Kuvaus
Skolan är en viktig utvecklingsmiljö för barn och ungdomar, såväl när det gäller inlärning som social utveckling. Problematisk frånvaro kan ha en betydande inverkan på lärandet, välbefinnandet och framtida val. Utmaningar med att komma till skolan och vistas där belastar förutom eleven även familjen och skolan.
Det är viktigt att ingripa i skolfrånvaron i ett tidigt skede och med tanke på lärandet är alla typer av frånvaro från skolan även frånvaro från undervisningen. En elevs frånvaro från skolan kan, förutom till exempel en förkylning eller i förväg planerad semester, även tyda på att allt inte står rätt till i elevens liv. Uppföljningen av frånvaron berättar om elevernas välbefinnande och kan användas som underlag för beslut ur individens, gruppens, skolans och utbildningsanordnarens perspektiv.
Under den senaste tiden har man uppmärksammat att skolfrånvaron har ökat och blivit långvarigare. I augusti 2023 trädde både reformen av lagstiftningen om den grundläggande utbildningen och uppdateringen av läroplanen i anslutning till frånvaro i kraft. Målet med reformerna är att stödja elevernas närvaro och skolengagemang samt minska frånvaron.
Den här guiden är avsedd för skol- och elevvårdspersonal som arbetar med barn och unga i grundläggande utbildning. Guiden berättar om frånvaro som fenomen samt om hur man ska stödja närvaro och lärande samt ingripa i frånvaro.
Detta är gratis digitalt material att ladda ner.