Taru Antila
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry
Tarulla on pitkä käytännön kokemus haastavaksi koetusta käytöksestä. Hän on tottunut esiintyjä ja pystyy selkeästi kertomaan, miten haastavissa tilanteissa tuetaan lapsen myönteistä käytöstä ja lapsen lähiverkostoja. Hän tuntee laajasti kodin ja koulun yhteistyötä edistäviä toimintamalleja ja tietää, miten kehittää koulun toimintakulttuuria yhteisölliseksi.
- haastava käyttäytyminen
- koulun työyhteisön kehittäminen
- työnohjaus
- vaativa erityinen tuki
- kodin ja koulun yhteistyö
Perttu Eskelinen
koululääkäri, nuorisopsykiatrian erikoislääkäri
Pertulla on kokemusta reilun 10 vuoden ajalta psykiatrisesta työstä nuoriso- ja aikuispsykiatrian alueelta. Pertun vahvuuksia ovat työyhteisöohjaaminen (konsultaatiot haastavissa tilanteissa), vuorovaikutukseen ja sen vaikuttavuuteen liittyvät asiat, sekä luonnollisesti erilaiset psykiatriset häiriöt, niiden hoito ja kuntoutus.
Kouluttajana Perttu on perusteellinen, erittäin käytännönläheinen ja mukaansa tempaava. Hänen vahvuuksiaan on sanoittaa vaikeitakin asioita kaikkien saavutettavaksi, kansan kielellä. Hänelle tärkeitä tulokulmia ovat terveydentilan kokonaisvaltainen, holistinen huomiointi sekä lapsen/nuoren identiteettikehitykseen liittyvät ilmiöt.
- psyykkisesti oireileva oppilas
- psykiatrinen hoito ja kuntoutus
- neuropsykiatristen ilmiöiden huomioiminen
- traumojen vaikutus lapsen/nuoren kasvuun ja kehitykseen
- vuorovaikutustaidot ja monialainen yhteistyö
Sari Granroth-Nalkki
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Sari on toteuttanut työssään useita vuosia yhteisopettajuutta ja pystyy käytännönläheisesti avaamaan opettajien osaamiset yhdistävän mallin hyödyt ja haasteet niin opettajan kuin oppilaan kannalta. Hän on taitava kertomaan joustavista tuen muotojen käytänteistä sekä hyvinvointitaitojen opettamisesta, jotka luovat perustan kukoistavalle koululle.
- hyvinvointitaidot
- yhteisopettajuus ja tiimityöskentely
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- haastava käyttäytyminen
- kouluakäymättömyys
Tiina Heikkinen
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja
Tiina on toiminut pitkään erityisluokanopettajana opettaen lapsia, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Häneltä löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta.
- kehityksellinen kielihäiriö
- varhaiskasvatus, esiopetus
- työnohjaus
- hyvinvointitaidot
- tiimityöskentely
Miia Herranen
konsultoiva ohjaaja, sosiaalikasvattaja, esikoulun opettaja, neuropsykiatrinen valmentaja- ja kouluttaja
Miia on neuropsykiatrinen valmentaja ja –kouluttaja. Neuropsykiatrisissa valmentajakoulutuksissamme Miia tarjoaa teoreettisen taustan ja keskeiset elementit nepsy–valmennukseen. Koulutus on 30 opintopisteen laajuinen ja tuottaa nepsy–valmentaja -pätevyyden. Tämän lisäksi Miia osaa kertoa myös voimavara- ja ratkaisukeskeisestä työotteesta.
- Nepsy-neuropsykiatrinen valmennus
- voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote
- moniammatillisuus
- varhaiskasvatus
Kaisa Hurtig
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, näkövammaistaitojen ohjauksen erityisasiantuntija
Kaisalle on kertynyt vuosien mittaan monipuolista käytännön kokemusta ja ammattitaitoa opetuksen kentältä, erityisesti yläkouluikäisten nuorten opettamisesta ja sairaalakoulumaailmasta nuorisopsykiatrian puolelta. Erityisosaamista Kaisalla on lisäksi liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden sekä näkövammaisten lasten koulunkäynnin tukemisesta ja opettamisesta. Kolmiportaisen tuen avaaminen ja pedagogiset prosessit sekä eriyttämisen eri muodot Kaisa osaa avata käytännönläheisesti.
