Alarmo, Tea

psykologi | perheterapeutti (erityistaso)

  • oppilashuolto
  • perhe- ja verkostotyö, monialainen yhteistyö
  • sosiaalisten– ja tunnetaitojen kasvattaminen

Aro, Tuomo

neuropsykologian erikoispsykologi, PsL

  • neuropsykologinen tieto opettajan työn tukena
  • tarkkaavaisuuden, toiminnanohjauksen ja itseohjautuvuuden tukeminen kouluympäristössä
  • luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat
  • matemaattisten taitojen oppiminen ja mobiilitekniikan hyödyntäminen oppimisen tukena

Elovainio, Leila

fysioterapeutti  | fysioterepeutti NDT, SI, BBATT, erityisuimaopettaja

  • Sensorinen Integraatio (SI), aistitiedon jäsentyminen ja oppimisvalmiudet
  • BBAT – Basic Body Awareness -terapia (psykofyysisen fysioterapian menetelmä)
  • lasten neurologia
  • lasten liikkuminen, kehitys sekä muut fysioterapiaan liittyvät asiat

Granroth-Nalkki, Sari

ohjaava opettaja | KM, erityisopettaja, luokanopettaja

  • osallistava, inklusiivinen opetus ja koulun toimintakulttuuri
  • työyhteisön toimintakulttuurin kehittäminen
  • tiimityöskentely ja projektioppiminen
  • yhteisopettajuus
  • verkko-oppiminen erityistilanteissa
  • haastavasti käyttäytyvät nuoret

Happonen, Heljä

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja, luokanopettaja, viittomakielentulkki

  • kuulovammoihin ja kuulonäkövammoihin liittyvät opetusjärjestelyt ja -menetelmät
  • monitarpeisten oppilaiden opetusjärjestelyt ja -menetelmät
  • kielellisten taitojen ja kommunikaation tukeminen
  • viittomakieli ja viittomat opetuksessa
  • toiminta-alueittain etenevä opiskelu

Herranen, Miia

konsultoiva ohjaaja | sosiaalikasvattaja, esikoulun opettaja, neuropsykiatrinen valmentaja ja kouluttaja

  • neuropsykiatrinen valmentajakoulutus
  • sosiaaliset- ja tunnetaidot
  • haastava käyttäytyminen, tarkkaavuus ja toiminnanohjaus
  • voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote ohjaustyössä
  • koulunkäynninohjaajien/avustajien lisä- ja täydennyskoulutus

Jokela, Tiina

AAC-ohjaaja | perushoitaja, puhevammaistentulkki

  • kommunikointikansiot
  • kuvatuki ja toimintataulut
  • tietotekniikka kommunikoinnissa
  • oppilaiden ohjaus

Jokitalo-Trebs, Mari

kuntoutuksen suunnittelija | fysioterapeutti (NDT), kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

  • oppimisen ja kuntoutumisen monialainen tuki ja arviointi
  • toimintakykyajattelu osallistumisen, oppimisen ja monialaisen yhteistyön perustana
  • ICF ja GAS käytännön työkaluina
  • allasterapian perus- ja syventävät koulutuspäivät fysioterapeuteille
  • KESY – Kehityskeskustelu symbolein; oppilaan osallisuus tavoitteen asettelussa ja arvioinnissa

Jääskö, Päivi

puheterapeutti | FM

  • esi- ja perusopetusikäisten kuulovammaisten lasten kieli ja kommunikaatio
  • esi- ja perusopetusikäisten kielihäiriöisten lasten puheen, kielen ja kommunikaation vaikeudet
  • AAC eli puhetta tukeva ja/tai korvaava kommunikaatio

Kaakkuriniemi, Erja

ohjaava kuntouttaja| fysioterapeutti | YAMK, ICF-kouluttaja

  • kuntoutuksen ja sen suunnittelun kehittäminen
  • kuntoutuksen ja opetuksen yhteisten toimintamallien ja -käytänteiden kehittäminen; ICF -luokitus/viitekehys
  • toimintakyky ja tavoitteiden asettaminen (GAS)
  • oppiminen ja kuntoutuminen opetussuunnitelman viitekehyksessä
  • kuntouttava arki ja moniammatillinen yhteistyö
  • lasten ja nuorten neurologinen fysioterapia
  • NDT-Bobath, NDT -Baby-Bobath

