Kuvaus
KESY/SASY-kuvamateriaali ja toimintamalli on helppokäyttöinen apuväline lapsilähtöiseen keskusteluun. Kyseessä voi olla kolmiportaisen tuen HOJKS- tai HOPS- keskustelu, kehitys- tai arviointikeskustelu, opetuksen ja kuntoutuksen tai moniammatillinen yhteispalaveri jne. KESY:n kuvat sisältävät koulun keskusteluissa käsiteltävät aihepiirit. Teoriatausta nojaa myönteiseen tunnistamiseen sekä affektiiviseen ja positiiviseen pedagogiikkaan.
SASY är ett enkelt barncentrerat bildmaterial och en verksamhetsmodell för samtal i skolan. Det är ett sätt för eleven att bli hört i beslut som berör dem själva. t.ex. i individuella planer, individuella läroplaner, utvecklings, – utvärderings och rehabiliteringssamtal. SASY-bilderna innehåller ämnen som diskuteras i skolan. Teorin bakom materialet är den affektiva och positiva pedagogiken, att man ska känna igen det positiva hos eleven.
Käyttäjien antamaa palautteita :
”Yksi lapsi ei ole koskaan kyennyt tilanteessa, jossa vanhempi on paikalla, puhumaan sanaakaan. Tällä kertaa hän kertoi kortein ajatuksiaan ja se oli todella paljon enemmän kuin koskaan aikaisemmin.”
”Ilokseni sain korteista tukea sellaisessa tapauksesta, jossa erityinen lapsi kertoi todella monisanaisesti tulkintansa korteista, pohti ääneen ja hyvin syvällisesti omia mielipiteitään asioista. Todella mielettömän hieno hetki.”
”Oppilaat ja varsinkin vanhemmat pitivät keskustelusta korttien avulla ja siitä, että lapsen oppiminen ja edistyminen tulee näkyväksi.”
”Minusta tärkein juttu oli kuitenkin se, että oppilaalle tulee niin selvästi näkyviin omat taidot. Vahvistava kokemus 😊”
Materiaaliin voit tutustua videolta, jolla luokanopettaja Anu Uusikylä Martinniemen koulusta ja Erityiskasvatuksen asiantuntija Sari Haapakangas Suomen VAnhempainliitosta kertoo korttien kehittämisestä, käytöstä ja tulevasta tutkimuksesta.