- kolmiportainen tuki
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten koulunkäynnin tuki
- näkövammaisuuteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät opetuksessa
Henni Huttunen
fysioterapeutti, erityisuinninkouluttaja (SUH), neuropsykiatrinen valmentaja
Henni on asiantunteva allasterapian ja soveltavan liikunnan ammattilainen. Hän hyödyntää päivittäin allasterapiaa lasten ja nuorten kuntoutuksessa sekä kouluttaa fysioterapeutteja. Henni on ollut mukana soveltavan liikunnan hankkeissa ja hänellä on tarjota uudenlaisia ideoita soveltavan liikunnan toteuttamiseen lähikouluissa.
- soveltava liikunta
- fysioterapia ja allasterapia
- apuvälineiden käyttö
- liikuntavammat ja motoriikka
- neurologiset haasteet ja liikkuminen
Erja Kaakkuriniemi
ohjaava kuntouttaja, fysioterapeutti-YAMK, AmO, ICF-kouluttaja
Erjalla on vahvaa asiantuntemusta liittyen yksilön toimintakykyyn (ICF) ja sen huomioimiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä opetuksessa. Hän on mm. yksi Toimintakykyarvio.fi-palvelun kehittäjistä ja osaa monipuolisesti tuoda esille kuntoutuksen merkityksen oppilaan oppimisen kannalta sekä moniammatillisen yhteistyön hyödyt siinä.
- toimintakyky (ICF)
- koulun työyhteisön kehittäminen
- moniammatillisuus
- monitarpeiset oppilaat
- esteettömyys
- neurologiset haasteet ja liikkuminen
Miia Kareisto
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja
Miia osaa monipuolisesti avata ja havainnollistaa, mitä opetusjärjestelyissä, –menetelmissä ja tukitoimissa tulee huomioida kuulovammaisen tai kielellisiä haasteita kohtaavan lapsen kohdalla. Tämän lisäksi hänellä on vankka kokemus kouluttaa ammattilaisia haastavan käytöksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen aiheista.
- kuulohaasteet oppimisessa
- kuulovammaisten opetus
- kielenkehityksen tukeminen
- haastava käyttäytyminen
- tarkkaavuus ja toiminnanohjaus
Kukka-Maaria Kaukomaa
ohjaava opettaja, KM (erityispedagogiikka), EO, sosionomi (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja, kasvatus- ja kuntoutuskoiran ohjaaja
Kukka-Maaria tietää, miten moniammatillisesti suunnitella ja toteuttaa monitarpeisten oppilaiden opetusta. Hän pystyy selkeästi ja käytännönläheisesti avaamaan myös sitä, miten järjestää toiminta-alueittainen opetus. Myönteisen käyttäytymisen tukemisen tavat ovat Kukka-Maarian kouluarjessa hyödyntämiä.
- toiminta-alueittain järjestetty opetus
- moniammatillisuus
Anuliisa Kemppainen
ohjaava perhetyön asiantuntija | KM, erityisopettaja, sosionomi (ylempi amk)
Anuliisa tietää hyvin kodin ja koulun välisen yhteistyön merkityksen sekä sen erilaiset tehtävät ja muodot. Hän pystyy monipuolisesti avaamaan tapoja, joilla tukea oppilaita ja perhettä arjessa.
- Resetti-ryhmätoiminta ja perheluokat
- perhe- ja verkostotyö
- neuropsykiatriset haasteet
- haastava käyttäytyminen
Merja Koivisto
ohjaava opettaja, KM, luokanopettaja, erityisopettaja
Merja on kokenut asiantuntija ja kouluttaja aiheesta inklusiivinen koulu johtamisen näkökulmasta. Hän kehittää aktiivisesti eri työryhmissä oppimisen tukea ja sen järjestämistä, opiskeluhuoltoa ja monialaista yhteistyötä. Hän on taitava avaamaan ymmärrettävästi ja käytännönläheisesti laajojakin oppimisen tukeen ja koulunkäyntiin liittyviä kokonaisuuksia.
