Kuvaus
Koulua käymättömät oppilaat – pieni opas koulunkäynnin tueksi -opas on suunnattu paljon koulusta poissa olevien lasten ja nuorten kanssa toimiville, kuten koulun ja oppilashuollon henkilöstölle sekä huoltajille. Oppaassa käsitellään toimia, joiden avulla koulunkäyntiä voidaan tukea niin koulussa kuin kotonakin. Keskeisessä asemassa ovat varhainen puuttuminen, joustavat järjestelyt, toimijoiden välinen yhteistyö ja koulun ulkopuolisen tuen saaminen
tarvittaessa. Oppaan tavoitteena on lisätä tietoa ja ymmärrystä koulupoissaoloihin vaikuttavista tekijöistä ja mahdollisista toimenpiteistä.
Koulunkäynnin vaikeudet saattavat kertoa mm. lapsen tai nuoren ahdistuksesta, masennuksesta, koulukiusaamisesta tai vaikeuksista sosiaalisissa tilanteissa. Vuorokausirytmin häiriöt mm. yöllinen pelaaminen voi hankaloittaa kouluun lähtemistä. Toisinaan kavereiden seura koulun ulkopuolella houkuttelee jäämään pois koulusta. Joissakin tilanteissa kouluun ei voi mennä vakavan
sairauden tai moniaineallergian vuoksi, vaikka sitä itse haluaisikin.
Tässä oppaassa pääpaino on poissaoloissa, jotka johtuvat koulunkäyntiä hankaloittavista psyykkisistä ja/tai neuropsykiatrisista syistä. Näistä tavallisimpia ovat lapsen tai nuoren kokema ahdistus, masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko, autismin kirjon piirteet tai psykosomaattiset oireet. Nämä lapset ja nuoret ovat pääsääntöisesti kotona koulupäivän aikana. Vaikka huoltajat tietävät poissaoloista, he tarvitsevat usein monipuolista tukea lapsensa säännöllisen koulunkäynnin varmistamiseksi.
Opas on tuotettu Tuuve- ja Monni Onine -hankkeissa ja se on luettavissa myös sähköisenä.
Tuuve hankkeeseen voit tutustua hankkeen verkkosivuilta tuuve.fi
Kesäkuussa 2019 loppuneesta Monni Online hankkeesta löydät tietoa monnionlinefi.wordpress.com