Kareisto, Miia

erityisluokanopettaja | KM, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

  • kuulovammoihin liittyvät opetusjärjestelyt ja menetelmät
  • kielellisiin oppimisvaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja menetelmät
  • haastava käyttäytyminen, tarkkaavuus ja toiminnanohjaus
  • eriyttäminen, joustavat opetusjärjestelyt ja yhteisopettajuus
  • uudistuneet opetussuunnitelmat

Karvonen, Marketta

erityisluokanopettaja | KM, näkövammaisten erityisopettaja, näkövammaistaitojen ohjaaja

  • näkövammaisten opetus
  • TVT-pedagogiikka luokkatyössä
  • näkövammaistaitojen pedagoginen ohjaus
  • toiminnallisen näön kartoitus

Kattilakoski, Raija

ohjaava opettaja | KT, eo,  työnohjaaja

  • OPS 2016, erityisesti uudistuva pedagogiikka ja tiimiopettajuus
  • uudenlaiset oppimisympäristöt ja toimintakulttuurin muutosprosessit
  • erityinen tuki lukiossa ja ammatillisessa opetuksessa

Koivisto, Merja

ohjaava opettaja | KM, erityisopettaja

  • oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisen käytänteet ja normit
  • vaativan erityisen tuen, koulupudokkuuden ja syrjäytymisen kysymykset
  • oppilashuolto ja monialainen yhteistyö

Komu, Sanna

ohjaava opettaja | KT, erityisluokanopettaja, työnohjaaja

  • kuulovammoihin liittyvät opetusjärjestelyt ja menetelmät
  • kielellisiin oppimisvaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja menetelmät
  • tarkkaavuuteen liittyvät opetusjärjestelyt ja menetelmät
  • opetuksen järjestäminen ja kolmiportainen tuki; eriyttäminen, pedagogiset prosessit ja -asiakirjat
  • ohjaukselliset työtavat, työnohjaus ja toiminnalliset ryhmätyömenetelmät
  • ammatillinen kasvu, työssäjaksaminen ja työhyvinvointi

Kujala, Tero

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja, lastentarhanopettaja

  • autismikirjoon liittyvät opetukselliset ja kuntoutukselliset menetelmät
  • iPad –sovellukset erityistä tukea tarvitsevien arjen hallinnan tukena
  • strukturointi opetuksen ja arjen selkiyttäjänä, toiminnanohjaus ja tarkkaavuus
  • haastava käyttäytyminen, sen ennaltaehkäisy ja muokkaaminen
  • sosiaalisten- ja tunnetaitojen tukeminen

Kvist, Pia

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja

  • musiikki pedagogisena kuntoutusmenetelmänä
  • kielellisiin oppimisvaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja menetelmät
  • opetuksen järjestäminen ja kolmiportainen tuki; pedagogiset prosessit ja –asiakirjat
  • eriyttäminen, yhteisopettajuus ja joustavat ryhmittelyt
  • toiminnanohjauksen tukeminen opetuksessa
  • uudistuneet opetussuunnitelmat

Köykkä, Jarkko ”Jake”

avustava opettaja | viittomakielen tulkki

  • viittomakieli, viitottu puhe ja tukiviittomat; tulkkaus ja opetus
  • kuurosokeiden kommunikointimenetelmät, sosiaalishaptinen kommunikaatio ja tulkkaus

Lahtinen, Pirjo

koulukuraattori | sosiaalityöntekijä, perheterapeutti, kouluttaja psykoterapeutti (ent. VET)

  • tunne – ja turvataidot
  • lastensuojelu
  • oppilashuolto
  • nivelvaihe toiselle asteelle siirryttäessä
  • perhe- ja verkostokeskeinen työ

Laiho, Maria

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja, psykologian opettaja

  • positiivinen pedagogiikka ja voimavaralähtöisyys opetuksessa
  • lasten ja nuorten psyykkinen hyvinvointi ja elämänhallintataidot
  • autismin kirjo, ADHD/ADD, tarkkaavuus ja kasvatuksellinen kuntoutus
  • haastava käyttäytyminen, sosiaalinen vuorovaikutus ja työrauha

Laitinen, Niina

ohjaava opettaja |  kasvatustieteen kandidaatti, eritysopettaja, kasvatustieteen maisteri

  • mobiililaitetta hyödyntävä oppiminen
  • opettajan ja avustajan yhteistyö
  • yhteisopettajuus
  • yhteisöllinen oppiminen
  • liikuntavammaisen oppilaan ohjaaminen koulutyössä
  • työyhteisön toimintakulttuurin tukeminen
  • varhaiserityisopetus
  • päivähoidon ja koulun nivelvaihe