- inklusiivinen toimintakulttuuri, osallisuus
- vaativa erityinen tuki
- oppilas- ja opiskelijahuolto, monialainen yhteistyö
- ratkaisukeskeisyys ja positiivinen pedagogiikka
- koulun toimintakulttuuri
Sanna Kokko
ohjaava opettaja, KM, varhaiserityisopettaja, erityisluokanopettaja, kognitiivinen psykoterapeutti (koulutuksessa)
Sannan toimintatapa perustuu vahvuusperusteiseen ajattelumalliin, positiiviseen pedagogiikkaan ja voimavaralähtöiseen lähestymistapaan sekä ratkaisukeskeisiin käytännön menetelmiin. Sannalla on kokemusta varhaiskasvatuksen kentällä sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta. Yläkouluikäisten parissa Sanna on opettanut ja ohjannut nuoria, joilla on kielellisiä-, tarkkavaisuus- ja toiminnanohjauksen sekä käytöksen haasteita. Sanna omaa kokemusta ratkaisujen löytämisestä kouluakäymättömyyteen, tunne- ja mielialahaasteisiin ja hyvinvointitaitojen vahvistamiseen.
- kasvun ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen perusopetuksessa
- psyykkisesti oireileva oppilas ja kouluakäymättömyys
- hyvinvointi ja tunnetaidot
Sanna Komu
ohjaava opettaja, KT, erityisluokanopettaja, työnohjaaja
Sanna pystyy avaamaan erityisopettajan konsultatiivista roolia ja merkitystä koulussa mm. osaamisen jakamista ja yhteisöllistä oppimista hyödyntäen. Hän on kokenut työnohjaaja ja taitava tuomaan esille, miten tarkastella, arvioida ja kehittää omaa työtään sekä luoda ammatillista kasvua tukeva työyhteisökulttuuri.
- työnohjaus
- konsultatiiviset työtavat
- inklusiivinen toimintakulttuuri, osallisuus
- työhyvinvointi koulussa
Maria Laiho
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, psykologian opettaja
Marialla on kokemusta ja osaamista lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja elämäntaitojen vahvistamisesta. Neurokirjon lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin tuen keinot ja menetelmät ovat Marian keskeistä osaamisaluetta. Positiivisen pedagogiikan ja voimavaralähtöisyyden näkökulmat ja käytännön menetelmät ovat hänen vahvuusalueitaan.
- lasten ja nuorten hyvinvointi ja positiivinen pedagogiikka
- neurokirjon oppilaat
- tunne- ja vuorovaikutustaidot
- vaativa monialainen tuki
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen tasot
Niina Laitinen
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja
Niinalla on kokemusta ja osaamista näkövammaisten oppilaiden kanssa toimimisesta ja hän on taitava kertomaan, mitä tulee huomioida em. oppilaan opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja välineissä. Tämän lisäksi Niinalla on vahva kokemus varhaiskasvatuksen puolelta. Hän on asiantunteva avaamaan lapsen kehityksen ja oppimisen tukea sekä monialaista yhteistyötä siinä.
- mobiililaitetta hyödyntävä oppiminen
- opettajan ja avustajan yhteistyö
- yhteisopettajuus
- yhteisöllinen oppiminen
- varhaiserityisopetus
- päivähoidon ja koulun nivelvaihe
Ilona Lepistö
ohjaava kuntouttaja, sairaanhoitaja AMK, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja
Ilonalla on pitkä, 15 vuoden työkokemus lastenpsykiatrisesta ja lastenneurologisesta hoitotyöstä sekä verkostotyöstä, niin lasten kuin nuorten parissa. Valterissa hän on toiminut aikaisemmin sairaanhoitajan tehtävässä useamman vuoden. Ilonan osaamisalueeseen kuuluvat neuropsykiatristen asiakkaiden valmennukset/tukikeskustelut ja ohjaukset, verkostoyhteistyö, kouluttaminen, ohjauskäynnit, sekä konsultointi. Kouluttajana hän on läsnäoleva, käytännönläheinen ja innostava.
