Työnohjaaja

ohjaava opettaja, Valteri Ruskis, Helsinki

Koulutukseltani olen KM ja erityisluokanopettaja. Aiemmin olen työskennellyt luokanopettajana, erityisluokanopettajana ja välijohdollisissa tehtävissä vaativaa erityistä tukea antavassa sairaala- ja erityiskoulussa, sekä toiminut kehittämis- ja suunnittelutehtävissä kolmannella sektorilla.

Käyttöteoriani on rakentunut työnohjaajakoulutuksen, ammatillisen koulutuksen ja työkokemukseni kautta. Työnohjauksessa on mielestäni keskeistä aito kiinnostus ihmisiin ja työssä näkyviin ilmiöihin. Tapani työskennellä on keskusteleva, kuunteleva ja kysymyksiä tekevä. Pyrin antamaan oman osaamiseni ja kokemukseni mahdollisimman hyvin ohjattavien käyttöön sekä tekemään näkyväksi ohjattavien oman kokemustiedon. Luottamuksen ja avoimen vuorovaikutteisen ilmapiirin luominen on tärkeää.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry

Tarulla on pitkä käytännön kokemus haastavaksi koetusta käytöksestä. Hän on tottunut esiintyjä ja pystyy selkeästi kertomaan, miten haastavissa tilanteissa tuetaan lapsen myönteistä käytöstä ja lapsen lähiverkostoja. Hän tuntee laajasti kodin ja koulun yhteistyötä edistäviä toimintamalleja ja tietää, miten kehittää koulun toimintakulttuuria yhteisölliseksi.

  • haastava käyttäytyminen
  • koulun työyhteisön kehittäminen
  • työnohjaus
  • vaativa erityinen tuki
  • kodin ja koulun yhteistyö