Lampi, Hanna

ohjaava opettaja | KT, erityisopettaja, lastentarhanopettaja

  • yhteisopettajuus kaikkien yhteisessä peruskoulussa (alakoulu / yläkoulu)
  • yhdenvertaisuus ja sensitiivisyys yli kulttuurien tai muiden normiolettamuksien
  • käyttäytymisen haasteet, ryhmäinterventiot
  • positiivinen ja kannustava pedagogiikka
  • tulevaisuuskasvatus ja -tutkimus
  • improvisaatio luokassa tai työyhteisössä
  • vuorovaikutus- ja tunnetaidot
  • ekososiaalinen sivistys: sosiaalisesti kestävä kehitys
  • uusi OPS – erityispedagogiikan anti yleisopetukselle mm. itseohjautuvuudessa

Lappalainen, Mervi

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja

  • kuulovammaisten, kuulonäkövammaisten opetus
  • implantoitujen opetus
  • S2-opetus
  • kehitysvammaisten opetus
  • konduktiivinen pedagogiikka
  • viittomakieli/tukiviittomat
  • nepsy
  • draama
  • haastavat oppilaat
  • puluki

Lounaskorpi, Marja

ohjaava opettaja | näkövammaisten erityisopettaja, kehitysvammaisten erityisopettaja

  • näkövammaisten oppilaiden tuki (esi-ja perusopetus + lukio)
  • sokeuteen ja heikkonäköisyyteen liittyvät erityistarpeet, järjestelyt ja menetelmät
  • monitarpeisten näkövammaisten oppilaiden opetus
  • pidennetty oppivelvollisuus ja kolmiportainen tuki; pedagogiset prosessit ja asiakirjat näkövammaisille oppilaille

Lähteenmäki, Susanna

ohjaava opettaja | KT, FL, erityisluokanopettaja, Bliss-kouluttaja

  • AAC, puhetta tukeva ja/tai korvaava kommunikaatio
  • puhuttu ja kirjoitettu selkokieli, selkeä vuorovaikutus
  • Bliss-kieli
  • puhevammaisten lasten lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen
  • kirjallisuusterapia

Lång, Päivi

ohjaava opettaja | KM, erityisopettaja, erityislastentarhanopettaja, näönkäytön ohjaaja

  • näkövammoihin liittyvät opetusjärjestelyt ja menetelmät
  • monitarpeisten oppilaiden opetusjärjestelyt ja menetelmät
  • toiminta-alueittain etenevä opetus
  • varhaiserityisopetus sekä päivähoidon ja koulun nivelvaihe

Minkkilä, Katariina

toimintaterapeutti | toimintaterapeutti AMK, kuntoutuksen ohjaaja AMK, lähihoitaja

  • kuntouttava arki
  • toiminnalliset kuntoutusmenetelmät
  • monialainen yhteistyö

Norvapalo, Päivi

ohjaava opettaja | KM, erityisopettaja, työnohjaaja STOry, fysioterapeutti

  • autismikirjo ja heille käytettävät opetukselliset ja kuntoutukselliset menetelmät
  • haastava käyttäytyminen, sen ennaltaehkäisy ja muokkaaminen
  • sosiaalisten- ja tunnetaitojen tukeminen
  • strukturointi opetuksen ja arjen selkiyttäjänä, toiminnanohjaus
  • työnohjaus, erityisesti neuropsykiatristen asiakkaiden kanssa toimiville
  • vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö

Paakkari, Outi

puheterapeutti | FM

  • esi- ja perusopetusikäisten kuulovammaisten lasten kieli ja kommunikaatio
  • esi- ja perusopetusikäisten kielihäiriöisten lasten kielen, puheen ja kommunikoinnin vaikeudet
  • AAC eli puhetta tukeva ja/tai korvaava kommunikaatio

Pakanen-Wallin, Ulla

psykologi | PsM

  • esi- ja perusopetusikäisten tutkimus ja kuntoutus
  • kuulovamma, kielellinen erityisvaikeus, tarkkaavuus sekä autismin kirjo koulumaailmassa
  • lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukeminen
  • moniammatillinen ryhmäkuntoutus
  • oppimisvaikeudet

Palmu, Iines

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja, opinto-ohjaaja, väitöskirjatutkija