- psyykkisesti oireileva oppilas
- työntekijän hyvinvointitaidot
- neuropsykiatriset haasteet
- vuorovaikutustaidot ja monialainen yhteistyö
- haastava käytös ja kouluturvallisuus
Marja Lounaskorpi
ohjaava opettaja, näkövammaisten erityisopettaja, kehitysvammaisten erityisopettaja
Marjalla on osaamista sokeiden ja heikkonäköisten oppilaiden opetuksesta, erityistarpeista, järjestelyistä ja menetelmistä. Marja tarjoaa käytännönläheisen tietopaketin näkövammaisen oppilaan tukeen sekä pedagogisiin prosesseihin ja asiakirjoihin.
- näkövammaisten opetus
- näkövammaisen oppilaan koulunkäynnin tuki
- sokeuteen ja heikkonäköisyyteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät
Heljä Luomalahti
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, viittomakielentulkki
Heljällä on tarjota vahvaa osaamista siitä, mitä tulee ottaa huomioon, kun koulussa on tai kouluun tulee monitarpeisia, kuulo- tai kuulonäkövammaisia lapsia ja nuoria. Hän pystyy selkeästi avaamaan opetusjärjestelyjä ja –menetelmiä, jotta oppilaan koulunkäynti sujuu mahdollisimman hyvin.
- viittomakieli ja tukiviittomat
- kuurosokeiden kommunikointi
- näkö- ja kuulohaasteet oppimisessa
- monitarpeiset oppilaat
- toiminta-alueittain opiskelu
Mari Luosa
ohjaava opettaja, varhaiskasvatuksen opettaja, KM, luokanopettaja, erityisopettaja
Mari on kehittänyt aktiivisesti oppimisen tukea ja sen järjestämistä, opiskeluhuoltoa ja monialaista yhteistyötä. Hänellä on vankka kokemus työskentelystä haastavan käytöksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen pulmien kanssa. Marilta löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa sekä lukion erityisopetuksessa toimimisessa.
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen ja normit
- koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen, tiimityö
- oppilas- ja opiskeluhuolto sekä monialainen yhteistyö
- haastava käyttäytyminen ja kouluakäymättömyys
- perhe ja verkostotyö
Susanna Lähteenmäki
ohjaava opettaja | KT, FL, erityisluokanopettaja, Bliss-kouluttaja
Susannalla on laaja osaaminen ja kokemus puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation (AAC) käytöstä opetuksessa. Hän pystyy avaamaan selkokielen ja selkeän vuorovaikutuksen merkitystä sekä Bliss-kielen käyttöä.
- puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi (AAC)
- puhuttu ja kirjoitettu selkokieli, selkeä vuorovaikutus
- Bliss-kieli
- puhevammaisten lasten lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen
- kirjallisuusterapia
Päivi Lång
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, näönkäytön ohjaaja
Päivillä on vahvaa käytännön kokemusta ja osaamista monitarpeisten näkövammaisten oppilaiden opetukseen liittyen. Hän on myös perehtynyt vaativaan erityiseen tukeen ja toiminta-alueittain järjestettävään opetukseen. Päivi on taitava avaamaan käytännönläheisesti oppimisen tukeen liittyviä pedagogisia asiakirjoja ja niiden kirjoittamista.
- näkö- ja kuulohaasteet oppimisessa
- monitarpeiset oppilaat
- toiminnallisen näönkäytön arviointi
- toiminta-alueittain opiskelu
- vaativa erityinen tuki
Päivi Norvapalo
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, työnohjaaja STOry, fysioterapeutti
Päivillä on laaja ja vahva asiantuntemus autismikirjosta sekä muista neuropsykiatrisista pulmista ja niihin liittyvistä opetus- ja kuntoutusmenetelmistä. Hän on kokenut puhuja ja esiintyjä ja pystyy avaamaan monipuolisesti mm. haastavaan käyttäytymiseen, sen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan kehitettyjä menetelmiä ja ratkaisuja.
- autismikirjo
- haastava käyttäytyminen
- sosiaaliset ja tunnetaidot
- työnohjaus
- vaativa erityinen tuki
Anu Pakkanen
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, käsityön- ja kuvataiteenopettaja
Anulla on pitkä kokemus työskentelystä oppilaiden kanssa, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Tällä hetkellä hänen pääasiallinen työnsä on näkövammaisten oppilaiden parissa. Anu pystyy avaamaan mitä tulee huomioida em. oppilaiden opetusjärjestelyissä, menetelmissä ja välineissä.
