Miten toimia mahdollisissa kouluväkivaltatilanteissa? Mitä rehtori tai opettaja saa tehdä?

Näkökulmia ja ratkaisuja arkeen Oppimisen tuen foorumin torstain 7.4. paneelikeskustelussa tuovat Esko Lukkarinen, Mikko Pitkänen, Maija Juoperi ja Heikki Turkka.

Panelistien esittely:

Mikko Pitkänen
rikosylikonstaapeli,
Sisä-Suomen poliisilaitos, Tampereen pääpoliisiasema

Poliisin ennalta estävän toiminnan tavoitteena on lapsen yksilöllisen kasvun ja kehityksen turvaaminen sekä lapsen hyvinvointia edistävien valintojen mahdollistaminen. Tavoitteiden saavuttamiseksi teemme yhteistyötä moniammatillisesti mm. sosiaalitoimen, koulutoimen, terveydenhuollon sekä kolmannen sektorin kanssa. Yhdessä olemme enemmän!

Maija Juoperi
rehtori, Kukkula koulu
Jyväskylän kaupunki

”Olen perusopetuksessa monenlaista kokenut ja pitkän uran luokan- ja erityisopettajana sekä rehtorina tehnyt sairaalaopetuksen rehtori Jyväskylästä. Työkokemusta on yli 30 vuoden ajalta niin ala-, ylä- ja yhtenäiskoulun toimintaympäristöistä. Rehtorin työn lisäksi teen ohjaus-, konsultaatio- ja koulutustyötä sairaalaopetuksen kautta. Työyhteisön ammatillisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät asiat ovat erityisesti sydäntäni lähellä.”

Heikki Turkka
tiimipäällikkö,Oppimisen tuen foorumin 2022 panelisti Heikki Turkka.
Aseman lapset ry

Twitter @HTurkka

Heikki Turkka työskentelee tiimipäällikkönä Aseman Lapset ry:ssä. Tiimissä on 16 työntekijää, jotka työskentelevät eri työmuodoissa, jotka käsittelevät nuorten konflikteja sekä vakavia tai pitkittyneitä rikoskierteitä.

Ammatillinen työura alkoi 1988 Vantaalla lastensuojelusta. Sieltä 1992 SPR:n nuorten turvataloon. Erityisopettajana ura alkoi erityiskoulussa 1996 ja päättyi 2011 pajaluokan opettajana, johon ohjattiin koulunsa keskeyttäneitä sekä erittäin vahvasti oireilevia nuoria.

Turkka on tehnyt koko työuransa töitä ”vaikeasti rakastettavien” nuorten ja heidän perheidensä kanssa.
Kouluväkivallan parissa tehtävän työn kehittäminen alkoi 2016 ja tänä päivänä K-0 työmuotoa tehdään Helsingissä, Lohjalla, Järvenpäässä sekä Rovaniemellä. Lasten ja nuorten konflikteihin sekä vaikeiden ilmiöiden ratkaisemiseen valmistui kirja keväällä 2021.