun sekä moniammatillisen yhteistyön avulla. Terhillä on vahvaa kokemusta autisminkirjon ja haastavasti käyttäytyvien oppilaiden kanssa toimimisesta.
- haastava käyttäytyminen
- kouluakäymättömyys
- monialainen yhteistyö
- neuropsykiatriset haasteet
- matematiikan oppiminen ja oppimisen haasteet
Työnohjaaja
ohjaava opettaja, Valteri Ruskis, Helsinki
Koulutukseltani olen KM ja erityisluokanopettaja. Aiemmin olen työskennellyt luokanopettajana, erityisluokanopettajana ja välijohdollisissa tehtävissä vaativaa erityistä tukea antavassa sairaala- ja erityiskoulussa, sekä toiminut kehittämis- ja suunnittelutehtävissä kolmannella sektorilla.
Käyttöteoriani on rakentunut työnohjaajakoulutuksen, ammatillisen koulutuksen ja työkokemukseni kautta. Työnohjauksessa on mielestäni keskeistä aito kiinnostus ihmisiin ja työssä näkyviin ilmiöihin. Tapani työskennellä on keskusteleva, kuunteleva ja kysymyksiä tekevä. Pyrin antamaan oman osaamiseni ja kokemukseni mahdollisimman hyvin ohjattavien käyttöön sekä tekemään näkyväksi ohjattavien oman kokemustiedon. Luottamuksen ja avoimen vuorovaikutteisen ilmapiirin luominen on tärkeää.
Kouluttaja
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry
Tarulla on pitkä käytännön kokemus haastavaksi koetusta käytöksestä. Hän on tottunut esiintyjä ja pystyy selkeästi kertomaan, miten haastavissa tilanteissa tuetaan lapsen myönteistä käytöstä ja lapsen lähiverkostoja. Hän tuntee laajasti kodin ja koulun yhteistyötä edistäviä toimintamalleja ja tietää, miten kehittää koulun toimintakulttuuria yhteisölliseksi.
- haastava käyttäytyminen
- koulun työyhteisön kehittäminen
- työnohjaus
- vaativa erityinen tuki
- kodin ja koulun yhteistyö