Työnohjaaja

rehtori, Valteri Tervaväylä, Oulu

Olen valmistunut johdon työnohjaajaksi vuonna 2012. Koulutukseltani olen kasvatustieteen maisteri ja psykiatrian erikoissairaanhoitaja. Olen työskennellyt erilaisissa opetusalan johtamistehtävissä viimeiset 11 vuotta. Sitä ennen olen työskennellyt opettajana ammattikorkeakoulussa ja aikuiskoulutuksen puolella sekä  polikliinisessa terapiatyössä.

Olen työnohjannut vuodesta 2012 yksilöitä ja ryhmiä. Työotteeni on aitoon kuulemiseen perustuva ratkaisukeskeisyys.

Kouluttaja

ohjaava opettaja | KT, FL, erityisluokanopettaja, Bliss-kouluttaja

Susannalla on laaja osaaminen ja kokemus puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation (AAC) käytöstä opetuksessa. Hän pystyy avaamaan selkokielen ja selkeän vuorovaikutuksen merkitystä sekä Bliss-kielen käyttöä. 

  • puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi (AAC)
  • puhuttu ja kirjoitettu selkokieli, selkeä vuorovaikutus 
  • Bliss-kieli 
  • puhevammaisten lasten lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 
  • kirjallisuusterapia 

Kouluttaja

konsultoiva ohjaaja, sosiaalikasvattaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja 

Riikka osaa hyvin avata autismikirjoon, ADHD/ADD, tarkkaavuuteen ja toiminnanohjaukseen liittyviä haasteita ja menetelmiä. Hän on tottunut kertomaan, miten tukea arjen hallintaa sekä hyödyntää oppimisen tukemisessa mm. strukturointia ja visualisointia. Hän on täydennyskouluttanut koulunkäynninohjaajia. 

  • autismikirjo ja ADHD 
  • haastava käyttäytyminen
  • tarkkaavuus ja toiminnanohjaus 
  • sosiaaliset ja tunnetaidot 
  • ohjaajan ja opettajan tiimityö 

Työnohjaaja

apulaisrehtori, Valteri Tervaväylä, Oulu

Valmistuin työnohjaajaksi Helsingin yliopistosta (Työnohjaus, coaching ja fasilitointi oppimisen tukena –koulutus) keväällä 2016. Koulutukseltani olen luokanopettaja (KM) ja erityisluokanopettaja. Minulla on Kaiku-työhyvinvointikouluttaja- ja JET-koulutukset.

Olen toiminut kaikkiaan 20 vuotta opetusalalla opetus-, kouluttaja- ja esimiestehtävissä. Erilaisista johtamisen tehtävistä minulla on työkokemusta 16 vuotta. Työnohjaajana olen innostunut tukemaan esimiehiä ja työntekijöitä työssään ja kehittymään urallaan. Minulle on tärkeää ihmisten motivoiminen ja tukeminen muuttuvissa työoloissa. Työskentelen sekä yksilöiden, ryhmien että työyhteisöiden kanssa. Uskon, että ”asioilla on tapana järjestyä”.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija

Kaisalle on kertynyt vuosien mittaan monipuolista käytännön kokemusta ja ammattitaitoa opetuksen kentältä, erityisesti yläkouluikäisten nuorten opettamisesta ja sairaalakoulumaailmasta nuorisopsykiatrian puolelta. Erityisosaamista Kaisalla on lisäksi liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden sekä näkövammaisten lasten koulunkäynnin tukemisesta ja opettamisesta. Kolmiportaisen tuen avaaminen ja pedagogiset prosessit sekä eriyttämisen eri muodot Kaisa osaa avata käytännönläheisesti.

  • kolmiportainen tuki
  • eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
  • liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten koulunkäynnin tuki
  • näkövammaisuuteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät opetuksessa

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

Miia osaa monipuolisesti avata ja havainnollistaa, mitä opetusjärjestelyissä, –menetelmissä ja tukitoimissa tulee huomioida kuulovammaisen tai kielellisiä haasteita kohtaavan lapsen kohdalla.  Tämän lisäksi hänellä on vankka kokemus kouluttaa ammattilaisia haastavan käytöksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen aiheista. 

  • kuulohaasteet oppimisessa 
  • kuulovammaisten opetus 
  • kielenkehityksen tukeminen 
  • haastava käyttäytyminen 
  • tarkkaavuus ja toiminnanohjaus 

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KT, erityisluokanopettaja, työnohjaaja

Sanna pystyy avaamaan erityisopettajan konsultatiivista roolia ja merkitystä koulussa mm. osaamisen jakamista ja yhteisöllistä oppimista hyödyntäen. Hän on kokenut työnohjaaja ja taitava tuomaan esille, miten tarkastella, arvioida ja kehittää omaa työtään sekä luoda ammatillista kasvua tukeva työyhteisökulttuuri. 

  • työnohjaus 
  • konsultatiiviset työtavat 
  • inklusiivinen toimintakulttuuri, osallisuus 
  • työhyvinvointi koulussa 

 

Työnohjaaja

ohjaava opettaja, erityisopettaja, Valteri Tervaväylä, Oulu

Olen valmistunut työnohjaajaksi vuonna 2005. Toiminnalliset ryhmätyömenetelmät -koulutus valmistui v. 2000. Olen kouluttautunut erityisopettajaksi, erityisluokanopettajaksi ja tehnyt jatko-opintoina kasvatustieteen tohtorin tutkinnon, johon liittyvä väitöskirja käsittelee työnohjausta inklusiivisen opettajuuden tukena. Olen ollut erityisopettajana sekä erityisluokanopettajana kymmenen vuoden ajan eri paikkakunnilla ja nykyisessä tehtävässäni ohjaavana opettajana vuodesta 2001 alkaen.

Minusta työnohjauksessa on keskeistä se, että tilaajan ja työnohjattavan tarve ja tavoite tulevat kohdatuksi, kuulluksi ja edistetyksi. Ratkaisukeskeisyys ja systeemisyys viehättävät minua tarkastelutapana.

Kouluttaja

ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, psykologian opettaja

Marialla on kokemusta ja osaamista lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja elämäntaitojen vahvistamisesta. Neurokirjon lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tuen keinot ja menetelmät ovat Marian keskeistä osaamisaluetta. Positiivisen pedagogiikan ja voimavaralähtöisyyden näkökulmat ja käytännön menetelmät ovat hänen vahvuusalueitaan.   

  • lasten ja nuorten hyvinvointi ja positiivinen pedagogiikka
  • neurokirjon oppilaat
  • tunne- ja vuorovaikutustaidot
  • vaativa monialainen tuki
  • oppimisen ja koulunkäynnin tuen tasot