Teemme tutkimusyhteistyötä yliopistojen, ammattikorkeakoulujen, säätiöiden ja erilaisten hankkeiden yhteistyöverkostojen kanssa.

Oppilaitosten kanssa tehtävä tutkimusyhteistyö voi toteutua esimerkiksi opiskelijoiden tekemissä opinnäytetöissä ja tutkimuksellisissa kehittämishankkeissa.

Valteri-koulun toimintamalli tarjoaa monia kiinnostavia tutkimuskohteita, esimerkiksi:

  • toimintakyvyn haasteet
  • oppimisen ja kuntoutumisen yhdistäminen
  • yhteistyö perheiden kanssa
  • monialainen työote
  • kehittävä työote
  • joustava ja monipuolinen oppimisen tuki kaikille yhteisessä koulussa.

Tutkimusuutisia

Inkluusio vaatii toimiakseen toimintakulttuurin muutosta

Jaana Alajoki tarttuu väitöskirjassaan koulumaailman ajankohtaiseen aiheeseen tarkastellessaan inkluusiota yläkoulun muutosprosessina. Inkluusion voi suomalaisen koulumaailman arkitulkinnan pohjalta määritellä kaikille sopivaksi kouluksi, jossa opetusta eriytetään oppilaiden tarpeiden mukaan. Tutkimuksessa havaittiin, että inkluusio yhdistetään monesti erityisopetukseen, vaikka käsitteenä kaikille yhteinen koulu viittaa koko koulun toimintaan.

Virhekäsitys aivoista selittää suhtautumista mielenterveyteen

Uusi tutkimus selvitti ihmisten käsityksiä aivojen ja mielen suhteesta. Tutkimuksen mukaan sekä maallikoiden että koulutettujen psykoterapeuttien käsitys aivoista on yleisesti virheellinen. Ajatusvinouma voi tutkijoiden mukaan vaikuttaa siihen, millaista apua mielenterveysongelmiin haetaan ja tarjotaan.

Yhteystiedot

Sanna Komu

0295 29 4262

sanna.komu@valteri.fi

Iines Palmu

0295 33 2014

iines.palmu@valteri.fi