- kielenkehityksen tukeminen
- näkövammaisten opetus ja oppilaan koulunkäynnin tuki
- näkövammaisen oppilaan koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät
- kädentaidot
Iines Palmu
kehittämiskoordinaattori, KM, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja, väitöskirjatutkija
Iines on erikoistunut käyttäytymisen ongelmien ja kouluvaikeuksien päällekkäistymiseen sekä opiskelumotivaation ja erityisesti kouluakäymättömien oppilaiden tukemiseen. Hänellä on tutkimusperustaista osaamista em. haasteiden taustoista, ennaltaehkäisystä ja tukimenetelmistä sekä yksilön että yhteisön näkökulmista.
- kouluakäymättömyys
- koulun toimintakulttuuri
- käyttäytymisen haasteet
- oppimisympäristön strukturointi
- yhteisopettajuus ja tiimityöskentely
Tiina Pilbacka-Rönkä
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti
Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta maahanmuuttajaoppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaa, inklusiiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä kolmiportaista tukea.
- kouluakäymättömyys
- kielenkehityksen tukeminen
- kolmiportainen tuki
- inklusiivinen opetus
- lukion erityisopetus
Katri Ranta
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja
Katrilla on asiantuntemusta kuulovammaisen oppilaan opiskeluun liittyvistä opetusjärjestelyistä. Hän pystyy opettamaan viittomakieltä ja kertomaan viittomien käytöstä opetuksessa.
Sallamaria Rautavaara
Sallamarialle moniammatillisen yhteistyön hyödyntäminen psykologin työssä on arkipäivää. Hänen erityisosaamisensa löytyy neuropsykiatrian alalta.
Hän on taitava avaamaan käytännönläheisesti neuropsykiatrisen oppilaan kokemusmaailmaa ja siten auttamaan mm. tukimuotojen suunnittelussa.
Tämän lisäksi Sallamarialla on kokemusta oppimisvaikeuksien arvioinnista ja tukemisesta sekä kehitysvammaisten lasten ja nuorten kanssa työskentelystä.
- Neuropsykologinen osaaminen
- Autismikirjo
- ADHD
Katri Rinne
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaaja
Katri pystyy kertomaan haastavasta käyttäytymisestä, sen ennaltaehkäisystä ja hallinnasta. Hän tutustuttaa positiiviseen pedagogiikkaan ja vuorovaikutukseen ja hänellä on hallussaan myös, miten eläinavusteinen toiminta saadaan koulussa käyntiin.
- haastava käyttäytyminen
- eläinavusteinen opetus
- vuorovaikutus
- positiivinen pedagogiikka
Matti Salmela
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja
Matilla on käytännön kokemusta ja ammattitaitoa haastavasti käyttäytyvien lasten ja nuorten kanssa toimimisesta. Hän pystyy avaamaan monipuolisesti myös soveltavan liikunnan hyödyntämistä oppilaan oppimisen tueksi toimintakyky huomioiden.
- haastava käyttäytyminen
- nivelvaiheiden tuki
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- soveltava liikunta
Anna-Kaisa Sipilä
ohjaava opettaja, KT, erityisopettaja, psykoterapeutti (YET)
Anna-Kaisalla on monipuolista osaamista ja ammattitaitoa autismikirjoon, ADHD/ADD, tarkkaavuuteen, haastavaan käyttäytymiseen, lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin sekä elämänhallintataitoihin liittyen.
- toiminta-alueittain yksilöllistetty opetus
- neuropsykiatriset haasteet
Heli Suominen
Psykologi, PsM
Valterin lisäksi Helillä on työkokemusta erityisten lasten ja nuorten kanssa toimimisesta terveydenhuollon perustasolta erikoissairaanhoitoon. Heli on perehtynyt työssään erityisesti psyykkisiin ja neuropsykiatrisiin häiriöihin sekä kouluakäymättömyyteen, ja hän tuntee keinot, joilla koulupolkua ja -ympäristöä voidaan mukauttaa erilaiset tarpeet, haasteet ja vahvuudet huomioiden.