  • oppimisen ja koulunkäynnin tuki koulupolun nivelvaiheissa
  • strukturointi ja eriyttäminen inklusiivisessa opetuksessa
  • haastavasti käyttäytyvät oppilaat: käyttäytymisen ongelmien ja kouluvaikeuksien päällekkäistyminen ja kohdennettu tuki
  • motivaation tuki
  • yhteisopettajuus
  • konsultoiva työote erityisopettajan työssä

Peltoniemi, Antti

pedagoginen asiantuntija | tohtoriopiskelija, opetusteknologiakouluttaja

  • OPS ja teknologian implementointi
  • pedagoginen suunnittelu, 2000-l opettamisen teoria
  • TVT erityis- ja yleisopetuksessa
  • e-oppiminen, sosiaalinen media opetuksessa
  • käyttöjärjestelmät (win, mac, android, ios)
  • pilvipalvelut, oppimisalustat
  • kosketusnäytöt ja -taulut, tabletit, tietokoneet, virtuaalitodellisuus, robotiikka/koodaus

Pesonen, Riikka

konsultoiva ohjaaja | sosiaalikasvattaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

  • autismikirjo, ADHD/ADD, tarkkaavuus ja toiminnanohjaus sekä haastava käyttäytyminen esi- ja perusopetuksessa
  • strukturointi ja visualisointi, arjen hallinta
  • työparityöskentely, moniammatillinen yhteistyö, koulunkäynninohjaajien täydennyskoulutus

Pilbacka-Rönkä, Tiina

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti

  • kielellisiin vaikeuksiin liittyvä kuntoutus, opetusjärjestelyt ja menetelmät
  • puhe- ja lukiopetus
  • strukturointi
  • haastavat oppilaat
  • perusopetuksen ja lukion erityisopetus ja sen kehittäminen
  • maahanmuuttajaoppilaiden tukeminen ja opetuksen järjestäminen
  • opetuksen järjestäminen ja kolmiportainen tuki ja arviointi
  • osallistava, inklusiivinen opetus ja koulun toimintakulttuuri
  • verkko-oppiminen erityistilanteissa

Pitkänen, Veera

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja

  • autismikirjo
  • eläinavusteinen opetus
  • haastavat oppilaat
  • ryhmämuotoinen erityisopetus

Raatikainen, Kirsi

ohjaaja | neuropsykiatrinen valmentaja, NLP Master Personal Coach, NLP Trainer

  • neuropsykiatrinen valmennus
  • voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote
  • NLP

Remes, Pasi

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja STOry , Avekki-kouluttaja, Nepsy-valmentaja

  • kouluturvallisuus (Avekki-koulutus)
  • haastava käyttäytyminen ja työrauha, sosiaalinen vuorovaikutus, nujuamisen pedagogiikka.
  • psyykkisesti oireilevan oppilaan kohtaaminen
  • työssäjaksaminen ja työhyvinvointi
  • nepsy-valmennus​
  • työnohjaus

Rintamäki, Mari

konduktori-ohjaaja | fysioterapeutti NDT, moniammatillinen konduktori (MDC)

  • oppimisympäristö ja opetusjärjestelyt
  • tavoitteena toimintakulttuurin muutos – toisin tehden yhdessä enemmän
  • toimintakykynäkökulma keskiössä
  • konduktiivinen pedagogiikka ja sovellus
  • moniammatillinen yhteistyö – opettaja, avustaja ja terapeutti yhteistyössä
  • motorinen oppiminen, motoriikka ja toimiminen
  • oppilaan ohjaaminen ja avustaminen

Ropponen, Henna

koulukuraattori-sairaanhoitaja | sairaanhoitaja (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja ja kouluttaja, työnohjaaja, NLP Personal Coach

  • neuropsykiatrinen valmentaja -koulutus
  • haastava käyttäytyminen
  • tunnetaidot
  • voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote ohjaustyössä

Ruutu, Piia

ohjaava opettaja erityisopettaja | työnohjaaja STOry | tohtorikoulutettava (erityispedagogiikka), sosiaalipsykologian syventävissä opinnoissa