Helillä on kokemusta lisäksi oppimisvaikeuksien arvioimisesta ja tukemisesta. Työssään Heli tapaa myös sellaisia lapsia, joilla on aisti-, liikunta- tai kehitysvamma.
- Neuropsykiatriset ja psyykkiset häiriöt
- Neuropsykologinen osaaminen
Klaus Tanttu
Sosionomi (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja, erityistason MAPA®-kouluttaja, NLP-practitioner
Klaus on neuropsykiatrinen valmentaja ja erityistason MAPA®–kouluttaja. Hän pystyy asiantuntevasti avaamaan mm. haastavaan käyttäytymiseen, sen ennaltaehkäisyyn sekä hallintaan liittyviä menetelmiä. Klausilla on runsaasti käytännön kokemusta haastavasti käyttäytyvistä lapsista ja nuorista, ja hän on myös kokenut koulunkäynnin ohjaajien lisäkouluttaja. Klausin työotteena on ratkaisukeskeisyys ja työn tekemisen keskiössä ovat lapsi ja perhe.
Sanna Vallenius
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja
Sanna on toiminut pitkään työelämässä vaativaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa ja omaa kokemusta mm. psyykkisesti oirehtivien ja autismikirjon oppilaiden tukemisesta kouluelämässä. Sanna on perehtynyt myös tukea tarvitsevan oppilaan nivelvaiheeseen siirryttäessä toiselle asteelle.
Jaana Veteläinen
ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja
Jaanalla on kokemusta varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta. Vahvinta osaamisaluetta ovat varhaiskasvatus sekä esi-ja alkuopetus. Jaanalla löytyy osaamista mm. autismikirjon, kehitysvammaisten ja monitarpeisten oppilaiden opettamisesta. Jaana on varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa opettanut lapsia, joilla on kielen, tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen ja käytöksen haasteita.
- kasvun ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
- tarkkaavuuteen ja toiminnanohjaukseen liittyvät opetusjärjestelyt ja menetelmät
- eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt
- laaja-alaiset kehityksen viiveet ja niihin liittyvät opetusjärjestelyt ja menetelmät
Jukka Vetoniemi
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja
Jukalla on laajaa kokemusta ja osaamista oppimisen tuen järjestämisestä sekä hyvistä toteutuksista ja käytänteistä kouluissa ja kunnissa. Hän pystyy kertomaan osallisuutta edistävistä oppimisympäristöistä ja inklusiivisen koulun eri elementeistä. Jukka hyödyntää aktiivisesti kouluarjessa uutta opetusteknologiaa ja pedagogisia sovelluksia, tekoälyä ja pelillisyyttä.
Minna Vuolukka
ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja
Minna on vahvoilla kasvun ja oppimisen tukeen sekä opetuksen järjestämiseen liittyvissä asioissa. Hän osaa avata käytännönläheisesti varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen pedagogisia prosesseja ja asiakirjoja. Lisäksi työyhteisön toimintakulttuurin tukeminen ja työyhteisötaidot ovat hänen kiinnostuksen kohteitaan.
- erityisopetuksen järjestäminen
- kolmiportainen tuki
- koulun toimintakulttuuri
- sosiaaliset ja tunnetaidot
Mirjami Ylikojola
toimintaterapeutti YAMK, varhaiskasvatuksen opettaja, sote-alan kliininen asiantuntija, johtamisen erikoisammattitutkinto
Mirjami on monialaisen verkostotyön osaaja, jolla on runsaasti kokemusta kuntoutuksen ja opetuksen yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa ja kouluissa kolmiportaisen tuen järjestämisen asioissa. Mirjamia kiinnostavat lasten ja nuorten sekä perheiden osallisuuden lisääminen, oppilaslähtöisten tukitoimien järjestäminen, sekä psyykkisen ympäristön vaikutus kouluissa oppilaiden hyvinvointiin ja oppimiseen.
- psyykkiset – ja käyttäytymisen haasteet
- tukitoimet päiväkoti ja kouluarjessa
- päiväkodin ja koulun toimintakulttuuri
- perhe- ja verkostotyö
- Resetti-ryhmätoiminta ja perheluokat