  • vaativan erityisen tuen oppilaat, erityisesti psykiatrinen ja neuropsykiatrinen oireilu ja autismi
  • haastavaksi koettu käytös ja käyttäytymisen interventiot, erityisesti lapsen ja nuoren myönteisen käytöksen tukeminen läheisten aikuisten yhteistoimintana (RESETTI, Positive Behaviour Support)
  • koulunkäynnin keskeytyminen
  • perhe- ja verkostoyhteistyö
  • vuorovaikutus, dialogisuus
  • jälkipurku, coping-keinot
  • sosiaalipsykologian näkökulmia kouluun, esimerkiksi ryhmäilmiöt koulussa

Salmela, Virpi

toimintaterapeutti | toimintaterapeutti AMK, lasten neurologia

  • tietokone kirjoittamisen ja koulunkäynnin apuvälineenä
  • oppimista tukevat apuvälineet
  • ympäristön merkitys oppimiselle
  • osallistumisen tukeminen taito- ja taideaineissa
  • oman toiminnan ohjailu
  • tunne- ja kaveritaitojen tukeminen

Salmi, Leenu

puheterapeutti | FM

  • puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointikeinot, mm. kuvat, puhelaitteet, tietokone, piirtäminen ja kansiot
  • vuorovaikutuksen tukeminen
  • osallisuuden tukeminen lapsiryhmässä
  • irtokuvakansion käyttö kommunikoinnin tukena
  • kommunikointikansioiden tietokonesovelluksien käyttö

Salonen, Kirsi

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

  • joustavat inkluusiota tukevat opetusjärjestelyt
  • tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tukeminen
  • Nepsy-näkökulma opetus- ja ohjaustyössä
  • ratkaisukeskeisyys haastavan käytöksen kohtaamisessa

Sergejeff, Johanna

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja

  • tarkkaavuus ja toiminnanohjaus
  • strukturointi
  • käänteinen luokkahuone, flipped classroom
  • yhteisopettajuus
  • arviointi
  • osallistava, inklusiivinen opetus ja koulun toimintakulttuuri
  • voimauttava valokuva
  • verkko-oppiminen erityistilanteissa

Sillanpää, Minna

ohjaava opettaja | KM, luokanopettaja, erityisopettaja, Story työnohjaaja

  • soveltava liikunta
  • toiminnanohjaus
  • joustava perusopetus
  • OPS 2016 ja oppimisen arviointi
  • oppimisen ja koulunkäynnin tuki
  • erilaisten konsultaatioiden suunnittelu ja ohjaus
  • työnohjaus

Sipilä, Anna-Kaisa

ohjaava opettaja | KT, erityisopettaja, psykoterapeutti (YET)

  • autismikirjo, ADHD/ADD, tarkkaavuus ja kasvatuksellinen kuntoutus
  • haastava käyttäytyminen ja työrauha, sosiaalinen vuorovaikutus ja toiminnanohjaus
  • lasten ja nuorten psyykkinen hyvinvointi ja elämänhallintataidot
  • työssäjaksaminen ja työhyvinvointi
  • työnohjaus

Toikkanen, Terhi

kehittämispäällikkö | KM, erityisluokanopettaja, montessoriohjaaja

  • toiminnallinen oppiminen
  • inklusiivisuus luokassa
  • koulun oppilaskeskinen toimintakulttuuri
  • OPS 2016: laaja-alainen osaaminen, monialaiset oppimiskokonaisuudet, arviointi
  • oppimisen edistämiseen liittyvä tutkimus
  • montessoripedagogiikka
  • yhteisopettajuus
  • yhdysluokkaopetus

Vetoniemi, Jukka

ohjaava opettaja | KM, erityisluokanopettaja

  • osallisuutta edistävät oppimisympäristöt, opetusjärjestelyt ja menetelmät
  • inklusiivisen koulun kehittäminen
  • opetusteknologia – pedagogiset sovellukset, mobiilipedagogiikka ja pelillisyys oppimisessa
  • oppimisen arviointi
  • soveltava liikunta ja nujuamisen pedagogiikka
  • OPS 2016 teemat sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Vänskä, Kukka-Maaria

erityisluokanopettaja | KM (erityispedagogiikka), EO, sosionomi (AMK), neuropsykiatrinen valmentaja, kasvatus- ja kuntoutuskoiran ohjaaja

  • toiminta-alueittain järjestetty opetus
  • monitarpeisten oppilaiden opetuksen moniammatillinen suunnittelu ja toteutus
  • henkilökeskeinen suunnittelu (PCP)
  • myönteisen käyttäytymisen tukeminen ja haastavissa tilanteissa toimiminen
  • autismiystävällisen oppimisympäristön ratkaisut